Mihanpostعلمی و فناوری

لکه های حرارتی اسرار آمیز دیوار اهرام مصر،معمای جدید دانشمندان + عکس

میهن پست – با استفاده از وسایل گرمانگاری یک لکه بسیار بزرگ را در دیوار شرقی هرم بزرگ جیزه، موسوم به هرم خوفو یافته‌ است. این آزمایش‌ها در زمان‌های گرم شدن و سرد شدن اهرام، یعنی ساعات اولیه بعد از طلوع خورشید و ساعات اولیه بعد از غروب خورشید انجام گرفته است.

مجموعه اهرام جیزه نام مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده‌است. هرم بزرگ جیزه یکی از اهرام در مجموعه اهرام جیزه و تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌آید. قدمت اهرام جیزه به دودمان چهارم مصر می‌رسد که نام‌های این اهرام عبارتند از خوفو، خَفرِع و مَنقُرع. که خوفو بزرگترین‌شان و یکی از عجایب هفتگانه است.

اهرام ثلاثه مصر

در این میان گروهی بین‌المللی متشکل از معماران، باستان‌شناسان و پژوهشگران کشور های مختلف با انجام آزمایش گرمانگاری اهرام مصر متوجه وجود لکه‌های حرارتی اسرار آمیزی در دیوارهای این بناها شده اند که همه را حیرت زده کرده است !

به گفته وزارت باستان‌شناسی مصر، این گروه متشکل از کارشناسان و پژوهشگرانی از مصر، آمریکا، ژاپن، فرانسه وکانادا، با استفاده از وسایل گرمانگاری یک لکه بسیار بزرگ را در دیوار شرقی هرم بزرگ جیزه، موسوم به هرم خوفو یافته‌ است. این آزمایش‌ها در زمان‌های گرم شدن و سرد شدن اهرام، یعنی ساعات اولیه بعد از طلوع خورشید و ساعات اولیه بعد از غروب خورشید انجام گرفته است.

به نظر پژوهشگران، وجود لکه‌هایی با حرارت متفاوت نسبت به بقیه دیوار می‌تواند نشانه آن باشد که زیر سطح دیوار در این نقاط حفره‌هایی وجود دارد که مانند خاک یا سنگ قابلیت جذب و حفظ حرارت را ندارد و در نتیجه، در تصاویر گرمانگاری متفاوت از بقیه نقاط دیوار دیده می‌شود.به این ترتیب، این احتمال مطرح شده است که شاید در این نقطا حفره‌ها یا دهلیزهایی ساخته و سپس مسدود شده باشند. حتی ممکن است این دهلیزها محل دفن مومیایی‌های دیگری مثلا خویشاوندان پادشاهان مصر باشد.

پیشتر، همین نوع لکه‌ها در معبد توت‌عنخ‌آمون واقع در دره شاهان در نزدیکی شهر الاقصر (لوکسور) هم یافت شده بود. قدمت این هرم کمتر از هرم بزرگ جیزه است و به حدود ٣۵٠٠ سال پیش می‌رسد.

mihanpost ahram salaseh (5)

mihanpost ahram salaseh (3)

البته فرضیه‌های گوناگونی در توضیح این لکه‌های غیرعادی مطرح شده که شامل وجود مکان‌های خالی پشت جدار بیرونی اهرام یا عبور جریان‌های هوا با دمای متفاوت در زیر این جدارهاست.در مورد هرم بزرگ جیزه، لکه حرارتی غیرعادی در محلی نزدیک به سطح زمین مشاهده می‌شود در حالیکه از بیرون، این محل از سنگ های کاملا مشابه ساخته شده است.

گروه آزمایش و تحقیق گرمانگاری اهرام مصر حدود دو هفته پیش کار خود را آغاز کرد و این طرح تا پایان سال میلادی آینده به مدت چهارده ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: گجت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا