گوناگون

خشکسالی در خوزستان بیش از بلایای طبیعی اهمیت دارد

مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: خشکسالی در استان از جمله مشکلاتی است که بیش از بلایای طبیعی دیگر اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)- منطقه‌خوزستان- هاشم بالدی در کارگروه مبارزه با حوداث غیرمترقبه که در جهادکشاورزی استان برگزارشد، عنوان‌کرد: ‌مدیریت بحران هنوز به معنی واقعی در خوزستان جانیفتاده است، درحالی که می‌توان از طریق آن کارهای فراوانی انجام داد تا بخش کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی افزود: اجرای هر طرح عمرانی علاوه بر منفعتی که برای کشور دارد، از طرفی بحرانی را در منطقه خود ایجاد می‌کند؛ به‌طور مثال صنعت نیشکر از جمله مواردی است که در استان آلودگی‌های فراوانی را ایجاد کرده است.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان بیان‌کرد: استان ما به عنوان قطب کشاورزی در جایگاه نخست کشوری در تولید انواع محصولات کشاورزی قرار دارد و به همین منظور طرح‌های بزرگی در آن برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

بالدی تصریح‌کرد: به دلیل اهمیت خوزستان در بخش کشاورزی‏‏ و کاهش سالیانه نزولات جوی باید طرح جامعی برای مقابله با خشکسالی تهیه شود که براساس آن تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

وی اظهارکرد: در فصل زراعی گذشته در تامین آب مورد نیاز اراضی حوزه‌های کارون و دز مشکلی نداشتیم اما متاسفانه آب اراضی حوزه‌های کرخه و مارون که قسمت عمده کشاورزی استان در این حوزه‌هاست، فقط 80 درصد آب مورد نیاز تامین شده است.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر مشکل تامین آب در شهرهای بالادست استان کمتر مشاهده می‌شود، اما کم‌آبی شهرهای پایین‌دست را دچار چالش کرده است.

بالدی با اشاره به اثرات خشکسالی بر منابع‌طبیعی خوزستان گفت: در چند سال اخیر خشکسالی در منابع طبیعی به ویژه خشکیدگی درختان بلوط بیشتر شده و لازم است اداره‌کل منابع‌طبیعی طرح جامعی در این خصوص تهیه و ارائه دهد.

همچنین محمد قاسمی‌نژاد، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان در این جلسه اظهارکرد: بخش کشاورزی تنها بخشی است که برای تولید باید با تمام بلایای طبیعی مبارزه کند. از جمله اقداماتی که در یک سال اخیر برای مبارزه با این بلایا انجام شده شامل خاک‌ورزی. تنظیم تاریخ کشت. پیش‌آگاهی‏، ردیابی آفات و بیماری‌ها و اجرای عملیات زیربنایی شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا