گوناگون

جهاددانشگاهی محاصره مرزهای علمی را شکست

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس گفت: جهاددانشگاهی و جهادگران دانشگاهی با عزم راسخ در عرصه‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی و علمی وارد شده و محاصره مرزهای علمی را شکستند و دست‌آوردهای بزرگی کسب کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، مسعود رستگار که به‌ عنوان سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه 17 مرداد شیراز، سخنرانی می‌کرد، افزود: حرکت جهاددانشگاهی طی سال‌های گذشته تا کنون موجب شد تا مرزهای دانش که توسط استکبار به شکل غیرمجاز و ناحق در جهان ترسیم شده و اجازه عبور از آنها به هیچ کس داده نمی‌شد، شکسته شود.

وی با تصریح اینکه جهاددانشگاهی در تمام عرصه‌هایی که مسئولیت داشته و دارد، توانستن را در عمل اثبات کرده است، به توضیح در خصوص فلسفه تشکیل این نهاد انقلابی پرداخت و گفت: به اعتقاد تمام صاحب‌نظران، پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران،‌ غایت کار نیست، این مسیری است برای تعالی انسان از ظلمات به نور و از عالم ملک به عالم ملکوت.

رستگار گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل با اندیشه والایشان تلاش کردند در کنار حفظ و پرورش سازمان‌های موجود، نهادهایی را نیز پایه‌گذاری کنند و تشکیل سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، جهادکشاورزی و … هر کدام در مسیر تحقق هدف انجام شد.

وی ایجاد جهاددانشگاهی به فرمان امام در 16 مرداد 1357 را توجه امام (ره) به اهمیت دانشگاه‌ها و عرصه‌های علمی و لزوم اسلامی شدن این فضا برشمرد و با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های کشور در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: آن زمان یک دهم امروز دانشگاه و دانشجو داشتیم، علوم و صنایع ما وابسته بود و خروجی علمی و فناورانه قابل توجه در عرصه‌های دانشگاهی و حوزه‌های بهداشت و سلامت را شاهد نبودیم.

رستگار با یادآوری اینکه در سال‌های قبل از انقلاب در تمام شهرهای ایران اسلامی پزشکان پاکستانی و بنگلادشی و هندی، حضور داشتند و طبابت می‌کردند، گفت: حضرت امام(ره) ضرورت دیدند که دانشگاه به‌عنوان مبدا تحول در هر جامعه‌ای، متحول شود، لذا دستور دادند تا با کمک اساتید و دانشجویان مسلمان، زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها و فضای دانشگاهی فراهم شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به فعالیت‌های مختلف جهاددانشگاهی در عرصه‌های گوناگون و متناسب با نیازهای جامعه، گفت: با آغاز جنگ تحمیلی، تقسیم وظایفی نیز انجام و بخش عمده‌ای از توان و تخصص نیروهای جهاددانشگاهی در جهت دفاع از کشور مصروف و معطوف شد.

رستگار همچنین با بیان اینکه تمام فعالیت‌های جهاددانشگاهی بر مبنای مطالعات علمی و تحقیقات دقیق انجام شده و می‌شود، گفت: اگر به‌دنبال تغییر هستیم باید منطقی و براساس مطالعه و تحقیق قدم برداریم، تاثیر فعالیت‌های بدون پشتوانه تحقیقاتی، کوتاه مدت خواهد بود و در جهاددانشگاهی کارهای بدون مطالعه و بدون فکر جایگاهی ندارد.

وی اصلی‌ترین وظیفه جهاددانشگاهی را اقدامات فرهنگی عنوان و با یادآوری اینکه فعالیت در بخش‌های پژوهش، آموزش و اشتغال نیز از دیگر اولویت‌های این نهاد انقلابی است، گفت: نهاد جهاددانشگاهی افتخار می‌کند که همواره مورد حمایت امام راحل و مقام معظم رهبری قرار داشته و در طول سال‌های گذشته از عمر این نهاد، از عملکردها ابراز رضایت شده است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی فارس با اشاره به برخی عناوین از دست‌آوردهای ملی، مطالعه، طراحی و ساخت ادوات جنگی مختلف، از ادوات تسلیحاتی مورد نیاز هواپیماهای جنگی، ادوات زرهی تا طراحی و ساخت هواپیماهای فوق‌سبک و پهپاد را از افتخارات این نهاد برشمرد.

وی همچنین در حوزه صنعت به ساخت دکل‌های حفاری خشکی و دریایی، ایجاد کنسرسیوم جهاد و مجتمع فجر، تولید مته‌های حفاری دندانه‌ای مورد نیاز وزارت نفت و … را از دست‌آوردهای صنعتی برشمرد و گفت: از مباحث اصلی جهاددانشگاهی تولید دروازه‌های ورود و خروج به مراکز حساس بوده که زمینه ارتقا امنیت کشور را فراهم کرده است.

رستگار تولید فرستنده‌های ای‌ام و اف‌ام با توانمندی‌های متفاوت را یادآور شد و گفت: تولید و تامین بخشی از نیازهای سیستم حمل و نقل قطار درون‌شهری از جمله یو‌پی‌اس، شارژر و برق اضطراری و … از دیگر دست‌آوردهای بخش صنعت جهاددانشگاهی است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس یکی از مهمترین دست‌آوردهای این نهاد انقلابی را فعالیت‌های علمی در حوزه علوم پزشکی دانست و با اشاره به دست‌آوردهای متخصصان این نهاد در زمینه‌ سلول‌های بنیادی و خون بند ناف تاکید کرد: امروز دانشمندانی از خارج کشور با حضور در جهاددانشگاهی به‌ دنبال کسب بخشی از دست‌آوردهای علمی متخصصان این نهاد و استفاده از آنها هستند.

رستگار با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مرجع علمی شدن ایران در سال 1404، ابراز امیدواری کرد که حرکت‌های جهادگونه جهاددانشگاهی که بر مبنای عزم ملی و مدیریت جهادی، شکل گرفته و تداوم یافته است، بسترساز تحقق این خواسته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به 17 مرداد و روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز به خبرنگاران، به تشریح دو دست‌آورد بزرگ فرهنگی جهاد دانشگاهی پرداخت و ایجاد خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا را یادآور شد.

رستگار با بیان اینکه تمام فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی با محوریت قرآن و فعالیت‌های قرآنی شکل گرفته و تداوم یافته است، در معرفی خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، گفت: خبرگزاری بین‌المللی قرآنی یا همان ایکنا، چند ویژگی بارز دارد، اول اینکه به 42 زبان زنده دنیا اخبار را منتشر و مخابره می‌کند، دوم اینکه تنها خبرگزاری ایران است که افتخار دارد مقام معظم رهبری خبرنگار افتخاری آن است.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس تصریح کرد: اگر امروز شیعه در جهان به‌گونه‌ای مصونیت پیدا کرده، بخشی از آن در نتیجه حضور و فعالیت گسترده خبرگزاری بین‌المللی ایکنا است، زیرا با انتشار دیدگاه‌ها و نظرات علما و بزرگان شیعه بر روی خروجی این خبرگزاری که ابتدا به 8 زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر می‌شود، دیگر کسی نمی‌تواند تهمت تکفیر بزند و به راحتی شیعیان را سر ببرد.

رستگار گفت: ایسنا یا خبرگزاری دانشجویان ایران، هم به استناد گزارش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لحاظ تعداد مراجعه به اخبار و برداشت اخبار در کشور اول است، علاوه بر آن ایسنا مورد وثوق نظام قرار دارد.

رئیس خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه فارس همچنین با اشاره به وقایع غزه و اعمال آتش‌بس 72 ساعته در این منطقه، گفت: اسرائیل از روز اول با مسلمانان در جنگ بوده و برای لحظه‌ای هم در مقابل مسلمانان و اسلام کوتاه نمی‌آید، اگر مرامنامه و اساسنامه صهیونیسم را نظاره کنیم، آنان قتل و کشتار را از وظایف خود می‌دانند، اینطور نیست که بتوانند و نکنند، اخیرا دیدیم خاخام‌های صهیونیست هم جکم اشغال و کشتار مردم غزه را صادر کردند.

رستگار اضافه کرد: اسرائیل به بهانه واهی کشته شدن سه صهیونیست در کرانه باختری، غزه را مورد حمله قرار داد چون می‌داند که غزه خط مقاومت است.

رئیس خبرگزاری ایکنا در استان فارس همچنین با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب یک استراتژیست مبارز است که هر سال بخشی از راهبردهای مد نظر برای رسیدن به چشم‌انداز بیست‌ساله را ترسیم می‌کنند، گفت: مقام معظم رهبری اقتصاد را در شعار امسال در اولویت قرار دادند لذا ضمن ضرورت تلاش باید متوجه بود اقتصاد بارور نمی‌شود مگر آنکه دانش بنیان باشد.

رستگار در خصوص موضوع فرهنگ مد نظر مقام معظم رهبری نیز با اشاره به اینکه ایشان جهاددانشگاهی را یک فرهنگ نامیده اند، گفت: می‌توان از طریق جهاد در دانش و دانشگاه، زمینه اعتلای فرهنگی جامعه را فراهم کرد و جهاددانشگاهی نیز امروز این آمادگی را دارد که در مطالعه، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی همکاری داشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین گفت: باید همه بدانیم که عزم ملی ایجاد نمی‌شود مگر ملت در جریان مسائل قرار گیرند، برای رسیدن به عزم ملی نیازمند حضور مشتاقانه و پرانگیزه و 100 درصدی مردم در همه صحنه‌ها هستیم.

رستگار تصریح کرد: باید تک تک مردم را از خود بدانیم و مسائل را برای کمک به حضور مردم شفاف، مطرح کنیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان فارس در تحلیل واژه مدیریت جهادی نیز گفت: مدیریت یک شاخه از علوم انسانی است اما وقتی با جهاد تلفیق می‌شود، منظور مدیریت از دید مذهبی است، ما مدیریت مذهبی را می‌خواهیم.

رستگار، تواضع، به‌ دنبال دانش‌ بودن، همه را در تصمیم‌گیری‌ها سهیم دانستن، تلاش خستگی ناپذیر، مومنانه، بی منت و بدون توقع و … را از ویژگی‌های مدیریت جهادی برشمرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا