به گزارش میهن پست – پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ به عنوان دو محصول جدید شرکت پژو در ایران تولید خواهند شد.
پژو ۲۰۰۸ که یک خودروی شاسی بلند است حدود ۳ سال پیش به بازارهای دنیا عرضه شده است.
قرار است این خودرو با سرمایهگذاری مشترک پژو و ایران خودرو در شرکت ایران خودرو تولید شود که برای این کار نیاز به ایجاد خط مونتاژ جدید در شرکت ایران خودرو است.
در حال حاضر پژو ۲۰۰۸ در بازارهای جهانی حدود ۱۸ هزار دلار و پژو ۳۰۱ حدود ۱۵ هزار دلار عرضه میشود.
پژو ۳۰۱ نیز به عنوان یکی دیگر از محصولات جدید شرکت پژو در ایران تولید خواهد شد که این خودرو حدود ۲ سال است در بازار چین عرضه میشود. این محصول با مشارکت شرکت پژو و دانگفنگ چین در این کشور تولید و عرضه میشود.
برای تولید این خودرو در ایران نیاز به ایجاد خط مونتاژ و سالن رنگ جدید نیست و امکان استفاده از سالنهای موجود برای تولید آن وجود دارد ولی قالبهای خودرو باید تولید شوند.
طبق برآوردها قیمت پژو ۳۰۱ در ایران بالای ۶۰ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۰۸ نیز بالای ۹۰ میلیون تومان خواهد بود.
ماکسیم پیکا مدیرعامل شرکت پژو اوایل هفته جاری در بازدید از شرکت ایران خودرو در مورد زمینههای جدید همکاری این دو شرکت خودروساز مذاکراتی را با یکهزارع مدیرعامل ایران خودرو انجام داد که بر این اساس قرار است شرکت پژو برای تولید دو محصول در ایران سرمایهگذاری کند.
شهریورماه ۹۱ بود که پژو با معرفی ۲۰۰۸ مفهومی به همه نشان داد که تصمیمی جدی برای عرضه کوچکترین شاسی بلند خود گرفته است. زمان گذشت تا نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ که اولین نمونه مقیاس واقعی آن ساخته شد. ولی امروز دیگر نه با یک خودروی مفهومی سروکار داریم نه با یک ماکت بزرگ! ۲۰۰۸ مفهومی پژو حالا تبدیل به خودرویی ۱۰۰ درصد واقعی شده!
این کراس اور بر پلت فرم پژو ۲۰۸ ساخته شده و با داشتن ۴٫۱۶ متر طول و ۱٫۷۴ متر عرض، نسبت به ۲۰۸ در طول ۲۰ سانتیمتر و درعرض ۵ سانتیمتر بزرگتر شده است. فضای بار عقب ۲۰۰۸ درحالت عادی به ۳۶۰ لیتر می رسد حال آنکه با خواباندن صندلی های جلو این فضا تا حدود ۱۱۹۴ لیتر هم افزایش می یابد. بانگاهی به لیست امکانات ۲۰۰۸ می توان دید که مواردی مانند نمایشگر هفت اینچی لمسی، سیستم نمایش اطلاعات ضروری بر روی شیشه جلو یا HUD، سیستم توزیع کننده نیروی ترمز به همراه سیستم کمکی ترمز، ایربگ های شش تایی و سیستم کنترل کشش بصورت استاندارد وجود دارند.
برای پیشرانه، پژو از دو موتور ۳ سیلندر VTi استفاده کرده؛ یکی به حجم ۱٫۲ لیتر باقدرت ۸۱ اسب بخار و دیگری باحجم ۱٫۶ لیتر باقدرت ۱۱۸ اسب بخار؛ البته پژو قرارست در آینده نسخه توربوی این موتورها را نیز عرضه کند که در اینصورت قدرتشان به ترتیب تا ۱۰۹ اسب و ۱۲۸ اسب افزایش می یابد. اما برای مشتریانی که بدنبال پیشرانه های دیزلی هستند هم پژو یک موتور ۱٫۴ لیتری ۶۷ اسبی به همراه یک موتور ۱٫۶ لیتری ۹۱ (تا ۱۱۳) اسبی درنظر گرفته است.
معرفی پژو ۳۰۱
نکته جالب عدم تبعیت این مدل از سیاست نامگذاری کلاسیک پژو است. در حالیکه آخرین نسل پژو ۳۰۸ باید تبدیل به نام ۳۰۹ شود، عدد یک جایگزین هشت می شود. شاید دلیل پژو متمایز کردن این خودرو از سایر خودروهای سری ۳ خود است. ظاهرا پژو با یک مدل ساده و ارزان خانوادگی قصد به چالش کشیدن رنو و مدل لوگان آن را در این بازارها دارد.
نگاهی به مشخصات خودرو هم نشان می دهد که چندان با خودرویی شبیه ۳۰۸ روبرو نخواهیم شد. اما اندازه ماشین در همان ابعاد است. طول ماشین ۴٫۴۴ متر و فاصله بین دو محور ۲٫۶۵ متر می باشد. فضای صندوق نیز ۵۰۶ لیتر می باشد.
تاکنون سه موتور برای پژو ۳۰۱ درنظر گرفته شده است. اولین موتور ۱٫۶ لیتری چهارسیلندر با تکنولوژی VTi است که ۱۱۵ اسب بخار نیرو تولید می کند. موتور ۱٫۲ لیتری سه سیلندر با توان ۷۲ اسب بخار و موتور ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر HDi دیزلی با قدرت ۹۲ اسب بخار هم قابل انتخاب می باشند.
بعد از پژو ۲۰۸ این دومین خودرویی است که از موتور سه سیلندر ۱٫۲ لیتری VTi استفاده می کند.