Mihanpostآثار تاریخیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

خشک‌ترین صحرای کره زمین در گذشته دارای دریاچه‌های متعددی بود

خشک‌ترین صحرای کره زمین در گذشته دارای دریاچه‌های متعددی بود که حالا دانشمندان با انجام مطالعات و بررسی های دقیق به آن پی برده و تخمین می زنند ۹ الی ۱۷ هزار سال پیش در بیابان آتاکاما که خشک‌ترین صحرای کره زمین است تالاب های زیادی وجود داشته است . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .در بیابان آتاکاما سالانه تنها ۱۵ میلی متر باران می بارد . اما با این میزان از بارش نیز معمولا بخش های زیادی از این بیابان خشک باقی مانده و به گفته یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا هنگامی که روی سطح این بیابان راه می روید تنها چیزی که خواهید دید یک سطح سفید پوشیده  از نمک است .

بیابان آتاکاما یکی از خشک‌ترین بیابانهای دنیا در آمریکای جنوبی است. این بیابان که بیشتر پوشیده از شن‌زار و نمک‌زار است، از سمت رشته کوه‌های آند به طرف اقیانوس آرام امتداد دارد.میانگین عرض این بیابان از شرق به غرب ۱۶۰ کیلومتر و طول آن از مرز پرو در جنوب به سمت کشور بولیوی ۱۰۰۰ کیلومتر است. این بیابان بین سه کشور شیلی، پرو و بولیوی قرار داشته و وسعت آن معادل ۳/۲ خاک کشور ایتالیا است.

خشک‌ترین صحرای کره زمین

همچنین دانشمندان در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو نیز تایید کرده اند که خشک‌ترین صحرای کره زمین زمانی محل زندگی مهاجران بوده و در این منطقه زندگی جریان داشته است . این دانشمندان در بیابان آتاکاما مواد اورگانیکی از گیاهان و جانورانی کشف کرده اند که امکان زندگی آنها تنها در نزدیکی میسر است . در حقیقت پوسته های ضخیم نمکی روی سطح این بیابان دارای تاریخی مرموز است که حالا بخشی از آن کشف شده .

تاکنون باستان شناسان معتقد بودند که مهاجران به دلیل بیابانی بودن این منطقه همیشه از آن گریزان بودند اما حالا مشخص شده که این صحرا از حیات انسان ها حمایت کرده است .

در این میان برخی از دانشمندان تصور می کنند که در حدود ۲٫۵ میلیون سال پیش در آتاکاما  خشک‌ترین صحرای کره زمین بارش های بسیار کمی وجود داشته و برای حفظ رطوبت مقداری آب به این منطقه وارد شده است .

منبع    bbc

منب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا