Mihanpostاقتصادیپیشنهاد سردبیر

جزئیات افزایش دو برابری صادرات نفت ایران

به گزارش میهن پست – معاون وزیر نفت گفت: صادرات نفت در ۵ ماه گذشته از ۷۰۰ هزار بشکه به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

به  نقل از اکو نیوز ،منصور معظمی که در همایش انجمن مهندسی پلیمر و شیمی ایران سخن می گفت با اشاره به اینکه میانگین صادرات نفت کشور ۱۰ میلیارد دلار بیش از بودجه مصوب بوده است پیش بینی کرد امسال نیز صادرات نفت هم به لحاظ حجمی و ارزشی همچنان بیش از پیش بینی ها باشد.
وی سال ۹۲ را بدترین سال کشور از نظر تامین انرژی دانست و گفت: در این سال حدود ۲۸ میلیارد لیتر در نیروگاهها سوخت مایع مصرف شد که ارزش آن حدود ۳۰ میلیارد دلار بود و ما در سال ۹۲ ناچار شدیم فعالیت بسیاری از صنایع بزرگ را به دلیل قطعی گاز متوقف کنیم .
معاون وزیر نفت ادامه داد:‌ برخی واحدهای پتروشیمی تا دو ماه متوقف و گاز صنایع بزرگ انرژی بر قطع بود که کاهش تولید ناشی از کمبود سوخت در پتروشیمی ها هفت و نیم میلیون تن و به ارزش حدود ۸ میلیارد دلار بود.
وی با تاکید بر اینکه با اتخاذ سیاست های جدید ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب بر تولید گاز افزوده می شود گفت: انتظار داریم در سال ۹۳ دیگر مسئله ای برای تامین انرژی نداشته باشیم وعلاوه بر تعهد به برنامه های تدوین شده به امور صادراتی بپردازیم .
وی ادامه داد : قرارداد صادرات گاز به عمان را تا پایان سال ۹۴ اجرایی می کنیم و از شهریور و مهر امسال کار صادرات گاز به عراق را شروع خواهیم کرد و میزان صادرات به ترکیه نیز افزایش قابل توجهی خواهد یافت. معظمی پیش بینی کرد: تا سال ۹۷ حجم گاز صادراتی کشور به ۸۰ میلیارد دلار برسد ضمن آنکه با انجام عملیات توسعه ای در پالایشگاهها ظرفیت پالایشی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه فعلی در سال ۹۷ به سه میلیون بشکه برسد.
وی طراحی ۸ واحد پالایشگاهی میعانات گازی در عسلویه را که کارهای مقدماتی آن انجام شده و در پایان اردیبهشت برای سرمایه گذاری علاقه مندان اعلام رسمی می شود یادآور شد و گفت : شدت مصرف انرژی در کشور ما حدود ۴ برابر متوسط جهانی است که با تمهیدات ساده و با همکاری سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و با مدیریت مصرف، حجم قابل توجهی از آن صرفه جویی خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد: حیات دوباره پتروشیمی با نقش آفرینی مجدد و راهبردهای جدید آغاز شود ، اگرچه در این صنعت به لحاظ سرمایه انسانی و فراهم بودن شرایط کاری ،زمینه بسیار بهتری نسبت به صنایع بالادست وجود دارد.
وی با انتقاد از برخی واگذاریها در صنعت پتروشیمی گفت: امروز کار به جایی رسیده است که در رتبه بندی این صنعت ۳۰ واحد سقوط کرده است که تلاش می شود با بازسازی ، نوسازی و سیاست گذاری ، پتروشیمی به دوران پر افتخار خود بازگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا