گوناگون

خطر نابودی در کمین قلعه سموران

فرماندار عنبرآباد گفت: برای بررسی وضعیت قلعه سموران با حضور نماینده مردم شهرستان‎های جیرفت و عنبرآباد در مجلس، مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنعت، معدن و تجارت به روستای رودفرق سفر می‎کنیم تا از نزدیک این موضوع را بررسی کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، “محمد حجتی‎پور” در جلسه ستاد توسعه شهرستان عنبرآباد افزود: قلعه سموران یکی از بناهای تاریخی این شهرستان است که نباید هیچ‎گونه آسیبی به حریم آن توسط معدن‎کاران وارد شود.

وی افزود: فعالیت سرمایه‎گذار معدن رودفرق طبق مجوز بوده و حدود سه سال است که در این منطقه در حال فعالیت است، اما هم‎اکنون کار وی بنا به گزارش‎های رسیده به دلیل برداشت سنگ از پایین کوه قلعه تاریخی سموران، تا بررسی کامل و دقیق تعطیل شده است.

فرماندار عنبرآباد تصریح کرد: ما در تمام موارد از سرمایه‎گذاران حمایت می‎کنیم، اما اگر کار این معدن‎ طی سه سال غیرقانونی بوده است، باید دید به چه دلیل میراث فرهنگی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است؟

وی افزود: بنای تاریخی نشان هویت و فرهنگ ما و متعلق به مردم است به همین دلیل سرمایه‎گذار این معدن سنگ نباید هیچ آسیبی به قلعه وارد کند و باید حریم این قلعه را نیز رعایت کند.

به گزارش ایسنا، قلعه سموران که از سنگ‌های مرمر متمایل به قرمز ساخته شده؛ در فاصله 3 کیلومتری شمال‌غربی روستای رودفرق و در 60 کیلومتری شرق شهر جیرفت بر فراز کوهی احداث شده است.

حجتی‌پور عنوان کرد: سرمایه‎گذار معدن سنگ رودفرق یکی از بزرگترین معدن‎کاران است و مجوز آنان از صنایع و معادن دریافت شده است، بر همین اساس طی سفر فردا به قلعه سموران، مسایل از نزدیک توسط کارشناسان این موضوع حل و فصل می‎شود و مردم یقین بدانند که کوچکترین آسیبی به بناهای تاریخی وارد نمی‎شود.

فرماندار عنبرآباد خاطرنشان کرد: این سرمایه‎گذار قول مساعد داده است که به زودی کارخانه سنگ در شهرستان عنبرآباد احداث کند که برای بیش از 200 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا