گوناگون

جای خالی هيجان در شهربازی‌های يزد/ وقتی دلمردگی جانشین نشاط می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، بهار يزد به سرعت سپري شد و تابستان آن از يك ماه پيش و بسيار زودتر از موعد به لحاظ شرايط آب و هوايي در يزد آغاز شد و اوقات فراغت تابستان در پيش روست، ايامي كه بيشتر خانواده‌هاي يزدي، اوقات خود را در پارك‌ها به سر مي‌برند.

در اين ميان شهر بازي ها نيز كم و بيش شلوغ مي‌شوند اما به دليل فضاي حاكم بر آنها، اغلب خانواده‌هاي يزدي ميلي به حضور در شهربازي‌ها ندارند زيرا آنچه به دنبال آن در اين مراكز هستند، يافت نمي‌شود.

شايد توصيف بخشي از فضاي حاكم بر شهربازي‌هاي يزد بتواند فضاي آرام و خالي از هرگونه هيجان و شادي آنها را به تصوير بكشد و مسئولان امر را بر آن دارد تا به قول معروف، شور و حالي چاشني شب‌هاي آرام شهربازي‌ها كنند.

اصلي‌ترين شهربازي يزد، شهر شادي در بلوار دانشجوست، پاركي در پشت انبوهي از درختان در فضايي تاريك كه نه صدايي و نه تبليغي از آن به چشم نمي خورد و فضاي آن هيچ تناسبي با نامش ندارد.

پارك شادي يزد، شهري بي‌صدا و بي‌‌تبليغ

شايد اگر كسي مسافر اين شهر باشد، نتواند تشخيص دهد كه اين فضا شهربازي است در حالي كه اين پارك عمق چنداني ندارد و اولين وسيله بازي آن در چند متري ديوار جنب بلوار دانشجو مستقر شده است.

اصلي‌ترين مشكل حاكم بر اين پارك، سكوت و تاريكي آن و تعطيلي بسياري از دستگاه‌هاست به نحوي كه تنها سه يا چهار وسيله بازي در اين پارك قابل استفاده است و عمده آن منحصر به كودكان است.

IMG19413399

در اين پارك اكنون بيش از 24 وسيله بازي مستقر شده اما شايد يك سوم اين وسايل نيز به دلايل مختلف فعال نباشند.

سكوت اين پارك نيز بسيار آزاردهنده است به نحوي كه هيچ صدايي از بلندگوهاي اين فضا به گوش نمي‌رسد و در معدود موارد نيز يا موسيقي‌هاي سنتي نامتناسب با فضاي شهربازي پخش مي‌شود يا برنامه‌هاي راديوي يزد از آن پخش مي‌شود كه تمام وقت گوينده‌ها و گزارشگران مشغول گفتگو و صحبت هستند كه اين صداها نيز بيشتر براي فضاي پارك آزاردهنده است.

در نگاهي كلي به فضاي پارك شادي، شايد چند وسيله‌اي به چشم بخورد كه بي هيچ صدايي در حال چرخ خوردن هستند و فضاي حاكم بر پارك، آنها را كه سوار بر وسيله هاي بازي هستند را نيز معذب مي كنند و آنها نيز بي هيچ واكنش و سر و صدا و حتي گاهي لبخندي، مشغول چرخ خوردن هستند.

حاكم شدن خمودگي در فضاي پاركها و شهربازي هاي يزد

اين وضعيت در بقيه پارك‌هاي يزد كه براي خالي نبودن عريضه، چند وسيله بازي در آنها مستقر شده است،‌ نيز حاكم است.

پارك كوهستان، پارك بزرگ شهر و… نيز از جمله پارك‌هاي شهر يزد هستند كه چند وسيله بازي در آنها استقرار يافته اما واقعيت آن است كه به جز كودكان زير پنج سال، ديگران رغبت چنداني به استفاده از آنها ندارند.

در حالي كه هزينه‌هاي بسياري براي راه اندازي اين پاركها صورت گرفته و اغلب فضاي سبز خوبي نيز به رغم مشكلات آب در آنها ايجاد شده، هرگز نمي‌توان شهربازي هاي يزد را با اصفهان و شيراز و مشهد و تهران و حتي شهرهاي كوچك مقايسه كرد.

وضعيت شهربازي‌هاي يزد قابل مقايسه با شهرهاي ديگر نيست

عضو شوراي اسلامي شهر يزد در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بارها مشكلات موجود در شهربازي‌ها و پارك‌هاي شهر يزد در جلسات شورا با حضور شهردار و رئيس سازمان پاركها و فضاي سبز شهر يزد مطرح شده اما همه چيز به گفتن “بودجه نداريم”، محدود شده است.

حميده وزيري عنوان كرد: در بسياري از مواقع نيز هزينه در پارك‌ها انجام شده اما سازمان پارك‌ها نتوانسته فضايي ايده آل براي مردم ايجاد كند كه اين به سياست هاي اين سازمان، ذوق و سليقه و… بر مي‌گردد.

وي با ابراز تاسف نسبت به اينكه در شهر يزد يك فضاي شاد و با نشاط نداريم تاكيد كرد: وقتي شهر شادي يزد را با شهربازي‌هاي مشهد و تهران و شيراز و… مقايسه مي‌كنيم، افسوس مي‌خوريم.

شهرهاي بازي بايد به بخش خصوصي واگذار شوند

وزيري تاكيد كرد: بسيار علاقمند به برنامه ريزي براي فرهنگ سازي و انجام كارهاي لازم براي خروج شهربازي ها و پاركهاي يزد از خمودگي هستيم و جلساتي نيز در اين زمينه برگزار شده اما به واقع حلقه مفقوده در اين زمينه مشخص نيست.

وي بيان كرد: به نظر من و چند نفر ديگر از اعضاي شوراي شهر، پاركها و شهرهاي بازي بايد به طور كامل به بخش خصوصي واگذار شوند و بخش خصوصي با استقرار وسايل جديد، ايجاد شور و هيجان و استفاده از ذوق و سليقه بتوانند فضايي شاد و با نشاط براي مردم و جوانان شهر ايجاد كنند.

اين عضو شوراي شهر نيز معتقد است، فضاي پاركها و شهربازي هاي يزد خموده و دلمرده است و بايد با كمك مردم و بخش خصوصي، فضاي حاكم برا پاركها تغيير كند و با حفظ شئون اسلامي، شادي و نشاط جايگزين خمودگي و افسردگي در پاركها شود.

IMG11333978

اما آمارهاي اداره كل استاندارد يزد نيز در مورد وسايل شهربازي‌هاي يزد قابل تامل است، وسايلي كه هزينه‌هاي بسياري براي آنها شده اما اغلب آنها در پلمپ هستند.

مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان يزد در این زمینه اظهار داشت: شهر شادي يزد 24 وسيله بازي مشمول استاندارد دارد كه هفت مورد آن مجوز دارند، 15 مورد در حال اخذ مجوز هستند و دو مورد به طول كامل پلمپ هستند.

حسين حبيبي عنوان كرد: در پارك كوهستان نيز 16 وسيله موجود است كه براي هشت مورد مجوز صادر شده و هشت مورد ديگر نيز در حال اخذ مجوز هستند.

30 درصد وسايل شهربازي هاي يزد پلمپ هستند

وي يادآور شد: در پارك بزرگ شهر نيز سه وسيله بازي در حال اخذ مجوز و دو وسيله به طور كامل پلمپ هستند.

اما آمارها در شهرستانهاي استان يزد نيز قابل تامل است به نحوي كه به گفته مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان يزد، در پارك ميبد 10 وسيله بازي وجود دارد كه هر 10 وسيله پلمپ و فاقد استانداردهاي لازم هستند.

در مجموع در استان يزد 90 وسيله و تجهيزات بازي در پارك‌ها و شهربازي‌ها مستقر هستند كه 30 درصد آنها پلمپ شده و 21 درصد داراي مجوز هستند و بقيه وسايل نيز در حال اخذ مجوزند.

اين آمارها نشان از آن دارد كه نيمي از ظرفيت شهربازي‌هاي يزد بلا استفاده است و اين امر سبب شده همواره بخشي از پارك‌ها تعطيل باشند و تعطيلي به طور قطع رونق و نشاط فضا را سلب مي كند.

به طور قطع راه اندازي وسايل و ايجاد ذوق و سليقه در پارك، همچنين اندكي فرهنگ‌سازي براي جوانان يزد بتوان شور و نشاط و هيجان را چاشني شهربازي هاي يزد كرد.

——————————-

گزارش: نيره شفيعي پور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا