Mihanpostپژوهشیپیشنهاد سردبیرتغذيههوا فضا

دلیل علمی تغییر حس چشایی و مزه غذا در هواپیما ؟

شاید شما هم تغییر حس چشایی و مزه غذا در هواپیما و به هنگام پرواز در ازتفاعات بالا را تجربه کرده باشید اما باید گفت که در چنین شرایطی همه افراد هنگام استفاده از انواع غذاها در بالای ابرها گویا حس همیشگی خود را از مزه و طعم لپذیر آن نداشته و این تفاوت را اگر چه حس می کنند اما شاید علتش را خستگی ، استرس و یا عوامل دیگری بدانند که آزمایش های مختلف در این زمینه دلیل علمی دیگری را بیان می کند. میهن پست همراه شوید.

به عبارتی دیگر شاید تغییر حس چشایی و مزه غذا در هواپیما از دیدگاه بیشتر مسافران، محصولات شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی خطوط هوایی باشند که زیادی شیرین است و یا اشتها را کور می کند.

بنابراین باید گفت که تغییر حس چشایی و مزه غذا در هواپیما اصولا و به صورت ۱۰۰ درصدی به موضوع بالا ارتباطی ندارد چرا که اساسا شما حس طبیعی از مزه ها را در دروازه خروج فرودگاه جا می گذارید و وقتی شما سوار هواپیما می شوید و هزاران متر به سمت بالا صعود می کنید، طعم همه چیز از یک پسته گرفته تا یک دانه برنج به صورت های گوناگونی تغییر می کند؟

تغییر حس چشایی و مزه غذا در هواپیما

به عنوان مثال وقتی در ارتفاع ۱۲ کیلومتری از سطح زمین پرواز می کنید مزه آب گوجه واقعا فرق دارد. و فقط آب گوجه نیست – به طور کلی مزه همه غذاها در هواپیما متفاوت است و این مساله توجیه علمی دارد. البته قبل از اینکه وارد جزئیات شویم یک مورد را باید روشن کرد؟ این که تولید انبوه غذاهایبرای مسافران خطوط هوایی هم در این تغییر مزه بی تقصیر نیستند چرا که منجمد کردن و خشک کردن غذا و بسته بندی های فشرده نیز در جای خودش کمی مزه غذا را تغییر می دهد. با این حال آشپزهای خطوط هوایی با حقه هایی از تاثیر ارتفاع کابین هواپیما بر روی غذا کاسته و مسافران را راضی و خوشحال نگه می دارند.

به هنگام احساس تغییر حس چشایی و مزه غذا در هواپیما دقیقا شما در موقعیتی قرار می گیرید که این وضعیت درست همانند حضور شما در یک صحرای خشک و دارای آب و هوایی خاص است ودر بعضی مواقع رطوبت در کابین هواپیما به درصدی کمتر از ۱۲ کاهش می یابد. بنابراین اگز شما در روی زمین هم در چنین شرایطی قرار بگیرید منطقی است که حس بویایی و چشایی شما تغییر کند و جالب است بدانید که این حس‌ها از لحظه ای که شما وارد هواپیما می شوید کم می شوند اما در زمان صعود هواپیما تنزل ناگهانی می یابند.

تغییر حس چشایی و مزه غذا در هواپیما

بر اساس مطالعاتی که توسط موسسه «فرانهوفر» آلمان به سفارش شرکت هواپیمایی لوفتانزای این کشور انجام شده، ترکیب خشکی و فشار کمتر هوا حساسیت غده ­های چشایی شما را حدود ۳۰ درصد کاهش می دهد. برای بررسی این پدیده، محققان یک آزمایشگاه ویژه را در شرایطی به کار گرفتند که رطوبت را از هوا می مکید، فشار هوا را مشابه ارتفاع ۱۰.۶ کیلومتری (۳۵۰۰۰ فوتی) کاهش می داد و در عین حال صداهایی مانند هواپیما را ساطع می کرد. این آزمایشگاه حتی برای شبیه سازی دقیق تر وضعیت صرف وعده غذایی در هواپیما، صندلی ها را نیز دچار لرزش می کرد.
نکته قابل توجه اینجاست که در حالت کلی بدن هر یک از ما با خشک شدن، مزه نوشیدنی ها را هم متفاوت احساس می کند. با تغییر محیط مواد مایع منبسط و منقبض می شوند.
فشار پایین و رطوبت تنها عوامل موثر نیستند. بی بی سی نیز عنوان کرد ‏مسافرینی که غذای خود را در سر و صدای بیشتر می خورند شوری و ‏شیرینی غذا را کمتر از زمانی احساس می کنند که هواپیما آرام است. ‏همچنین گفته می شود که اومامی (‏umami‏) – مزه جادویی پنجم که بعد ‏جدیدی به مزه شور اضافه می کند – نیز در محیط های پر سر و صدا بیشتر ‏احساس می شود.

تغییر حس چشایی و مزه غذا در هواپیما

در واقع بسیاری از آشپزهای خطوط هوایی از این مساله ‏به نفع خود استفاده کرده و مزه اومامی را افزایش می دهند – مثل اضافه ‏کردن گیاهان دریایی به پوسته نان – در غیر این صورت غذا بیمزه و ناخوشایند ‏خواهد بود. نکته قابل تامل دیگر موقع سفارش غذا این است که بعضی مزه ها ‏مانند هل، ادویه کاری و علف لیمو ( نوعی علف استوایی که بوی لیمو می ‏دهد) در ارتفاعات طعم تندتری دارند. پس حالا دیگر می دانید.‏

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا