Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

جزئیات ورود زباله فضایی WT1190F به جو زمین + عکس

میهن پست – طبق پیش بینی ها ناسا در روز جمعه ۱۳ نوامبر ( ۲۲ آبان ) ساعت ۶:۱۸ بامداد به وقت جهانی، جرمی به نام WT1190F از فراز اقیانوس هند، روی جنوبی ترین بخش سریلانکا وارد جو زمین شد.این جرم که گویا یک زباله ی فضایی ساخته ی دست انسان ها و به جا مانده از یک ماموریت ماه یا میان‌سیاره ای بود، به دلیل چگالی کم و اندازه ی کوچکش (یک تا دو متر) هیچ خطری به شمار نمی آمد و پس از ورود به جو زمین سوخت و نابود شد.

در این میان این جسم در روز ۳ اکتبر، زمانی که هنوز در مدار بسیار کشیده اش به گرد زمین جای داشت، توسط پیمایش آسمان کاتالینا (CSS) یافته شد. CSS یکی از پروژه های سیارک-یاب است که بودجه اش از سوی ناسا فراهم شده و توسط دانشگاه آریزونا نزدیک توسان اداره می شود.

در ابتدا، فرماندهی فضایی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا (AFSPC) مسئولیت ردگیری این جسم را بر عهده داشت، ولی ناسا هم به ردگیری آن علاقمند شد زیرا در بخش پایانی مسیرش، با زاویه ای وارد جو زمین می شد که بیشتر همانند یک سیارک از فضای میان‌سیاره ای بود تا یک تکه زباله ی فضایی.

زباله فضایی

مزایای این ردگیری برای برنامه ی رصد اجرام نزدیک-زمینِ ناسا این بود که توانست کارها و فرآیندهایی که در صورت خطر احتمالی برخورد یک سیارک کوچک با زمین باید انجام شود را تمرین کند. از جمله ی این فرآیندها، ردیابی و ردگیری این اجرام، شناسایی ویژگی های فیزیکی آن ها، برآورد مسیرشان با مدل سازی های بسیار دقیق، و ارایه ی پیش بینی های دقیق به دانشمندانی که خواهان رصد ورود آن به جو زمینند بود.

لازم است بدانید که زباله‌های فضایی اشیاء گوناگونی هستند که توسط انسانها به وجود آورده شده و در مدار زمین در حال گردش هستند، اما در حال حاضر فاقد هرگونه بهره‌مندی هستند.

برآورد می‌شود که تعداد این اشیاء دهها میلیون باشد و از این تعداد بیش از پانصد هزار آنها به هنگام چرخش بر مدار زمین رهگیری می‌شوند. با توجه به سرعت این زباله‌ها که در حدود ۱۷٬۵۰۰ مایل در ساعت است امکان آسیب رساندن به ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی حتی توسط قطعات نسبتاً کوچک وجود دارد.

در هشتم تیر ۱۳۹۰ خطر برخورد یکی از این اشیاء به ایستگاه بین‌المللی فضایی به وجود آمد و در حالی که فضانوردان مستقر در ایستگاه در دو کپسول سایوز پناه گرفته بودند، شیئ ناشناخته از فاصله‌ای در حدود ۳۳۰ متری ایستگاه رد شد.که البته بیشتر زباله‌های فضایی درمداری به دور زمین می‌گردند که ازدو قطب می‌گذرد.

منبع: گجت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا