Mihanpostاجتماعیحقوقی

حوادث شُوم شبکه های اجتماعی نتیجه عدم آشنایی از عواقب قوانین آنلاین در کشور است ؟

میهن پست – داستان از آن جا شروع شد که یک شهروند ایرانی – پسر – که در روزهای اخیر تعدادی از عکس های خصوصی اش را با ده ها دختر مختلف در شبکه های اجتماعی و بخصوص شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام منتشر کرد به قول خودش که می گفت پلیس فتا حواسش به همه چیز هست ، توسط این یگان که از ابتدای تاسیس خود نقشی اساسی و قابل تقدیر در کنترل معضلات و مشکلات حوزه آنلاین در ایران را داشته آن هم با استقبال بیشتر هموطنان بازداشت شد.

لازم است بدانید که مورد جالب توجه پسر تلگرامی نکات تامل برانگیزی زیادی داشت او بیشتر از هرچیز یک بار دیگر یادمان آورد که ساختار روابط دختران و پسران دچار معضلات فراوانی است که طی چهار دهه به هیچ سرانجام خاصی نرسیده است. اقدامات موقتی و کوتاه مدت گره ی کور این روابط را همواره کورتر کرده است، همیشه صورت مساله حذف شده و دردهای پنهان اجتماع را ندیدیم و نفهمیدیم که نمی شود «نیاز» را سرکوب کرد.
بنابراین نیاز از هر جایی که باشد دیر یا زود سر بر می آورد و نتیجه می شود همین که شد؛ پسر معروف تلگرامی و عکس های جنجالی و انکارهای مضحک، به همراه تاسف از این که باز هم این درد و درهای مشابه را تشخیص نداده و مسئولی هم تا به امروز و به جد برای آموزش شهروندان مطلبی در رسانه ها عنوان نکرد تا پسر تلگرامی از دل همین جامعه برخاسته و با دستگیر ی اش صرفا یک مجرم را تنبیه کرده باشیم، مجرمی که خود به تنهایی اساس جرم را مهیا نکرده است، چرا که جرم در همان مرحله اول که در ارتباطات گذشته وی با دخترها رخ داده است و جرم دوم  انتشار عکس های مربوطه در شبکه های اجتماعی است.که البته نگارنده با علم به عواقب شُوم ناآشنایی شهروندان از شبکه های اجتماعی منکر لزوم برخورد قاطع با پسر تلگرامی نمی شوم اما آیا خانم هایی که با رضایت کامل و با ادا و اصول عکس هایی خواسته و گاهی نیز ناخواسته گرفته اند را چه کسی باید پای میز محاکمه بکشاند؟

بنابراین آن هایی که در این وادی علم و آشنایی دارند نیک می دانند که حتما و دوباره در این جامعه نیازی برخواهد خواست و در کالبدی دیگر واقعه دیگری را رخ خواد داد ، درست همانند انتشار عکس های مشابه از نوجوانی دیگری در شبکه های اجتماعی و بخصوص تلگرام که آن هم صدایش در خواهد آمد.

لذا تا زمانی که رابطه ی دختران و پسران به حالت شفاف و پایداری نرسد، داستان همین خواهد بود که هست، نیازی که نادیده اش گرفته ایم و چه بسیار تبعاتی از کنار همین سرکوب دائمی و مدام در جامعه باز تولید می شود و آبستن وقایعی خطرناک دیگری در حوزه هایی همچون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بخصوص فرهنگی و تزلزل بنیان های خانواده های ایرانی خواهد شد.

پسر تلگرامی
این داستان حکایت گرسنه ای است که از فرط ضعف و ناتوانی تلو تلو می خورد ما لنگ زدنش را به چیز دیگری تعبیر کرده ایم و.. تفکیک جنسیتی، کنترل و سرکوب، ندیدن و انکار همه و همه راه های صد بار امتحان شده ای هستند که سرانجامی جز اتفاقاتی مثل مورد فوق الذکر را ندارد.

جدای از اتفاق رخ داده توسط پسر تلگرامی که تنها یکی از هزاران مشکل به وجود آمده در شبکه های اجتماعی در ایران است، باید گفت که با توجه به رشد و گسترش روز افزون حوزه دیجیتال در دنیا و به فراخور آن در ایران نیز دامنه امنیت برای افراد و بخصوص خانواده های ایرانی نسبت به چند سال گذشته تنگ و غیر قابل اعتماد شده است که در این میان عدم آشنایی بیشتر شهروندان از عواقب شوم به کارگیری و استفاده نادرست از این ابزارها – شبکه های اجتماعی – از یک طرف و از طرف دیگر عدم شناخت از عواقب قانونی کارهای غیرقانونی در حوزه آنلاین و بخصوص شبکه های اجتماعی و از همه مهمتر درک این موضوع که شبکه های اجتماعی موبایلی برای هر فرد دیگر جنبه شخصی و خصوصی ندارند، باعث ازدیاد پرونده های مرموز، مشکوک، عجیب و سوال برانگیز زیادی در حوزه قضایی کشور شده است.

عکس دستگیری پسر تلگرامی

با این حال وقت آن است سیاست گذاران کشور مسائل فرهنگی در حوزه ی جوانان، نیازهای جامعه ی جوان ایران را دریابند که تا دیر نشده! اتفاقاتی نظیر این واقعه تاسف بار که کمکم به رسمی شوم بدل می شود و جرقه ای است که هشدار انفجار یک بمب ساعتی در حوزه اخلاق اجتماعی را می دهد، دوباره رخ ندهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا