Mihanpostاجتماعیپیشنهاد سردبیر

نگاهی به جشنواره Burning Man 2015 در صحرای بلک راک ایالت نوادا + عکس

میهن پست – جشنواره مرد سوزان یا – برنینگ من Burning Man – یک جشنواره سالانه است که به مدت یک هفته در بیابان «بلک راک» در ایالت نوادای آمریکا بر‌گزار می‌شود که این جشنواره روز دوشنبه پیش از تعطیلات روز کارگر آمریکا (نخستین دوشنبه ماه سپتامبر)، بر‌گزار و در روز کارگر پایان می‌یابد.

نام‌گذاری این جشن به نام «مرد سوزان» به این خاطر است که بنا به رسم، هر بار اختتامیه این جشنواره با سوزاندن یک مرد حصیری بزرگ یا سازه‌های مشابه با آن در شامگاه شنبه همراه است. مرد حصیری تندیسی بود که پیروان دروئیدی کلتی آن را به عنوان نماد باروری می‌دانستند.

نکته قابل توجه اینجاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی ۵۱ هزارو ۵۱۵ نفر در جشنواره برنینگ من که تا اندازه زیادی مستقل است و با پول‌های اهدایی داوطلبان بر‌گزار می‌شود ظبق برنامه خود بیش از گذشته مورد استقبال قرار گرفت.

در خصوص تاریخپه این گردهمایی باید گفت که جشنواره مرد سوزان زمانی آغاز شد که لری هاروی در سال ۱۹۸۶ با چند دوست خود در سان‌فرانسیسکو یک آدمک چوبی ۲.۷ متری و یک سگ چوبی کوچک‌تر را آتش زد. او این اقدام خود را «یک اقدام خودجوش برای ابراز احساس شخصی» توصیف کرد. بعدها شمار شرکت‌کنندگان در برنامه‌های سالانه این گروه چندان افزایش یافت که محل برگزاری آن را به بیابان نوادا منتقل کردند.

محلی که جشنواره برنینگ من در آن بر‌گزار می‌شود با نام – بلک راک سیتی به معنی شهر صخره سیاه – معروف است که چندین خیابان دارد و هر خیابان به موضوع خاصی اختصاص یافته است.

لازم است بدانید که بسیاری از شرکت‌کنندگان، این جشن را «گونه‌ای تجربه جدید در زندگی اجتماعی» توصیف می‌کنند. شرکت‌کنندگان لباس‌هایی که خود می‌خواهند را می‌پوشند و رفتاری آزادانه از خود نشان می‌دهند.

تمرکز برنینگ من بر موضوع یا رویداد خاصی هم‌چون موسیقی یا هنر نیست بلکه به گفته شرکت‌کنندگان هدف آن تشکیل جامعه کوچک و موقتی است که در آن همه‌کس بدون در نظر گرفتن نژاد یا اصلیت، رفتار و گفتار دلخواه خود را ابراز و بیان می‌کند.

قرار بر این است که شرکت‌کنندگان خود خوردنی و نوشیدنی را همراه بیاورند و محل خواب پیدا کنند. برگزارکنندگان شرکت‌کنندگان را ترغیب به همیاری می‌کنند و در جریان هفته برنینگ من دادوستد با پول (به جز در چند غرفه اغذیه) قدغن است و دادوستدها به صورت پایاپای انجام و در پایان جشنواره نیز ، شرکت‌کنندگان پیش از رفتن، خود به تمیز کردن محوطه‌ها و پاکسازی منطقه می‌پردازند.

و اما این جشنواره در سال ۲۰۱۵ بزرگتر و پر بازدید تر از سال قبل برگزار شد و گرمای صحرا و حشرات خطرناک جلودار ۶۵ هزار نفری که به این فستیوال رفتند نبود و این جشنواره در مقیاسی باور نکردنی برگزار شد.

منبع : burningman

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا