Mihanpostپزشکیپژوهشیتغذيه

دلایلی علمی که مصرف موز را پر اهمیت می‌کند ؟

قبل از توضیح در مورد دلایل علمی مصرف موز باید گفت که موز یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده در دنیا بوده و احتمالاً از یک گونه وحشی مشتق شده است. در واقع موز یک گیاه شبه درخت است که می تواند به ارتفاع ۹ متر هم برسد. بنابراین به دلیل خواص درمانی و دارویی موز این میوه خوشمزه عنوان یکی از بهترین و پرطرافدارترین میوه ها در طب سنتی و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. با میهن پست همراه شوید.

دلایلی علمی مصرف موز بارها و بارها در نشریات چاپی و بخصوص نشریات آنلاین عنوان شده اما موز از منظر طب سنتی قدیم ایران نیز میوه ای معتدل و دارای انرژی زیادی است و چون نرم هم هست، غذای خوبی برای کودکان و اشخاص مسن محسوب می شود.دلایلی علمی که مصرف موز

به عبارتی دیگر موز حاوی مقدار فراوانی «فروکتوالیگوساکارید» است که این ماده، پروبیوتیک های مفید برای دستگاه گوارش را به تحرک وامی دارد. فروکتوالیگوساکارید همچنین قابلیت جذب کلسیم در بدن را تقویت می کند.دلایلی علمی که مصرف موز

جالب است که این نکته را هم در خصوص خواص مصرف موز بدانید که موز سرشار از «تریپتوفان» است که بدن آن را به «سروتونین» تبدیل می کند. سروتونین باعث ایجاد احساس آرامش شده و لبخند به لب هایتان می آورد.

ورزشکاران نیز از دلایلی علمی مصرف موز بی اطلاع نیستند و از موز به عنوان یک میوه ی انرژی زا استفاده می کنند، و چرا که می دانند، موز سرشار از قندهای طبیعی است که خیلی زود هضممی شوند و کربوهیدرات های مورد نیاز آن ها را تأمین می کنند. اگر شما نیز احساس خستگی و ضعف می کنید برای تأمین انرژی بدنتان موز میل کنید.دلایلی علمی که مصرف موز

البته موز می تواند به کسانی که در تلاش برای ترک سیگارند کمک کند. ویتامین B6 و B12 ، پتاسیم و منیزیم موجود در موز به بدن در رهایی از اثرات کنار گذاشتن نیکوتین کمک می کند چرا که موز سرشاری از ویتامین و املاح معدنی است و فواید معجزه آسایی دارد، که بعضی از آنها را در این پست برای شما عنوان خواهیم کرد.

دلایل علمی مصرف موز

میوه ای مخصوص برنامه رژیم غذایی: این میوه به احساس سیری برای مدت طولانی نه فقط به خاطر دارا بودن الیاف بلکه به خاطر بوی آن کمک می کند، بر اساس پژوهش های موجود این بو باعث می شود علامت هایی به مغز ارسال نماید که به خاطر آن شخص احساس سیری کند و البته موز دارای الیاف قابل ذوب شدن و غیر قابل ذوب است، که این الیاف به تنظیم هضم غذا کمک می کند.

بازذارنده فشار خون: موز دارای مقدار زیادی پتاسیم و مقار کمی سدیم است، که به همین سبب مصرف روزانه آن باعث کاهش فشار خون و همچنین مقابله با افزایش سدیم خون پس از مصرف غذاهایی شور می شود.

تاثیر گذار در سلول سازی بدن: موز ۲۰ درصد نیاز انسان به ویتامین “بی ۶” را تامین می نماید که باعث تشکیل هورمون انسولین ضروری برای کنترل قند خون و اسید آمینه ضروری برای سلول سازی می شود.

تقویت کننده گردش خون در بدن: مصرف هر روز این میوه باعث می شود بدن ۴ گرم الیاف اضافی را کسب کند که باعث کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین و بیماری های قلب می شود.

کمک کننده بهبود وضعیت جسمانی: این میوه دارای ۲۷ میلیگرم منیزیوم است که باعث بهبود وضعیت جسمانی به ویژه خوب راحت می شود چون کمبود منیزیوم از دلایل تشنج و افسردگی است.

تقویت بینایی با مصرف موز: موز حاوی مقدار اندک اما مورد نیاز ویتامین «آ» برای بدن است که این میزان برای حفاظت از چشم ها، حفظ بینایی و همینطور بهبود بینایی در شب حیاتی است.

ار بین برنده کسالت: یکی از سریع ترین روش های رفع خماری و خمودگی، خوردن یک لیوان مخلوط شیر، موز و عسل است. موز معده را آرامش می بخشد و با کمک عسل، سطح قند خون را بالا می آورد و در همان حال، شیر نیز به تنظیم آب بدن کمک می کند.

موز میوه ای برای مقابله با کم خونی: موز سرشار از آهن است که باعث تولید هموگلوبین در گلبول های قرمز و مقابله با کم خونی می شود.

در پایان فراموش نشود هنگامی که برای خرید موز به میوه فروشی می روید توجه داشته باشید، موزی را انتخاب کنید که پوست آن زرد و سفت و روی آن لکه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا