گوناگون

خشک شدن دریاچه ارومیه کاکایی ها را به سد نوروزلوی بوکان کشاند

81159213 5686607

ریس اداره حفاظت محیط زیست بوکان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کاکایی های که از گونه ارمنی هستند برای نخستین بار است که دیده می شود در سواحل و جزیره این سد اقدام به لانه گذاری کنند.

محمد احمدی گفت: شمار این کاکایی ها که بیش از 500 جفت شمارش شده است در سواحل این سد و عمدتا در سواحل صخره ای و شنی و ماسه ای جزیره آن که به وسعت حدود دو هکتار می باشد اقدام به تخمگذاری کرده اند .

وی افزود: امنیت حاکم بر این منطقه بویژه جزیره آن و مناسب بودن شرایط تغذیه ای باعث شده تا این نوع پرنده که پیشتر در جزایر دریاچه ارومیه اقدام به لانه گذاری و جوجه آوری می کرد این منطقه را برای زادآوری خود انتخاب کند .

احمدی یادآور شد: در دریاچه سد شهید کاظمی بوکان کاکایی های سرسیاه و صورتی نیز اقدام به لانه گزینی می کنند ولی حضور کاکایی ارمنی برای اولین بار است که در این منطقه مشاهده شده است .

وی گفت: هم اکنون بیش از دو هزار جفت از این سه نوع پرنده در این منطقه لانه گزینی و تخمگذاری کرده اند .

تیره کاکائیان با منقار درشت و تخت و جثه بزرگ و توپر عمدتاً بصورت گروهی به سر برده و دریازی هستند که اغلب در سواحل و جزایر شنی تولید مثل می کنند .

سد شهید کاظمی در 35 کیلومتری شهرستان بوکان واقع شده است .

دریاچه ارومیه از 17 سال گذشته به علت تغییرات اقلیمی و بروز پدیده خشکسالی دچار کم آبی شده و امروز به بحرانی ترین وضعیت خود رسیده است.

بروز این شرایط برای دریاچه ارومیه که در میان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده موجب شده تا شمار زیادی از پرندگان مهاجر حاشه این دریاچه و جزایر آن را ترک کرده و به تالاب ها و پهنه های آبی اطراف آن مهاجرت کنند .

7510/584/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا