Mihanpostپیشنهاد سردبیرگردشگریمعماری اسلامی

خانه بروجردی‌ های کاشان را بیشتر بشناسید + تصاویر

در شهر کاشان خانه های تاریخی زیادی وجود دارند که خانه بروجردی‌ های کاشان نیز یکی از دیدنی ترین آنها است. در این مطلب توضیحات و تصاویر زیبایی از این بنای تاریخی آماده کرده ایم که شاید برای شما نیز جذاب باشد  . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

خانه بروجردی‌ های کاشان در محلهٔ سلطان میراحمد واقع است و در نیمهٔ دوم قرن ۱۳ هجری و در زمان قاجار ساخته شده و تحت شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌است. این خانه با بادگیرهای قرینه هلالی شکل زیبایی بر بام تالار و کلاه فرنگی روی آن یکی از زیباترین جلوه‌های معماری ایرانی را به معرض نمایش می‌گذارد. به طوری که در کتیبه چهار طرف تالار آن آمده است، ساخت بنا به سال ۱۲۹۲ ه-ق بازمی‌گردد.

خانه بروجردی‌ های کاشان  در خیابان علوی و محله تاریخی سلطان امیراحمد قرار دارد و تحت نظارت و نگهداری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اداره می‌شود. بهای بلیت ورودی این خانه به ازای هر نفر ۳۰۰۰ تومان است. اما بهای بلیت ورودی برای گردشگرهای خارجی که این روزها بیشتر از گردشگرهای ایرانی در کاشان دیده می‌شوند، برای هر نفر ۱۵,۰۰۰ تومان است.

خانه بروجردی‌ها توسط بازرگانی به نام سیدحسن نطنزی در دوره قاجاریه و سال ۱۱۹۴ هجری قمری ساخته شده است و دارای چند بادگیر و نورگیر بسیار زیبا است. به دلیل اینکه صاحب این خانه با بازرگان‌های بروجرد به تجارت می‌پرداخته و از آن‌ها اجناس مختلف به شهر کاشان وارد می‌کرده است، به حسن بروجردی معروف شده و خانه او هم به خانه بروجردی‌ها مشهور شد.

خانه بروجردی‌ها متناسب با خصوصیات اقلیمی و شرایط آب و هوایی منطقه کویری کاشان طراحی و ساخته شده است، به گونه‌ای که در گرمای شدید تابستان، به دلیل وجود چند بادگیر، هوای خنک و بسیار مطبوعی از طریق بادگیرهای واقع در بالای پشت بام به صورت طبیعی و دائمی به زیرزمین‌ها سرازیر شده و در آنها جریان می‌یابد.بخش بیرونی خانه از سال ۱۳۵۳ ه.ش به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمده و در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است و بخش اندرونی آن همچنان تحت مالکیت خصوصی است.

در مورد تاریخچه این خانه زیبا گفته می‌شود که مرحوم حاج آقا حسن بروجردی برای فرزندش سیدمهدی از دختر مرحوم حاج سیدجعفر طباطبائی خواستگاری می‌کند و خانواده طباطبائی شرایط موافقت با ازدواج را ساخت خانه‌ای آبرومند و درخور شأن عروس خانم قرار می‌دهند و به همین خاطر حاج آقا حسن بروجردی از همان معماری که خانه طباطبائی را ساخته است، دعوت می‌کند که این خانه را نیز بسازد.خانه تاریخی بروجردی‌ها در تاریخ ۱۳۵۴/۰۳/۱۳ به شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.ساخت خانه بروجردی‌ها ۷ سال به طول انجامیده است و در هنگام بازدید از آن متوجه جزییات زیاد و زیبای آن خواهید شد.

باهم در میهن پست تصاویری از خانه بروجردی‌ های کاشان را تماشا خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا