گوناگون

تومور نخاع چه شیوه هایی برای درمان دارد؟

 

1169

 

 

 

تومورهای نخاع  برخی اوقات سخت گرفته نمی شود، چون این تومورها رایج نیستند و همچنین نشانه آن ها مثل بیماری هایی است که شایع هستند.

 

به همین دلیل بایستی پزشک به طور کامل از وضعیت سلامتی و بیماری های شما مطلع باشد و تست های کلی و آزمایشات خاص عصبی را در مورد شما انجام دهد.

 

اگر پزشک به وجود تومور نخاع در شما شک کند، آزمایشات زیر را برای تایید تشخیص خود و تعیین محل تومور برای شما تجویز می کند:

1- ام آر آی (MRI) از نخاع: ام آر آی با استفاده از یک آهنربای قوی و امواج رادیویی، تصاویری از نخاع ایجاد می کند. این روش بهتر از روش سی تی اسکن، طناب نخاع و اعصاب را نشان می دهد.

2- سی تی اسکن

3- میلوگرام

4- بیوپسی یا نمونه برداری: این روش تنها راه تشخیص سرطانی یا غیرسرطانی بودن تومور است.

 

راه های درمان تومور نخاع

به طور ایده آل، هدف از درمان تومور نخاع، برداشتن تومور از بدن به طور کامل است، اما این کار می تواند باعث آسیب دائمی اعصاب اطراف تومور شود.

 

همچنین پزشک برای این کار بایستی سن بیمار، سلامت کلی او، نوع تومور و اینکه تومور مربوط به خود نخاع است و یا از سایر قسمت های بدن به ستون فقرات رسیده است را در نظر داشته باشد.

 

راه های درمان تومورهای نخاع عبارتند از:

1- پایش و نظارت

برخی از تومورهای نخاع قبل از ایجاد علائم، طی انجام یک آزمایش برای یک بیماری دیگر، مشخص می شوند. اگر تومورهای کوچک، غیرسرطانی (خوش خیم) باشند و رشد نکرده باشند، مراقبت دقیق از آن ها تنها کار لازم می باشد. این کار به خصوص در مورد افراد مسن که روش جراحی یا رادیو تراپی خطراتی برای آن ها دارد، صدق می کند. اگر تصمیم دارید که از درمان پزشکی برای تومور نخاع خود استفاده نکنید، پزشک بررسی های دوره ای را برای پایش تومور تجویز می کند.

 

2- عمل جراحی

با استفاده از روش ها و وسایل جدید جراحی، پزشکان جراح می توانند این کار را انجام دهند. اما با وجود پیشرفت در این روش درمانی، تمامی تومورها را نمی توان به طور کامل با جراحی برداشت.

اگر تومور به طور کامل با جراحی برداشته نشود، بعد از جراحی از روش شیمی درمانی یا رادیوتراپی (پرتودرمانی) برای بیمار استفاده می شود.

بهبودی پس از جراحی نخاع بسته به روش جراحی، هفته ها و یا بیشتر طول می کشد و ممکن است شما به طور موقت دچار بی حسی یا مشکلات دیگری مثل خونریزی و آسیب بافت عصبی شوید.

 

3- رادیوتراپی استاندارد

این روش می تواند بعد از عمل جراحی، برای از بین بردن باقیمانده تومور در بدن به کار برود. همچنین می تواند اولین روش درمان تومورهای پخش شونده باشد. پرتودرمانی می تواند برای کاهش درد و نیز مواقعی که جراحی خطر دارد، استفاده شود.

برای کاهش عوارض پرتودرمانی مثل حالت تهوع و استفراغ از داروها استفاده می شود.

 

4- شیمی درمانی

شیمی درمانی یک روش استاندارد، برای درمان بسیاری از انواع سرطان هاست. در روش شیمی درمانی از داروهای خاصی برای از بین بردن سلول های سرطانی یا توقف رشد آن ها استفاده می شود.

پزشک می تواند به شما بگوید که آیا روش شیمی درمانی به تنهایی و. یا همراه با روش رادیوتراپی می تواند برای شما مفید باشد یا نه.

عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از: خستگی، حالت تهوع، استفراغ، افزایش خطر ابتلا به عفونت و ریزش مو.

 

5- سایر داروها

به دلیل اینکه عمل جراحی و روش رادیوتراپی باعث التهاب داخل نخاع می شوند، گاهی اوقات پزشک داروهای کورتونی را برای کاهش ورم بعد از عمل جراحی و یا در طی پرتودرمانی تجویز می کند.

اگرچه کورتون ها، التهاب و ورم را کم می کنند، اما معمولا برای جلوگیری از عوارض جدی آن ها مثل پوکی استخوان، فشارخون بالا، دیابت و افزایش ابتلا به عفونت، این داروها فقط برای مدت زمان کوتاهی باید مصرف شوند.

 

راه های کنار آمدن با تومور نخاع

1- همه آنچه را که مربوط به تومور نخاع است، یاد بگیرید.

سئوالات خودتان را در مورد تومور نخاع بنویسید و با خودتان نزد پزشک ببرید. زمانی که پزشک به سوالات شما پاسخ می دهد، پاسخ ها را بنویسید و یا از کسی (مثل دوست یا اعضای خانواده) بخواهید تا با شما نزد پزشک بیاید و پاسخ ها را بنویسد.

هر چقدر شما و خانواده تان در مورد مراقبت از خودتان بیشتر بدانید، موقع تصمیم گیری برای درمان، قانع تر و راضی تر خواهید بود.

 

2- یک پشتیبان داشته باشید.

کسی را پیدا کنید که بتوانید احساسات درونی و نگرانی های خودتان را به او بگویید. این فرد می تواند یک دوست صمیمی و یا یکی از اعضای خانواده تان باشد که به خوبی به حرف های شما گوش می دهد. یا اینکه می توانید با یک فرد متدین و مومن (مثل پیش نماز مسجد) و یا یک مشاور صحبت کنید.

صبحت کردن با سایر افراد مبتلا به تومور نخاع نیز می تواند بینش خاصی به شما بدهد و برایتان مفید باشد.

 

3- از خودتان مراقبت کنید.

تا حد امکان یک برنامه غذایی سالم داشته باشید و از میوه ها و سبزی ها و نان و غلات سبوس دار بیشتر استفاده کنید. زمانی که می توانید، ورزش کنید. به مقدار کافی بخوابید تا احساس سرحالی کنید. با اختصاص زمانی از روز به انجام کارهای آرامش بخش مثل خواندن قرآن، میزان استرس و فشار روحی خود را کم کنید.

نوشته های مرتبط :

  1. علائم، درمان و پیش آگهی تومور ویلمز
  2. برای پیشگیری از عفونت مغزچه شیوه هایی وجود دارد؟
  3. راه هایی برای پیشگیری و درمان سرطان معده
  4. حقایقی درباره تومور مغزی بزرگسالان
  5. هر آنچه باید درباره آناتومی نخاع بدانیم
  6. در ورزش گرم کردن چه شیوه هایی دارد؟
  7. شیوه هایی برای تقویت فرآیند چربی سوزی شما
  8. چه چیزی باعث میشود که یک تومور خوش خیم شود؟
  9. برای تقویت حس بویایی چه شیوه هایی وجود د ارد؟
  10. شیوه هایی برای کوچک کردن ا ندازه سینه
  11. شیوه هایی موثر برای پیشگیری از زود سفید شدن موها
  12. برای چه بیماری هایی بوتاکس ضرر دارد
  13. شیوه هایی برای از بین بردن لکه های دندان
  14. برای دور کردن افکار جنسی چه شیوه هایی مناسب است؟
  15. شیوه هایی برای فراموش کردن خاطرات تلخ گشته
  16. شیوه هایی برای دوری از چاقی
  17. تنگی نخاع و نشانه آن
  18. شیوه هایی برای داشتن زیباترین ران و باسن
  19. بهترین شیوه ها برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان
  20. شیوه هایی برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن

YARPP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا