گوناگون

توسعه بدون سرمایه‌گذاری شعاری بیش نیست

رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی کردستان گفت: بدون سرمایه‌گذاری لازم، توسعه در استان کردستان راه به جایی نمی‌برد چون توسعه‌ی جدای از سرمایه‌گذاری وابسته به نیازهای دیگری است که باید بررسی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان،«کیومرث احمدی» در یازدهمین جلسه‌ی اتاق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، در سالن شهدای گمنام استانداری، اظهار کرد: با توجه به اینکه برداشت‌های متفاوتی از توسعه در استان وجود دارد، اما این مهم از دغدغه‌های مسئولان نظام و استان است.

وی خاطرنشان کرد: بارها مطرح شده است که کردستان نمی‌تواند به جمع استان‌های توسعه یافته کشور بپیوندد، در صورتی که توسعه، مفهومی کیفی است و باید زمینه‌های مربوط برای ایجاد زیر ساخت‌هایی که لازمه‌ی رشد بستر توسعه در کردستان است، بررسی و اجرایی شود.

رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی کردستان یادآور شد: کردستان، مولفه‌هایی نظیر کم جرم بودن، پتانسیل اخلاقی و سلامت اجتماعی، طبیعی و معنوی دارد و این موارد نکات مهمی برای جذب و رشد سرمایه‌گذاری در این استان است.

احمدی با اشاره به راهکارهایی در زمینه‌ی رشد و توسعه‌ی استان افزود: تشویق به ایجاد نهادهای نوین سرمایه‌گذاری که در برنامه‌ی پنجم، مورد تأکید جدی دولت است، می‌تواند در رشد سرمایه‌گذاری و پویایی تولید که در نهایت به توسعه منجر می‌شود تاثیر قابل توجهی بگذارد.

وی تصریح کرد: بالانس تأمین منابع مالی در کشور ما معکوس کشورهای توسعه یافته است به صورتی که در خارج از ایران 80 درصد سرمایه‌ی مورد نیاز بازار از جانب بخش خصوصی تأمین می‌شود که متأسفانه در کشور ما بعلت فقدان نهادهای مالی هم‌چنین متکی بودن و اعتیاد افراطی بخش تولید به بانک‌ها، رشد و توسعه را آسیب‌پذیر کرده است.

رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی کردستان با اشاره به اینکه در دنیا 138 کد رشته اقتصادی برای فعالیت وجود دارد، گفت: کشورهایی در دنیا موفق هستند که فقط بر چند کد رشته اقتصادی فعال و متمرکز شوند اما در کشور ما سرمایه‌گذاری در 104 کد رشته اقتصادی آسیب‌ها را در تولید و توسعه مشهود کرده است.

احمدی در ادامه گفت: عدم شناخت مناسب سیاستگذاران در استان از اولویت‌های اقتصادی کردستان باعث شده ما در زمان مناسب نتوانیم برنامه‌ی جامع و قابل توجهی برای رشد و توسعه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نباید به صندوق توسعه‌ی ملی چشم داشته باشیم، چون این صندوقی بین نسلی و فرانسلی است و نه به ما، بلکه به آیندگان تعلق دارد و اگر در زمینه‌ی جذب سرمایه‌گذار ضعیف عمل کنیم و در عوض به ذخیره‌ی صندوق توسعه‌ی ملی تکیه کنیم به اقتصاد ضربه جدی وارد کرده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی کردستان هدایت سرمایه‌گذاری به سوی اولویت‌های استان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: هر گاه عقلانیت سیاسی بر عقلانیت اقتصادی غلبه کند توسعه آسیب می‌بیند و باید این مهم را در تصمیم‌گیری‌های مربوط در مسیر رشد و توسعه لحاظ کنیم.

احمدی تصریح کرد: تسهیل استفاده از ابزارهای مالی LC، فاینانس و ری فاینانس، عرضه‌ی اوراق قرضه و بهادار می‌تواند در سرمایه‌گذاری‌ها برای رشد و توسعه همه جانبه کارا باشد.

وی یادآور شد: راهکار جبران ضعف در عرصه‌ی تولید، افزایش اختیار بانک‌ها به نحو شایسته که در خدمت که در تقویت و کمک به بخش خصوصی باشد نه در راستای تقویت بانک و تضعیف بخش خصوصی عمل کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا