گوناگون

خالی بودن موزه های مردم شناسی از موضوع ایثار و شهادت جای سوال دارد

81210067 5776119

غلامرضا یاوند عباسی روز شنبه در در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که با حضور استاندار آذربایجان غربی برگزار شد افزود: فرهنگ ایثار و شهادت از ظرفیت های فرهنگی بزرگ ایران اسلامی است و نباید نهادهای مسئول از این امر شانه خالی کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 20 درصد اعتبارات فرهنگی کشور باید در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه شود که امیدواریم این بودجه ها برای اجرای طرح های مناسب و در خور هزینه شوند.

وی با اشاره به نقش خانواده ها در ترویج این فرهنگ متعالی اظهار کرد: باید سازوکاری در خانواده ها فراهم کنیم که کودکان در خانه با آموزه های فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند.

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران ادامه داد: باید پیوند بین مصادیق ایثار و شهادت دوران دفاع مقدس و مصادیق ایثار و شهادت در دوره حاضر ایجاد شود.

عباسی گفت: فرهنگ ما، فرهنگی غنی است و جنگ ما نیز گنج است و باید با بهره مندی از آموزه های دفاع مقدس، به مسائل امروزی نیز نگاه مناسب داشته باشیم.

وی با اشاره به خاطرات تلخ بمباران شیمیایی سردشت افزود: امیدواریم با ایجاد یک نمایشگاه در خور در مرکز استان، سند حقانیت مردم سردشت با یک تصویر قوی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود تا یک یادگاری بزرگ برای نسل های بعد باشد.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: نقش برجسته این استان در دفاع مقدس به خوبی معرفی نشده است و این ناشی از فقر آثار دفاع مقدسی در استان است.

سردار عابدین خرم افزود: اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر کسی پوشیده نیست و آذربایجان غربی یکی از پنج استان درگیر در زمان دفاع مقدس بود که باید ابعاد مختلف این دفاع به خوبی تبیین شود.

وی اضافه کرد: ماندگاری دفاع مقدس با تولید آثار فاخر و انتقال عمیق مفاهیم دوران دفاع مقدس به نسل های امروزی امکانپذیر است که همه باید در این زمینه پیشقدم باشیم.

وی با اشاره به وجود اردوهای راهیان نور شمالغرب با حضور جوانان کشور اظهار کرد: می توان از این فرصت برای شناساندن رشادتهای دوران دفاع مقدس در استان به خوبی بهره برد.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت گفت: این شهر نخستین شهر شیمیایی با این وسعت در جهان است که یکی از سندهای جنابت استکبار جهانی به شمار می رود.

سردار خرم افزود: باید این جنایت هولناک که در حق مردم ایران و سردشت انجام شده به جهان معرفی و غربت و مظلومیت شهدای سردشت نباید ذره ای در ذهن جهانیان کمرنگ شود.

وی اضافه کرد: کسانی که امروز شعار حقوق بشر را سر می دهند این جنایت را مرتکب شده اند که باید نقاب را از چهره واقعی این مدعیان دروغین صلح و حقوق بشر برداریم.

سردار بحیی شرفی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس شهدای ما از دامن زنان عفیف و با حجاب پرورش یافته بودند و این حماسه آفرینی ها نتیجه تربیت مادرانی با عفت بود.

وی اضافه کرد: مادران و دختران امروز ایرانی نیز باید از مادران و دختران آن زمان الگو بگیرند چرا که پیروی آنان از زنان پشتیبان جبهه ها می تواند در ارتقای فرهنگی و معنوی جامعه موثر باشد.

وی با تاکید بر برگزاری مناسب سالروز بمباران شیمیایی سردشت ادامه داد: می توان با این کار، در راستای ترویج بیش از پیش فرهنگ ایثار و شهادت گام برداشت.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی گفت: ایجاد کنگره ملی بمباران شیمیایی سردشت، یک ضرورت است و باید تبلیغات قوی و اساسی در خصوص این بمباران با استفاده از فضای مجازی صورت گیرد.

سردار شرفی افزود: جای خالی توجه به ایثارگران، المانهای شهری و نمادهای دفاع مقدس در آذربایجان غربی دیده می شود که باید بیش از پیش در این خصوص کار شود.

آذربایجان غربی یکی از استانهای با تعداد شهید زیاد در کشور به شمار می رود به طوری که افزون بر 12 هزار نفر شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

آذربایجان غربی یکی از استانهای کشور بود که به صورت مستقیم مورد هجمه نیروهای بعثی صدام قرار گرفت و شهرستان سردشت نیز در این حملات، شیمیایی شد.

8137/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا