Mihanpostدسته‌بندی نشدهورزشی

نگاهی به تیم ملی فوتبال ایران در مسیر جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ؟

میهن پست – فوتبال ایران در آخرین رده‌بندی اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال، با کسب ۷۱۷ امتیاز نسبت به ماه گذشته یک پله در رده‌بندی جهانی سقوط کرد اما همچنان جایگاه نخست خود در قاره آسیا را حفظ کرده است. فوتبال ازبکستان هم در این رده‌بندی جدید با سقوط دو پله‌ای به رتبه هفتاد و چهارم جهان رسید اما در رده ششم آسیا باقی ماند.

تیم ملی فوتبال ایران درحالی در دیداری تدارکاتی با ازبکستان یک شبیه‌سازی مناسب برای بازی با ترکمنستان انجام می‌دهد که این بازی آغاز راه رسیدن این تیم به جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا و جام جهانی ۲۰۱۸ است.به گزارش خبرنگار مهر، سومین بازی تدارکاتی تیم ایران در مسیر آماده‌سازی برای حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات ساعت ۱۸:۳۰ فردا پنجشنبه برگزار می‌شود و شاگردان کی‌روش در دیداری انتقامی به مصاف میزبان خود ازبکستان می‌روند.

تیم ایران که بعد از جام ملت‌های آسیا، تنها دو بازی تدارکاتی با تیم‌های سوئد و شیلی برگزار کرد، درحالی مقابل ازبکستان قرار می‌گیرد که سفر سخت و پردردسری را برای رسیدن به ازبکستان پشت سرگذاشت؛ آن هم درحالیکه ملی‌پوشان مشکلات مالی را دلیل این اتفاق برشمردند ولی مسئولان فدراسیون فوتبال این موضوع را رد کردند.

در چنین شرایطی شاگردان کی‌روش که پس از پایان لیگ ۳ اردو یا مینی کمپ را برای حضور در این بازی سپری کردند، مقابل ازبکستان خود را برای دیدار با ترکمنستان آماده می‌کنند که این بهترین شبیه‌سازی جهت انجام نخستین بازی در مسیر سخت رسیدن به جام جهانی و جام ملت‌های آسیا آینده خواهد بود.

البته با توجه به اینکه در آخرین رویارویی دو تیم، گرگ‌های سفید آسیایی میانه توانستند در تهران برابر تیم ملی ایران به برتری یک بر صفر دست یابند، این بازی می‌تواند جنبه انتقامی برای شاگردان کارلوس کی‌روش داشته باشد.

دیدار تیم اول و ششم آسیا پیش از آغاز انتخابی
فوتبال ایران در آخرین رده‌بندی اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال، با کسب ۷۱۷ امتیاز نسبت به ماه گذشته یک پله در رده‌بندی جهانی سقوط کرد اما همچنان جایگاه نخست خود در قاره آسیا را حفظ کرده است. فوتبال ازبکستان هم در این رده‌بندی جدید با سقوط دو پله‌ای به رتبه هفتاد و چهارم جهان رسید اما در رده ششم آسیا باقی ماند.

در تقابل فوتبال اول و ششم آسیا تیم ایران خود را برای آغاز مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات آماده می‌کند که باید در گام نخست و در گروه D به مصاف تیم‌های ترکمنستان، گوام و عمان برود.

ازبکستان تیم ششم قاره کهن هم در مسیر رسیدن به این جام معتبر در گروه H با تیم‌های بحرین، کره‌شمالی، فیلیپین و یمن به رقابت می‌پردازد که نسبت به تیم ملی ایران، کار سخت‌تری را برای صعود به مرحله بعدی این رقابتها پیش‌رو دارد.

دیدار ایران و ازبکستان ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه فردا پنجشنبه و با قضاوت «ولادیسلاو تسیتلین» از ازبکستان برگزار می‌شود که «حسن الدین شادمانوف» و «رسولان سمندراوف» به عنوان کمک‌های وی و «مورود مخمدوف» به عنوان داور چهارم قضاوت این دیدار را برعهده خواهند داشت.

غیبت سه ستاره و نخستین کاپیتانی آندو
تیم ملی ایران درحالی به ازبکستان سفر کرده است که اشکان دژاگه و علیرضا جهانبخش را به خاطر مصدومیت و سیدجلال حسینی را به خاطر مشکلات مالیاتی در اختیار ندارد. البته اگر مشکلات سیدجلال که سابقه گلزنی به ازبکستان را هم دارد، طی روزهای آینده حل شود، این مدافع با تجربه می‌تواند برابر ترکمستان به میدان برود.

در این بین دیدار با ازبکستان نخستین بازی رسمی است که آندرانیک تیموریان از ابتدای مسابقه بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران را بر بازو می‌بندد. بازیکنی که پس از خداحافظی رسمی جواد نکونام از بازی‌های ملی، این مسئولیت خطیر را از این بازی و در مسیر صعود ایران به دو تورنمنت مهم آسیایی و جهانی برعهده می‌گیرد.

همچنین این مسابقه می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای ستاره‌های جوانی از جمله عزت‌الله پورقاز،محمدحسین کنعانی‌زادگان، محمدرضا اخباری، مهدی ترابی، میلاد محمدی، مهدی شریفی، مهدی طارمی و سعید عزت‌اللهی باشد که همانند مرتضی پورعلی‌گنجی، سردار آزمون و وریا غفوری، توانایی‌های خود را به فوتبال ایران بیش از گذشته معرفی کنند.

ششمین بازی با طعم انتقام
تیم‌های ایران و ازبکستان فردا و برای ششمین مرتبه برابر هم به میدان می‌روند، آنهم در شرایطی که پیش از این ۳ پیروزی برابر ایران، یک تساوی و یک برد به نام ازبکستان ثبت شده است. در این بازی‌ها ۷ بار ایرانی‌ها موفق به گلزنی شده‌اند و ازبک‌ها هم تنها ۲ بار دروازه ایران را باز کرده‌اند.

نخستین دیدار دو تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک برگزار شد که تیم ایران با هدایت منصور پورحیدری، در روز هت‌تریک علی دایی و همچنین گلزنی علی موسوی با نتیجه ۴ بر صفر تیم ازبکستان را شکست داد. ۹ سال بعد دو تیم این بار در مرحله گروه جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا در شهر کوالالامپور برابر هم به میدان رفتند که آن بازی با برتری ۲ بر یک ایران به پایان رسید. هدایت تیم ایران در آن مسابقه برعهده امیر قلعه‌نویی بود که ابتدا رحمان رضایی به اشتباه دروازه حسن رودباریان دروازه‌بان ایران را باز کرد اما گل‌های سیدجلال حسینی و جواد کاظمیان برد را به ایران هدیه کرد.

سومین بازی دو تیم در شهر تاشکند برگزار شد که دو تیم درحالی به تساوی بدون گل رضایت دادند که تیم ایران با اخراج مجتبی زارعی برای دقایقی با ۱۰ بازیکن به بازی ادامه داد. دیدار در دور رفت از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، رقابت بعدی دو تیم بود. آن بازی روز یکشنبه چهاردهم خردادماه سال ۱۳۹۱ برگزار شد که تیم ایران با گل ثانیه‌های پایانی محمدرضا خلعتبری برابر میزبانش به پیروزی ارزشمندی دست یافت.

آخرین رویارویی این دو تیم روز چهارشنبه بیست و چهارم آباماه سال ۱۳۹۱ و در دور برگشت از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل انجام گرفت که تیم ایران در ورزشگاه آزادی، در عین ناباوری با یک گل مقابل ازبکستان شکست خورد تا صعودش به جام جهانی به اما و اگر کشیده شود. هرچند ایران با برتری در بازی‌های بعدی خود جواز حضور در جام جهانی را بدست آورد اما آن باخت شوکی روحی بدی را به شاگردان کارلوس کی‌روش و فوتبال ایران وارد کرد.

منبع : مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا