گوناگون

خسارات سیلاب در لرستان میلیاردی شد/ آسیب به 1000 واحد مسکن روستایی

به گزارش خبرنگار مهر، سیل یکی از حوادث طبیعی است که سالانه خسارات زیادی به زیرساختهای کشور وارد می کند به طوریکه این پدیده از نظر تعداد وقوع و گستردگی حوزه عمل، نسبت به سایر بلایای طبیعی در مرتبه بالاتری قرار دارد.

مطابق اظهار نظر کارشناسان یافته های آماری نشان می دهد در پنج دهه گذشته بیش از نیمی از خسارات ناشی از بلایای طبیعی در دنیا مربوط به سیل بوده است.

این در حالیست که لرستان نیز به عنوان سرزمینی کوهستانی با شیب متوسط حدود 11 درصد به لحاظ شرایط آب و هوایی و وجود بارش های شدید و سیل زا، گسترش سازنده های زمین شناسی ریزدانه و نفوذ ناپذیر، ویژگیهای خاکشناسی و همچنین دخل و تصرف های انسانی در حوضه های آبخیز آن به صورت تغییر کاربریهای غیراصولی در بستر و حریم رودخانه ها، برداشت های بی رویه مصالح رودخانه ای و تخریب پوشش گیاهی، یکی از نقاط سیل خیز کشور با پتانسیل بالاست.

سیلاب - پلدختر

با این حال به دلیل خشکسالیهای سالهای اخیر از بهمن ماه سال 84 تاکنون سیل یزرگ و مخربی در استان نداشتیم و همین امر موجب غفلت متولیان امر در استان شد تا در 28 مهرماه سالجاری به دنبال بارندگیهای 24 ساعته در لرستان خسارات مالی سیلاب تبدیل به خسارات جانی شود.

در جریان این سیلاب علاوه بر قربانی شدن 5 نفر، سیل به زیرساختهای استان خسارات جدی وارد کرد که این امر لزوم توجه مسئولان به احتمال وقوع حوادث مشابه را روشن تر می سازد.

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان عصر شنبه در حاشیه بازدید از محل پیدا شدن جنازه یکی از قربانیان سیل در لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مطابق جمع بندی صورت گرفته سیلاب 430 میلیارد ریال در استان لرستان خسارت به همراه داشت.

وی با بیان اینکه در جریان وقوع سیلاب مهرماه سالجاری در سطح شهرها، بخشها و روستاها خساراتی به جا ماند افزود: این خسارت ها در بخش  پروژه های عمرانی، تاسیسات زیربنایی، راههای دسترسی، پلها، ابنیه فنی، اراضی کشاورزی، خطوط و شبکه های انتقال آب شهری و روستایی و همچنین خطوط و شبکه های انتقال برق، انحار، باغات، کانالهای آبیاری، دام، شیلات و … بوده است.

سیلاب - پلدختر

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان ادامه داد: همچنین در جریان وقوع سیلاب هزار و 118 واحد مسکن روستایی بین 10 تا 50 درصد آسیب دیدند.

آریایی با بیان اینکه در جریان وقوع سیلاب در لرستان تعداد پنج نفر جان خود را از دست دادند تصریح کرد: خسارات این حادثه توسط دستگاههای اجرایی تهیه و پس از جمع بندی توسط مدیریت بحران استان به تایید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و در نهایت استاندار لرستان رسید.

وی با بیان اینکه امروز این گزارش نهایی برای وزیر کشور ارسال شده است یادآور شد: خسارات سیلاب در عمده شهرستانهای استان گزارش شده که شهرستانهای دوره چگنی، کوهدشت، الشتر، خرم آباد، بروجرد، الیگودرز و پلدختر از جمله شهرستانهای خسارت دیده از سیلاب بوده اند.

سیلاب - پلدختر

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه تلفات جانی سیلاب شیرینی بارندگی های مهرماه را در کام مردم و مسئولان تلخ کرد افزود: در بخش پلها، راههای بین شهری و روستایی، ابنیه فنی و پروژه های عمرانی بالغ بر 28 میلیارد تومان خسارت گزارش شده است.

آریایی با اشاره به خسارت 2.5 میلیارد تومانیدر زمینه خطوط و شبکه های انتقال آب شرب، تصریح کرد: در زمینه خطوط و شبکه های انتقال برق نیز 1.5 میلیارد تومان خسارت گزارش شده است.

وی خسارات وارد شده در بخش کشاورزی را 10.5 میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: این خسارات در همه شهرستانهای استان با شدت و ضعف متفاوت بوده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا