Mihanpostپیشنهاد سردبیرنظامیهوا فضا

نگاهی به جنگنده روسی سوخو تی ۵۰ مدل PAK-FA + عکس

نگاهی به جنگنده روسی سوخو تی ۵۰ مدل PAK-FA  نشان می دهد که این هواپیمای جنگی از رقبای آمریکایی خود که مدعی فناوریهای پیشرفته هستند، چیزی کم ندارد. به عبارتی دیگر هواپیمای روسی سوخو تی-۵۰ مدل PAK-FA یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های نظامی در جهان محسوب می‌شود و از آن می‌توان به عنوان رقیب توانمند برای پنجمین نسل هواپیماهای جنگنده آمریکایی از جمله لاکهید مارتین اف-۲۲ و اف ۳۵ یاد کرد.در ادامه با میهن پست همراه شوید.

جنگنده سوخو تی 50 مدل PAK-FA اگر چه نسبت به رقبای آمریکایی خود در اندازه بزرگتری ساخته شده است اما اولین نمونهٔ آزمایشی این هواپیما که سوخو ت-۵۰ نام دارد، نخستین پرواز خود را در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۰ با موفقیت انجام و تولید این جنگنده در همین سال آغاز شده و قرار است از امسال سال میلادی ۲۰۱۶ وارد فعالیت رسمی در ارتش روسیه شد.

پک‌فا هواپیمایی دوموتوره و تک‌خلبانه با توانایی پرواز ابرپیمایشی و هواپیمای پنهان‌کار روس‌هاست. سوخو پک‌فا یک جنگنده چندمنظوره است که هم برای ماموریت‌های برتری هوایی و هم برای ماموریت‌های حمله به زمین استفاده خواهد شد. نام پک فا کوتاه شده نام روسی این جنگنده و به معنای «هواپیمای تاکتیکی پیشرفتهٔ آینده» است. این هواپیما با نام‌های «سوخو ت-۵۰»، «برنامه-۷۰۱» و «جنگنده-۲۱» نیز شناخته می‌شود.

سوخو تی ۵۰ مدل PAK-FA به منظور پرواز در ارتفاع بالا و با سرعت بسیار زیاد طراحی شده است تا با استفاده از حداکثر مقدار انرژی، بتواند موشک‌های دوربرد هوا-به-هوا را در عملیات‌های نظامی پرتاب کند. قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و سرعت زیاد به این هواپیمای روسی امکان داده است تا در طیف گسترده‌تری از عملیات‌های نظامی مورد استفاده قرار گیرد.

این پرنده روسی مانند اف-۲۲ آمریکایی می‌تواند برای مدت طولانی به صورت فراصوتی پرواز کند و گفته می‌شود که سرعت آن از ۱٫۵ ماخ هم بیشتر است. ماخ در اصل به معنی نسبت سرعت یک جسم به سرعت صوت در محیط پیرامون آن است و بر اساس قوانین فیزیک، سرعت یک هواپیما در بیشترین حالت نمی‌تواند از ۲ ماخ تجاوز کند. به همین خاطر سوخو تی ۵۰ مدل PAK-FA یکی از سریع‌ترین هواپیماهای ساخت بشر محسوب می‌شود.

در طراحی این هواپیمای روسی برخلاف پنجمین نسل از جنگنده‌های آمریکایی اف-۲۲ تاکید کمتری برای مخفی شدن آن حین پرواز صورت گرفته است و در عوض، تمرکز اصلی در طراحی و ساخت آن مربوط به قدرت مانور هواپیما می‌شود. بر این اساس سوخو تی ۵۰ مدل PAK-FA را در زمینه قابلیت‌های حرکتی و مانورهای آسمانی بسیار سریع‌تر و کارآمدتر از اف-۳۵ آمریکایی ارزیابی می‌کنند.

سوخو تی 50 مدل PAK-FA روسی هم‌ اکنون با موتور اصلاح شده Su-30 Flanker پرواز می‌کند که این موتور قادر است بیش از ۳۰ هزار پوند فشار تولید کند. موتور این هواپیما نسبت به مدل اولیه آن که با نام AL-31 شناخته می‌شود گرمای بیشتری تولید می‌کند و البته ارتش روسیه در حال اصلاح آن است تا در مدل بعدی دمای موتور کاهش یابد.

در زمینه الکترونیک پروازی نیز برنامه سوخو تی ۵۰ مدل PAK-FA در بسیاری موارد از طرح سوخو-۳۵ الهام گرفته است. به عنوان مثال، قلب تجهیزات الکترونیک پروازی ت-۵۰ را یک رادار با آرایه کاوش فعال الکترونیک (AESA) چند حالته موسوم به N-۰۵۰ تشکیل می‌دهد که در حقیقت گونه‌ای برگرفته از رادار N-۰۳۵ جنگنده سوخو-۳۵ است که برای نخستین بار در نمایشگاه هوایی ماکس-۲۰۰۷ روسیه به نمایش درآمد.

بنابراین این رادارِ کنترل آتش پس از رادار ژوک در هواپیمای میگ-۳۵ دومین رادار کنترل آتشی است که در روسیه طراحی شده، و ترکیبی است از رادار باند X و گیرنده‌های کمکی باند L نصب شده روی لبه بال‌ها، با بیش از ۱۵۰۰ واحد فرستنده–گیرنده و آنتنی به قطر یک متر.

برد مفید رادار پکفا برای اهدافی با ابعاد یک متر تا حدود ۴۰۰ کیلومتر عنوان شده است. هواپیمای آزمایشی ت-۵۰ همچنین به یک جستجوگرو فروسرخ (IRST) برگرفته از سامانه OLS-35M جنگنده سوخو-۳۵ نیز مجهز است که به سبک بیشتر جنگنده‌های روسی، مقابل شیشه جلوی کابین نصب شده است. نمایشگرهای کابین پکفا را دو نمایشگر کریستال مایع به ابعاد ۲۲٫۹ ×۳۰ سانتیمتر به همراه یک نمایشگر ” هدآپ ” IKSH-1M و ۳ نمایشگر کوچک در اطراف کابین تشکیل می‌دهند.

هسته مرکزی جنگنده سوخو تی 50 مدل PAK-FA نیز از ریزپردازندهٔ دو هسته‌ای بر اساس پردازنده‌های ۵۰۰ مگاهرتز آلبروس اس ساخت شرکت MSTS با توان پردازش ۴۰ میلیارد داده در ثانیه تشکیل می‌دهد. در ضمن کامپیوتر مأموریت و سامانه ناوبری نهایی هواپیما را نیز احتمالاً شرکت‌های هندی طراحی خواهند کرد.

پیش‌بینی شده است مدل بعدی سوخو تی ۵۰ مدل PAK-FA با موتور جدیدی که Izdeliye 30 سال ۲۰۲۰ در اختیار ارتش روسیه قرار بگیرد. لازم به ذکر است که این جت روسی سیستم جست‌وجوگر مادون قرمز و قابلیت‌های ردیابی هوشمند را برای رادارها و سیستم‌های الکترونیکی خود در اختیار گرفته است و از این نظر هم یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آسمانی محسوب می‌شود.

با هم در میهن پست تصاویری از جنگنده سوخو تی ۵۰ مدل PAK-FA را تماشا می کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا