Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

خفگی کودکان و اقداماتی که باید والدین و اطرافیان انجام دهند ؟

اگر شما نیز دارای فرزند و یا فرزندانی هستید، حتما تا به حال فکر کرده‌اید که اگر یک جسم خارجی در راه تنفسی کودک یا شیرخوار شما گیر کند و منجر به مسدود شدن راه هوایی شود، برای خارج کردن آن چه باید کرد؟ متأسفانه در این مواقع بسیاری از افراد تصور می‌کنند بهترین اقدام برای خروج جسم، وارد کردن انگشتان دست به داخل دهان مصدوم است، حال آن که وارد کردن انگشتان دست به داخل دهان مصدوم می‌تواند منجر به تحریک و اسپاسم عضلات حلق، زخم و خون‌ریزی مجاری، آسیب به تارهای صوتی و از همه بدتر هدایت و نفوذ بیشتر جسم به قسمت‌های داخلی‌تر شود. با میهن پست همراه شوید.در این میان هنگامی که راه هوایی کاملاً بسته شده باشد، مصدوم قادر به صحبت کردن، نفس کشیدن و سرفه کردن نیست و به طور غریزی تقلا می‌کند، گردنش را می‌گیرد، هراسان و نگران است و رنگ صورتش کبود می‌شود و به اصطلاح پزشکی دچار حالتی می شود که به آن «زجر تنفسی» می‌گویند.

خفگی کودکان

در این هنگام بهترین اقدام برای خارج کردن جسم خارجی انجام فوری مراحل زیر است:

ـ مصدوم را از نظر پاسخ‌دهی بررسی کنید: فردی که نتواند حرف بزند یا سرفه کند و گردنش را با دستانش سفت بگیرد، راه تنفسی او کاملاً مسدود شده است.

ـ تشویق به سرفه کردن: سرفه کردن با افزایش فشار داخل قفسه سینه می‌تواند منجر به خروج جسم خارجی شود. اگر این روش جواب نداد، به مرحله بعد بروید.

ـ ضربه به پشت: پشت مصدوم بایستید و فرد را تا جایی که امکان دارد به سمت پایین خم کنید و با کف دست بین دو کتف او تا ۶ بار ضربه بزنید. ضربه باید رانشی و به حد کافی محکم باشد تا بتواند جسم خارجی را به بیرون پرتاب کند. در این حال دهان مصدوم را بررسی کنید و از خروج جسم خارجی مطمئن شوید. اگر جسم خارجی بیرون نیامده بود، باید از مانور وارد آوردن فشار به شکم استفاده کنید. به این مانور «هایم لیش» گویند.

اگر مصدوم کودک باشد و بی‌هوش نیز باشد باید اقدامات زیر را انجام داد ؟
کودک را روی زمین دراز کرده و احیای قلبی ریوی را آغاز کنید.
احیای قلبی‌ریوی شامل اقداماتی است که برای بازگرداندن اعمال حیاتی دو عضو مهم قلب و مغز در فردی که هوشیاری خود را از دست داده، انجام می‌شود تا گردش خون و تنفس به طور مصنوعی تا زمان برگشت جریان خون خودبه‌خودی بیمار برقرار شود. اگر فرد دارای ضربان است ولی دچار قطع تنفس شده باید با تنفس مصنوعی دهان‌به‌دهان ادامه داد. قبل از این کار، اگر شی‌ای داخل دهان کودک وجود دارد و شما آن را می‌بینید، شی‌ء را خارج کنید.

اگر حادثه برای کودکی که کمتر از ۱ سال سن دارد، هوشیار است؛ اما نمی‌تواند نفس بکشد چه باید کرد ؟
۱. کودک را طوری روی بازوی خود قرار دهید که صورتش به سمت پایین باشد. نیم‌تنه پایین کودک را بالاتر از سر قرار دهید.
۲. از دست آزاد خود استفاده کنید و بین شانه‌های کودک ۵ بار ضربه بزنید.
۳. کودک را برگردانید و همچنان سر و گردنش را بگیرید. اگر هنوز شی داخل دهانش خارج نشده، مرحله ۴ را انجام دهید.
۴. کودک را روی سطح محکمی بگذارید. می‌توانید همچنان از بازوی خود به عنوان سطح استفاده کنید. ۲ الی ۳ انگشت خود را در مرکز استخوان جناغ سینه بگذارید و حداکثر ۵ بار به آرامی فشار دهید. تا زمانی که شی‌ء بیرون بیاید یا کودک بی‌هوش شود، مراحل ضربه به پشت و فشار به قفسه سینه را تکرار کنید. اگر کودک همچنان نمی‌تواند نفس بکشد، انگشت شست دست خود را وارد دهانش کنید و دندان یا لثه پایین را بگیرید. بدین طریق فک کودک بالا می‌رود و می‌توانید به دنبال شی بگردید و مجرای هوای وی را باز کنید. تا زمانی که دید کاملی از شی‌ء موردنظر ندارید، سعی نکنید آن را بیرون بکشید؛ زیرا ممکن است شی‌ء را پایین‌تر هل دهید.
۵. اگر لازم بود، از روش احیای قلبی‌ریوی استفاده کنید. اگر کودک بی‌هوش شد، از این روش استفاده کنید و شی‌ء را خارج نمایید.

برای کودکانی که بیشتر از ۱ سال سن دارند و هوشیار هستند نیز کارهای زیر را با احتیاط انجام خواهیم داد؟
۱. پشت سر کودک بایستید و دست‌های خود را دور کمرش بپیچید. به طوری که مشت شما روی ناف کودک قرار گیرد.
۲. سعی کنید شی‌ء را بیرون بکشید. مشت خود را به سرعت به سمت داخل و خارج فشار دهید. تا زمانی که شی‌ء بیرون بیاید، این روش را ادامه دهید.
۳. در صورت نیاز از احیای قلبی‌ریوی استفاده کنید. اگر کودک بی‌هوش شد، کودک را روی زمین دراز کرده و احیای قلبی‌ریوی را آغاز کنید. اگر شی‌ء را می‌بینید، آن را خارج کنید. تا زمانی که شی‌ء را داخل دهان کودک مشاهده نکرده‌اید، از انگشت خود استفاده نکنید.

خفگی کودکان

چطور از خفگی کودکان هنگام غذا خوردن پیشگیری کنیم؟

فهرست طویلی از غذاهای روزمره وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد خفگی در کودکان کم سن و سال شوند. این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند تا از خفگی ناشی از غذا خوردن در میان نوزادان و نوپایان جلوگیری کنید:

* به کودکتان بیاموزید هنگام غذا خوردن آرام بنشیند و غذا را کاملاً بجود و بعد ببلعد.

* نگذارید کودک در حالی که غذا، آدامس یا آب‌نبات درون دهانش است، بازی کند، بدود یا سوار ماشین شود.

* با دقت برچسب مواد غذایی را از لحاظ اطلاعات در مورد خطر خفگی بخوانید.

* به کودکان کم سن مواد غذایی را که سفت هستند و سطح صافی دارند و ممکن است به راحتی وارد نای (راه تنفسی) شوند، ندهید، غذاهایی مانند تخمه و آجیل.

* غذاهای نرمی که ممکن است به گلوی کودک بپرند، باید به قطعات کوچک بریده شوند، مثل میوه و سبزی خام.

* در هنگام غذا خوردن، کودکان را تنها نگذارید، زیرا ممکن است به دلایل مختلف، غذا در گلوی کودک گیر کند و به کمک احتیاج داشته باشد.

* استفاده از آب‌نبات‌های مکیدنی سفت و آجیل با پوست برای کودکان بسیار خطرناک است. توصیه می‌شود ابتدا شکلات را خرد و آجیل را مغز و خرد کرده و سپس به کودک بدهید.

* از خنداندن بچه‌ها در حین خوردن و آشامیدن به پرهیزید. صحبت کردن، گریه کردن، خندیدن، سرفه و … در حین غذا خوردن عواملی هستند که ممکن است زمینه ساز گیر کردن غذا در حلق و خفگی کودک شوند.

 

منبع    quicklypopular

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا