گوناگون

خرما راه زعفران را می‌رود؟

رتبه‌ی سوم صادرات استان کرمان بصورت سنتی محصول خرما است. کرمان بیشترین سطح زیرکشت خرما در کشور را به خود اختصاص داده است اما از نظر میزان تولید خرما کرمان استان سوم کشوراست در این میان رقم خرمای مضافتی بم یکی از با کیفیت‌ترین خرمای تولیدی در جهان محسوب و به کشورهای مختلف نیز صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری داشنجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، اکثر مناطق خرماخیز کشور، به‌لحاظ موقعیت تولید و بهره‌برداری از محصولات کشاورزی خصوصاً محصول خرما، در مرتبه حائز اهمیتی هستند تا آنجا که به اعتقاد کارشناسان صنایع غذایی، ایران می‌تواند بخش وسیعی از بازارهای صادراتی را در اختیار گیرد و در تأمین درآمد ارزی نقش مهم‌ترین ایفا کند.

با وجود همه‌ی مشکلات موجود در زمینه‌ی خرما وقتی آمار صادراتی محصولات را مرور می‌کنیم، مرتبه‌ی صادرات ایران، آخرین مقام را نداشته، بلکه مرتبه‌ای پائین را به خود اختصاص می‌دهد که در صورت برطرف کردن ضعف‌های بازاریابی، بسته‌بندی و صادراتی می‌توان در صدر و یا مقام‌های بالای صادراتی قرار گیرد.

در کشور بسته‌بندی خرما بسیار ناقص است و به روز نیست. مشکل اصلی در صادرات این محصول، نبود کارخانه‌ی بسته‌بندی مناسب است و کیفیت بسته‌بندی، بعلل مختلفی مانند مواد اولیه نامرغوب بسیار پائین است. بسته‌بندی باید در همان مناطق خرماخیز انجام شود، اگر مراحل مختلف تولید تا بسته‌بندی خرما در این مناطق انجام ‌شود، هم کیفیت بهتری دارد و هم هزینه‌ی کمتری خواهد داشت.

نماینده‌ی مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه‌ی گنج و فاریاب در مجلس نیز در این‌باره گفت: در صورتی که تدابیر لازم برای بسته‌بندی و وضعیت خرما اندیشیده نشود خرما هم وضعیتی مشابه زعفران می‌یابد که این موضوع یک فاجعه است.

«محمدرضا امیری کهنوج» در رابطه با ورود خرمای ایرانی با برند فرانسوی به بازارهای جهانی گفت: در صورتی که تدابیر لازم برای این معضل اندیشیده نشود خرما هم وضعیتی مشابه زعفران می‌یابد که این موضوع یک فاجعه است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: نبود بسته‌بندی مناسب باعث شده برخی محصولات ایرانی بصورت فله و بی‌نام از کشور خارج و با بسته‌بندی‌های شکیل و برندهای مختلف از دیگر کشورها، وارد بازار جهانی شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که صنایع تبدیلی و بسته‌بندی توسعه نیابد هرروز باید منتظر اتفاقات جدید باشیم، دیروز زعفران، امروز خرما و فردا هم دیگر محصولات، پس عمده تلاش مسئولان باید رونق صنایع بسته‌بندی و توسعه‌ی آن باشد.

وی ادامه داد: هم‌چنین مورد دیگری که کمتر به آن توجه می‌شود کمبود سردخانه است، به نحوی که برای 400 هزار تن خرمای کرمان، تنها به میزان 100 هزار تن سردخانه وجود دارد و خرما کار مجبور به فروش باقی‌مانده محصولات به هر قیمتی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: خرماکار، در صورتی که محصول خود را به صورت تازه روانه‌ی بازار نکند یا به دلال نفروشد، باید منتظر خراب شدن محصولات بماند، از این‌رو مجبور به واگذاری محصول با قیمت‌های نازل است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: اکنون دلالان محصولات کشاورز را با قیمت بسیار کم‌تر پیش خرید می‌کنند و با صادرات آن به دیگر کشورها، سودهای کلان به جیب می‌زنند، برخی کشورها نیز این محصولات را با برند کشورهای خود روانه‌ی بازارهای جهانی می‌کنند.

نماینده‌ی مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس گفت: دولت می‌تواند با خرید تضمینی محصولات کشاورزی و حمایت از سرمایه‌داران علاقه‌مند به صنعت بسته‌بندی، نام خرمای ایران را در جهان زنده نگه دارد.

به گزارش ایسنا، هم‌اکنون اگرچه پیشرفت‌هایی شده است، اما در مقایسه با کشورهای دیگر در حالت ایده‌آل قرار نداریم. در کل دنیا خرما بعنوان «غذا» محسوب می‌شود و طرفدارهای زیادی یافته است، در این رابطه باید کمک‌های فعلی ادامه یابد، بانک‌ها در ارائه‌ی تسهیلات مشکل ایجاد نکنند و نقدینگی به موقع در اختیار مباشرین قرار گیرد. امید می‌رود در آینده‌ی نزدیک با توجه به کیفیت مناسب خرمای کشور، رتبه‌ی نخست صنعت خرما را در کل دنیا کسب کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا