گوناگون

خراسان‌رضوی فرصت طلایی توسعه تجارت شرق به غرب

خراسان رضوی در موقعیت ویژه جغرافیایی بی‌گمان از قدیمی‌ترین دوران حیات بشری بستر فعالیت‌های معیشتی، بازرگانی و نظامی عمده‌ای بوده و به دلیل همین موقعیت خاص کهن‌ترین راه ارتباطی یعنی «جاده تاریخی ابریشم» از طریق خراسان، شرق را به غرب مرتبط ساخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، امروز وضعیت صادرات خراسان رضوی با توجه به وجود بازارهای بالقوه آسیای میانه نظیر ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و پاکستان هر روز در حال افزایش است.

به طوری که استاندار خراسان رضوی نیز به تازگی با اشاره به اینکه وضعیت صادرات از استان از منفی ۱۸ درصد در ابتدای سال‌جاری به مثبت پنج درصد رسیده شرایط خوبی را برای صادرات استان پیش‌بینی می‌کند و این در حالی است که افزایش صادرات، افزایش تورم را به همراه نداشته است.

افق چشم‌انداز تولید تا صادرات استان شفاف شده است

علی رسولیان کارشناس ارشد اقتصادی و مدیرکل دفتر امور هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی، با اشاره به شفاف شدن افق چشم‌انداز تولید تا صادرات خراسان رضوی می‌گوید: امروز نیازمند آن هستیم که بازارهای هدف صادراتی که توسط سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تشکل‌های صادراتی شناسایی کنیم.

وی می‌افزاید: همچنین بازارهای هدف با توجه به معیارهای مختلف مانند اشتراکات، همسایگی، موافقت‌نامه‌ها، مزیت‌های اقتصادی و سطح روابط سیاسی شده برای کالاهای صادراتی کشور در سه سطح محصول، بنگاه و ملی برندسازی شود.

رسولیان معتقد است: تبلیغات و بازاریابی کلان در بازارهای هدف برای برندهای ملی توسط دولت، ایجاد راهکارهایی برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صادراتی توسط شبکه بانکی و به‌ خصوص بانک‌های توسعه‌ای مانند با نرخ‌های تثبیت شده باید تحقق یابد و درکنار آن ریسک‌های سیاسی و تجاری صادرات توسط صندوق ضمانت صادرات ایران با کارمزدهای کمتر پوشش داده شود.

رئیس دفتر امورهماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه به صادرکنندگان کالاها خدمات فنی و مهندسی، ICT و فعالان اقتصادی حوزه توریسم جایزه و مشوق صادراتی موثر به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم پرداخت شود، اظهار می‌کند: راه‌هایی نظیر تصحیح فرآیند ورود موقت مواد اولیه مورد نیاز کالاهای صادراتی، استرداد حقوق ورودی مواد اولیه به کار رفته در کالاهای صادراتی، افزایش ظرفیت‌های دیپلماسی سیاسی کشور و روابط خارجی وزارت امورخارجه و نمایندگی‌های سیاسی ایران در سراسر جهان و نیز ظرفیت رایزنان بازرگانی و فرهنگی کشور جهت توسعه صادرات استفاده شود.

وی به بستر توسعه صادرات غیرنفتی در خراسان رضوی اشاره و تصریح می‌کند: توسعه صنعت نمایشگاهی در وضعیت برون مرزی یکی از مهمترین راهکارهای توسعه صادرات است که می‌تواند منجر به افزایش اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، انتقال دانش فنی و ارائه خدمات پس از فروش واحدهای شرکت‌کننده توانمند استانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌های اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و نیز حمل‌ونقل کالاهای صادراتی شود.

امروز خراسان رضوی علاوه بر اینکه به درگاه توسعه صادراتی ایران به آسیای میانه تبدیل شده، کریدور توسعه تجارت با کشورهای مسیر ترانزیتی جاده ابریشم نیز هست که در واقع از شمال به جنوب و شرق به غرب را مدیریت کرده و به ایستگاهی برای رصد صادرات جهان در آسیا تبدیل شده است.

در نگاهی کوتاه می‌توان عمده صادرات استان خراسان رضوی به کشورهای منطقه را در زمینه تمامی گروه‌های کالایی برای مثال صادرات به قرقیزستان شامل صابون، رنگ و رزین و مصالح ساختمانی، اقلام غذایی(رب، روغن مایع، کیک و کلوچه، آبمیوه، کمپوت و کنسرو) پسته، خشکبار، چای، فرش ماشینی و موکت، انواع پوشاک، نوار پرده و ظروف پلاستیکی، به عنوان عمده‌ترین اقلام صادراتی استان به قرقیزستان و حبوبات، کنجاله سویا، گوشت، پنبه و عسل، عمده ترین اقلام وارداتی به استان از این کشور است.

استراتژی حضور در بازارهای هدف تدوین شود

راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، معتقد است باید به خوبی استراتژی نفوذ و پایداری در بازارهای هدف صادراتی با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تدوین شود.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌هایی نظیر توسعه همکاری‌های دوجانبه، استفاده از تعرفه‌های ترجیحی، ایجاد مراکز بازیابی و شناخت بازارهای آینده برای حفظ صادراتی وشمندانه و براساس آینده نگری، برگزاری نمایشگاه های تخصصی و بین‌المللی مشترک با کشورهای هدف استان و حمایت از کالاها و تولیدات صادراتی با نگاه به افزایش زیر ساخت‌های تولید را از راه‌های بی‌شمار صادرات خراسان رضوی بر می شمارد.

صنعت نمایشگاهی منحصر بفردترین صنعت توسعه صادرات غیرنفتی

دکترعلیرضا صدرزاده، مدیر پروژه‌های نمایشگاهی و مجری برگزاری نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان با اشاره به بسترسازی‌های انجام شده برای حفظ بازارهای صادراتی خراسان رضوی می‌گوید: صنعت نمایشگاهی منحصر بفردترین صنعت توسعه صادرات غیرنفتی است و باتوجه به نزدیکی مرزهای جغرافیایی ایران و به ویژه خراسان رضوی با کشورهای آسیای میانه، می‌توان گام‌های راسخی برای توسعه و حفظ بازارهای استان خراسان برداشت.

وی گفت: با برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در این کشورها تحولات اقتصادی گسترده‌ای رقم خورده که می‌توان به برگزاری اجلاس‌های مشترک، نشست‌های بخش خصوصی با نهادهای دولتی و تجاری، فعالیت بیشتر رایزنان تجاری برای دریافت نتایج موثر و ایجاد فضای تجاری مناسب نام برد.

نیازمند موافقت‌نامه‌های آزاد با کشورهای مختلف هستیم

مقررات صادراتی باید اصلاح شوند

محسن شرکا، دبیرکل سابق خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، تصریح می‌کند: قوانین، مقررات، فرآیندها و رویه‌های صادرات کالاها و خدمات باید در جهت تسهیل صادرات و اعمال شفافیت اصلاح و از ثبات لازم برخوردار شوند و در کنار آن نیازمندیم که با کشورهای مختلف موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و موافقت‌نامه‌های تعرفه‌های ترجیحی برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه تدوین قانون جدید صادرات و واردات بر پایه اقتضائات امروز اقتصاد جهانی و اصلاح قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون امور گمرکی بسیار ضروری به نظر می‌رسد، می‌گوید: باید با حمایت جدی از تولید و تولیدکنندگان، محیط کسب‌وکار از طریق کاهش اسناد، زمان و هزینه‌های صادرات اصلاح شود.

شرکا با اشاره به اینکه اهمیت صادرات باید با استفاده از ابزارهای مختلف در کشور فرهنگ‌سازی شود، اظهار می‌کند: ارتقای سطح منزلت اجتماعی فعالان اقتصادی اعم از تولیدکنندگان و صادرکنندگان رکنی بسیار مهم در ترویج جایگاه صادرات توام با تولید هدفمند در کشور است.

در کنار توجه به صادرات به عنوان یک فرصت ویژه برای استان و کشور در جهت برقراری ارتباط با سایر کشورهای جهان، توجه به این نکته ضروری است که مشکلات اقتصادی چندسال گذشته‌ و همچنین محدودیت در روابط بین‌المللی باعث شد ایران برخی از بازارهای صادراتی هدف خود را از دست بدهد.

امروز اما با بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی و همچنین روابط بین‌المللی نگاه‌ها دوباره به صادرات معطوف شده و طبیعتا رونق دوباره این بخش نیازمند احیای زیرساخت‌ها و تجدیدنظر و اصلاح برخی از قوانین می‌باشد تا در بلند مدت شاهد رونق مجدد صادرات کشور باشیم.

در این میان خراسان رضوی با توجه به تمام ویژگی‌هایی که برای آن برشمردیم نیز به توجه ویژه مسئولین استانی و کشوری نیازمند است تا شاید شاهد طلوع راه ابریشمی دیگر باشیم…

تهیه و تنظیم گزارش از عاطفه چوپان، خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان رضوی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا