گوناگون

جولان متکدیان در شهر بیرجند/ دستهایی که به جیب مردم دخیل بسته اند

به گزارش خبرنگارمهر، درنخستين روزهاي فصل تابستان که هواي گرم شهر کویری بیرجند باعث اذیت مردم شده است و هرفردی به دنبال کارهای روزمره خود است در این بین چهره ضعیف و زرد روی  کودکی دل هر رهگذری را به درد می آورد. این تصویر زن میانسالی است که با درآغوش گرفتن فرزندش در یکی از میدان های سطح شهر بیرجند روی سنگ فرش خیابان نشته  و با ذکر دعای خیر دستان خود را به معنای طلب کمک به سوی رهگذران دراز کرده است.

مردی که با پوشیدن عبا، میکروفن در دست گرفته و در آرامستان و چهارشنبه بازار این شهر نوحه می خواند و با دستمالی که پهن کرده است که سکه ها و اسکناس ها روی آن ریخته شود گدایی می کند.

در گوشه و کنار شهربیرجند صحنه هايي از اين قبيل را مشاهده مي کنيم که البته تعدادشان کم هم نيست که کم توجهي مسئولان شهر باعث شده  روز به روز بر تعداد اين افراد افزوده شود.

جمع‌آوری متکدیان از سطح شهربیرجند هر ازچند گاهی در کارگروه های مختلف عنوان می شود اما باید قبول کرد که این گونه اقدامات مقطعی است و لازم است برای حل این نابهنجاری اجتماعی برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

هم اکنون یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی ستاد متکدیان شهر بیرجند مسئله اعتیاد است که این موضوع  سبب می‌شود جمع آوری های چندباره این ستاد نه تنها دردی را درمان نکند بلکه متکدیان را نیز نسبت به برنامه‌های اجرایی بی اعتماد و بی علاقه کند.

به نظرمی‌رسد اقدامات کافی و لازمی از سوی مسئولان امر در این زمینه انجام نشده زیرا اگر کوچکترین کاری برای مقابله با این آسیب اجتماعی انجام می گرفت امروز شاهد کاهش پدیده تکدی گری بودیم نه اینکه روز به روز بر دامنه این مشکل افزوده  شود.

مسئولان شهر و سازمان هایی چون استانداری، بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی که هر کدام به طریقی در حل این معضل تاثیرگذارند و باید به این مسئله توجه ویژه ای مبذول دارند، به سادگی از مقابل اش نگذرند.

تبعات ناشی از ترویج تکدی گری می تواند هزینه های بسیار سنگین تر از گرفتن مبلغی از جیب افراد توسط متکدیان باشد.

IMG00502862

متکدیان شهر بیرجند حرفه ای و خانوادگی هستند

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری بیرجند در گفتگو با مهر با بیان اینکه شهر بیرجند به عنوان یک شهر فرهنگی در کشور مطرح است، بیان کرد: حضور گسترده متکدیان در سطح شهر برچسب زشتی را به چهره شهر زده است.

علی جزندری  بیان کرد: اکثر متکدیانی که در سطح شهر بیرجند حضور دارند اتباع خارجی یا کسانی هستند که از شهرهای اطراف با توجه به سود آوری این شغل به بیرجند مهاجرت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال کاهش این معظل اجتماعی در سطح شهر هستیم، اظهار کرد: تا کنون تلاش های زیادی برای جمع آوری این متکدیان در سطح شهر بیرجند انجام شده است که تاثیر چندانی نداشته است.

وی با بیان اینکه اکثر متکدیان سطح شهر بیرجند حرفه ای هستند، عنوان کرد: جمع آوری متکدیان از سطح شهر بیرجند باید فرهنگی سازی شود که امامان جماعت مساجد دراین زمینه نقش موثری را دارند که در این رابطه می توانند مردم را نسبت به  فعالیت متکدیان حرفه ای آگاه سازی کنند.

معاون سیاسی،اجتماعی فرمانداری بیرجند تصریح کرد: عادت متکدیان تن پروری است که رسانه ها نقش موثری در اطلاع رسانی در خصوص این معظل اجتماعی دارند.

 وی ادامه داد: بهترین کمک مردم به مسئولین اجرایی متولی عدم کمک به متکدیان است.

گسترش و حرفه ای عمل کردن متکدیان کار جمع آوری را سنگین تر کرده است

وی با بیان اینکه گسترش و حرفه ای عمل کردن برخی از متکدیان کار جمع آوری را سنگین تر کرده است، افزود: علاوه براین حضور متکدیان در سطح شهر بیرجند باعث تخریب چهره شهر شده است.

جزندری ادامه داد: حضور گسترده این افراد باعث شده است که مردم نسبت به فعالیت های دستگاه های اجرایی بدبین شوند و اذعان کنند که از طرف این دستگاه ها هیچ اقدامی در خصوص جمع آوری متکدیان نمی شود.

IMG12104538

وی به پایین بودن جریمه ومدت حبس تکدی گران اشاره کرد و افزود: کاهش جریمه باعث شده است که این افراد با توجه به سود آوری که این شغل دارد مجدد به این اقدام دست زنند که باید در این رابطه دستگاه قضایی جریمه و مدت حبس بیشتری را برای این افراد تعیین کند.

معاون سیاسی فرمانداری بیرجند تنها راهکارمقابله با تکدی گری رافرهنگ سازی دانست واظهار کرد: باید در این رابطه به مردم آگاه سازی شود که افراد نیازمند واقعی هیچ گاه به این اقدام زشت دست نمی زنند و مشکلات خود را از طریق دستگاه های متولی رفع می کنند.

مجازات های تکدی گری پایین است

مسئول مرکز جمع آوری متکدیان شهرستان بیرجند نیز در گفتگو با مهر، با بیان اینکه از ابتدای سال جاری 55 متکدی از سطح شهر بیرجند جمع آوری شده اند، عنوان کرد: از این تعداد 29 نفر مرد و 26 نفر زن بوده اند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری 17 متکدی حرفه ای در سطح شهر بیرجند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

منصوره امیرآبادی با بیان اینکه متکدیان که به دستگاه قضایی معرفی می شوند به دلیل مبلغ پایین جریمه نقدی به صورت مجدد دست به تکدی گری می زند، افزود: باید در این رابطه قانون سختگیرتری را برای متکدیان در نظر گرفت.

وی تصریح کرد:در سال جاری نیز هفت کودک متکدی افغانی نیز درسطح شهر بیرجند جمع آوری شده اند همچنین دراین مدت 35 نفر از متکدیان زیر پوشش کمیته امداد بوده اند که به صورت حرفه ای تکدی گری را ادامه داده اند.

وی با بیان اینکه 36 نفر از متکدیان جمع آوری شده در سطح شهر بیرجند معتاد بوده اند، بیان کرد: از این تعداد12 نفر مرد و مابقی زن بوده اند.

امیرآبادی مسائل خانوادگی، طلاق، مهاجرت از روستا ، تن پروری و وضعیت ضعیف فرهنگی حاکم بر خانواده را از جمله علل تکدی گری در سطح شهر بیرجند عنوان کرد.

مسئول مرکز متکدیان شهر بیرجند اظهار کرد: دفتر امورمتکدیان بیرجند هفته ای چهار بار برای جمع آوری متکدیان اقدام می کند که در سال جاری حضور متکدیان در مزار شهداء پررنگ شده بود که در این مکان تیم های بیشتری برای جمع آوری در نظر گرفته شده است.

وی به حضورپررنگ متکدیان درپلیس راه بیرجند اشاره کرد و افزود: در ابتدای سال در این مکان 35 متکدی فعالیت داشتند که با اقدامات انجام شده درحال حاضر فقط شش نفردر این مکان فعالیت دارند.

IMG07253312

متکدی گران روزانه،بیشترازمبلغ ماهانه کمک موردی بهزیستی را جمع آوری می کنند

مدیر بهزیستی بیرجند نیز روز یکشنبه در جلسه ساماندهی  متدکدیان شهرستان بیرجند اظهارکرد: با توجه به اینکه متکدیان روزانه مبلغ مستمری ماهانه بهزیستی را جمع آوری می کنند که این باعث شده است که در صورت تهدید به قطع مستمری  توجه ای به آن نداشته باشند.

حسن شرفی با بیان اینکه اگه مردم به متکدیان کمک نکنند این باعث کمک بزرگی  به مسئولین می شود، بیان کرد: درحال حاضر مرکز علی اکبر برای ساماندهی متکدیان در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

وی به متکدیان معتاد زیر 18 سال اشاره کرد و اظهار کرد: بهزیستی مسئول جمع آوری کودکان خیابانی زیر 18 غیرمعتاد است و در خصوص متکدیان معتاد زیر 18 سال اقدامی نمی تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر محیط جمع آوری متکدیان با توجه به جمعیت زیاد متکدیان کوچک است.

ابتلا متکدی گران به بیماری های واگیر دار تهدیدی برای شهروندان

مسئول مرکز بهداشت بیرجند نیز در جلسه ساماندهی متدکدیان شهرستان بیرجند اظهارکرد: به دلیل اینکه بسیاری از متکدیان به بیماری های واگیر دار مبتلا هستند این باعث می شود که مردم نیز گرفتار این نوع بیماری ها شوند.

جمشید مشایخی فرد با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری سه نوبت مرکز متکدیان شهر بیرجند سم پاشی شده است، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به فصل تابستان که بیماری های واگیر دار بیشتر در سطح شهر شیوع پیدا می کند باید مسئولین اقدامات فرهنگی بیشتری انجام دهند.

وی به حضور گسترده زنان متکی اشاره کرد وافزود: این نشان از عدم کار فرهنگی در جامعه است.

وی در پایان یادآور شد: مشکلات متکدی گران در سطح شهر بیرجند با گرفتن مکان و معرفی به دستگاه ها حل نمی شود بلکه باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

IMG17164275

امسال تکدی گری اتباع خارجی به حداقل ممکن می رسد

رئیس دفتر اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان جنوبی نیز درگفتگو با مهر، با بیان اینکه در فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس کودکان بیشتر به تکدی گری روی می آوردند، عنوان کرد: کودکان تکدی گر افغانی بیشتر در محله های قدیمی شهر بیرجند، مانند: حکیم نزاری، مطهری، سه راه اسدی،جمهوری اسلامی و 17 شهریور وجود دارند.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه طی سال های گذشته تکدی گری توسط کودکان افغانی افزایش داشته است،عنوان کرد: درحال حاضر خوشبختانه تکدی گری اتباع بیگانه در شهر بیرجند به حداقل ممکن رسیده است.

وی با بیان اینکه  انجام بازرسی نیروی انتظامی با همکاری شهرداری در زمینه جمع آوری متکدیان فعال است،عنوان کرد: به دلیل برخورد شدید با اتباع بیگانه و تهدید اخراج از کشور ماهانه دو الی سه کودک تکدی گری جمع آوری و به مرکز ساماندهی متکدیان بهزیستی منتقل می شوند.

موسوی نژاد اظهارکرد: دفتراتباع و مهاجرین خارجی به هیچ وجه با کودکان تکدی گر برخورد نمی کند بلکه دراین زمینه بیشتر با والدین این کودکان در مرحله اول تذکر و در دفعات بعدی در صورت تکرار از کشور اخراج می کند.

وی با بیان اینکه بیشتر اتباع بیگانه که به تکدی گری می پردازند کودکان زیر 10سال هستند،عنوان کرد: برخی مواقع کیف قاپی و سرقت نیز توسط اتباع بیگانه در بیرجند انجام می شود که نیروی انتظامی در این رابطه با این افراد برخورد شدید می کند.

لزوم همکاری شهروندان در جمع آوری متکدیان

وی با بیان اینکه تکدی یک معضل اجتماعی است، عنوان کرد: شهروندان نیز دراین رابطه در صورت شنایایی کودک افغانی متکدی با دفتر اتباع و مهاجرین خارجی همکاری داشته باشند که این دفتر با همکاری نیروی انتظامی نسبت به جمع آوری آنها اقدام کند.

وی عنوان کرد: طی سالهای گذشته کودکان اتباع بیگانه در مزارشهداء برای تکدی گری بیشترین حضور را داشتند که با همکاری نیروی انتظامی و بهزیستی این افراد به حداقل ممکن رسیده اند.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه با جمع آوری متکدیان بسیاری از معضلات در جامعه حل خواهد شد،افزود: درحال حاضر به دلیل نبود شغل در شهر بیرجند اتباع بیگانه در زمینه تامین معاش خود با مشکل مواجه هستند.

IMG12112769

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته به دلیل ساخت ساز مسکن مهر دراستان اتباع بیگانه درامد خوبی را کسب می کردند و این عامل در کاهش معضلات به وجود آمده توسط این افراد تاثیرگذار بوده است که هم اکنون به دلیل کاهش ساخت و ساز این افراد برای تامین معاش خود به دفتر امام جمعه،کمیته امداد و بهزیستی مراجعه می کنند.

رئیس دفتر اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان جنوبی با بیان این‌که در گذشته بیشترین آمار متکدیان مربوط به اتباع خارجی بوده است، اظهار کرد: با تمهیدات لازم امروز شاهد حضور اندک اتباع خارجی به عنوان متکدی در سطح شهر هستیم که در صورت مشاهده اتباع بیگانه در سطح شهر به شدت برخورد و حتی مدارک اقامت آنها ابطال میشود.

متکدیان مشتریان دائمی شورای حل اختلاف بیرجند هستند

مسئول حوزه 13 شورای حل اختلاف بیرجند نیز در شورای جمع آوری متکدیان شهرستان بیرجند اظهار کرد: اکثر متکدیان در سطح شهر بیرجند فعالیت می کنند حرفه ای هستند و به صورت مکرر توسط نیروی انتظامی جمع آوری می شوند و در شورای حل اختلاف شهرستان برای این افراد پرونده تشکیل می شود.

علیرضا لطفی ادامه داد: قانون این است که برای هر متکدی یک میلیون و 300 هزار تومان مبلغ جریمه نقدی یا 44 روز حبس در نظر گرفته شود.

وی اظهارکرد: به دلیل اینکه برخی از متکدیان ثروتمند هستند به زودی جریمه نقدی را پرداخت می کنند و به فعالیت تکدی گری خود در سطح شهر بیرجند ادامه می دهند.

وی به تکدی گری افراد مسن اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته برخی از افراد متکدی مسن که توانایی پرداخت جریمه نداشته اند به 44 روز حبس محکوم شده اند که در زندان فوت شده اند که در قبال فوت این افراد چه کسی پاسخگو است.

وی تصریح کرد: شورای حل اختلاف با برخی از متکدیان به شدت برخورد کرده است که این اقدام نیز مانع از تکدی گری آنها نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از متکدی گران اقدامات نامناسبی در کنار تکدی گری انجام می دهند، بیان کرد: مردم باید نسبت عدم کمک به متکدیان آگاه سازی شوند.

………………………..

گزارش : حکیمه مصطفایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا