گوناگون

ثبت ملی عروسک‌های بومی خراسان‌جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی از ثبت عروسک‌های بومی و محلی دست‌ساخت مردم استان هم‌زمان با «روز جهانی کودک» در فهرست آثار ملی ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، به نقل از روابط‌عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی،«حسن رمضانی» با تبریک شانزدهم مهرماه «روز جهانی کودک»، گفت: کودکان نماد آینده کشور محسوب می‌شوند و برای فهم آینده یک کشور باید به سیمای کودک آن جامعه نگاه کرد.

وی اظهار کرد: هنر عروسک‌سازی در همه‌ی کشورهای جهان به‌عنوان یکی از کامل‌ترین و شاخص‌ترین هنرها برای کودکان شناخته شده است که می‌تواند با فرهنگ‌سازی، رشد و اعتلای معنوی، انسانی و اجتماعی کودکان جامعه را رقم بزند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: ثبت عروسک‌های بومی و محلی در فهرست آثار ملی برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود.

رمضانی افزود: عروسک‌های بومی و محلی توسط بانوان خراسان جنوبی به‌ویژه در روستاهای حومه شهرستان سربیشه «تاجمیر، نازدشت، حجت‌آباد و همت‌آباد»، برای بازی کودکان با رویکردهای «تربیتی – آموزشی» و انتقال فرهنگ شفاهی به نسل بعدی ساخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عروسک‌های بومی، از پارچه، چوب و دیگر اشیاء موجود در خانه تولید شده و در ساخت آن‌ها به جزئیات کمتر توجه شده و کامل درست نمی‌شود، چون زنان بر این باورند که خالق بی‌عیب و نقص خداست.

4

4

4

4

4

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا