گوناگون

انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال 1404 به صفر می‌رسد

‌مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه عنوان کرد: تا سال 1404 انتقال محلی مالاریا در کشور به صفر می‌رسد.

دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، مالاریا را اولویت مهم بیماری‌های واگیر دار در سطح دنیا عنوان کرد و افزود: در سال 2010 به دلیل افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به این بیماری سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است.

وی با بیان اینکه اولین مورد بیماری وبا در ایران در سال 1320 گزارش شده است، عنوان کرد: تا سال 1390 تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور کمتر از سه هزار نفر بوده است.

وی استانهای سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان را مناطق پر خطر کشور در زمینه بیماری مالاریا عنوان کرد و افزود: موارد این بیماری بصورت تک گیر در استان‌های دیگر مشاهده می‌شود.

به گفته بیگلری، استان کرمانشاه جزء استان‌های کم خطر کشور در زمینه بیماری مالاریا محسوب می‌شود.

بیگلری با اشاره به افزایش مسافرت‌ها در سطح دنیا و نیز افزایش و آسان شدن تبادلات جمعیتی، اظهار کرد: این امر موجب شده تا به راحتی بیماری مالاریا از مناطق مستعد به مناطق دیگر برسد‌.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه خاطر‌نشان کرد: با توجه به برنامه سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در نظر دارد تا طی سه برنامه پنج ساله که از سال 1389 آغاز شده و تا سال 1404 ادامه دارد، انتقال محلی بیماری مالاریا را به صفر برساند.

بیگلری مالاریا را یک بیماری انگلی تک یاخته عنوان کرد و افزود: عامل این بیماری انگل تک یاخته‌ای موسوم به پلاسمودیم است که می‌تواند به دو شکل حاد و مزمن در افراد ایجاد بیماری کند.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه پشه آنوفل را ناقل اصلی این بیماری عنوان و تصریح کرد: این پشه در صورت مکیدن خون فرد آلوده می‌تواند با گزش افراد سالم انگل بیماری را به بدن آنها وارد کند.

وی خاطر‌نشان کرد: با ورود انگل به بدن افراد، بیماری با علائمی همچون خستگی، درد عضلات، تب بالا، لرز، تهوع و استراق خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: این علائم موجب می‌شود تا در برخی موارد این بیماری با بیماری سرماخوردگی اشتباه گرفته شود.

به گفته بیگلری، دوره‌های متناوب لرز، تب و تعریق علامت بارز این بیماری است که این علائم به ترتیب هر چند وقت یکبار در افراد ظاهر می‌شوند.

وی با اشاره به وجود چهار نوع انگل پلاسمودیم عنوان کرد: نوع انگل فالسی پاروم که قابلیت تهاجم به مغز در کودکان، بزرگسالان، زنان باردار و افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند را داراست، می‌تواند با کاهش هوشیاری و کما همراه بوده و در برخی موارد کشنده نیز باشد.

به گفته مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه، این نوع مالاریا بیشتر در جنوب صحرای آفریقا دیده می‌شود و مسافرانی که به این منطقه سفر کرده‌اند، در صورت بروز علائم تب باید در خصوص ابتلا به مالاریا آزمایش بدهند که روش تشخیص آن نیز انجام آزمایش لام خون سطحی است.

وی با بیان اینکه مالاریای موجود در کشور از نوع قابل درمان آن است، گفت: درمان بیماری مالاریا در کشور رایگان است و برخی درمان‌های دارویی جدید می‌توانند به طور کامل انگل مالاریا را از سطح بدن پاک کنند.

به گفته بیگلری، در حال حاضر نگرانی در خصوص مقاومت آنتی‌بیوتیکی مالاریا در سطح جهان وجود دارد که در این زمینه نیز وزارت بهداشت جهانی هشدار داده است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا