Mihanpostعلمی و فناوریموبایل و تبلت

لغو تحریم ها و سیر نزولی قیمت گجت‌های دیجیتال در ایران

به گزارش میهن پست – پس از توافق ژنو بخش عمده‌ای از تحریم‌های علیه کشور عزیزمان لغو شدند. در پی لغو تحریم‌ها و در نتیجه کم شدن واسطه‌های تجاری هزینه واردات این محصولات کاهش یافته و در نتیجه روال نزولی قیمت گجت‌های دیجیتال را شاهد هستیم. در ادامه همراه ما باشید.

در پی لغو تحریم‌ها و در نتیجه کم شدن واسطه‌های تجاری در واردات محصولات الکترونیکی طبیعتا منتظر کاهش قیمت‌ها نیز بودیم. با وجود آن که موانع متعدد تجاری پس از به امضا رسیدن توافقنامه ژنو به مرور از بین رفتند، اما چندان تفاوتی در قیمت محصولات دیجیتالی ایجاد نشد. دلیل این امر احتمالا مقاومت خرده‌فروشان در برابر کاهش قیمت برای کاهش زیان‌های احتمالی بوده است.

اما به مرور با گذشت زمان و نزدیک شدن به ایام پایان سال که بازار خرید داغ می‌شود، قیمت‌ اکثر محصولات دیجیتال افت کرده و با کاهش بین ۵ تا ۲۰٪ مواجه شده‌اند. این موضوع هنوز در همه محصولات و همه برندها خود را نشان نداده ولی احتمالا به زودی با افت بیشتر قیمت همه گجت‌های الکترونیکی روبرو خواهیم شد.

بنا به گزارش مرکز پژوهشی اقتصادی Business Monitor، طی سال ۲۰۱۳ میلادی، با وجود برخی نابسامانی‌های اقتصادی و فشار تحریم‌ها که منجر به افزایش روزافزون قیمت کالاها می‌گردید، ایرانیان حدودا ۶٫۵ میلیارد دلار گجت الکترونیکی شامل تلفن هوشمد، تبلت و PC خریداری کرده اند. این موضوع بیانگر علاقه شدید کاربران ایرانی به محصولات تکنولوژیک و ابزارهای نوظهور دیجیتال است.

در پی لغو تحریم‌ها برخی کمپانی‌های بزرگ ، که به اهمیت بازار ایران پی برده‌اند، به سرعت فعالیت خود را در کشور به طور رسمی آغاز کرده و نمایندگی‌های خود را دایر نمودند. هنوز جای کمپانی‌های بزرگی چون نوکیا، اپل و… در بازار کشور خالی است، ولی امیدواریم در آینده سایر کمپانی‌ها نیز به بازار کشور بازگردند. به عنوان نمونه محصولات اپل در بازار کشور فروش بسیار خوبی دارند، ولی به دلیل عدم فعالیت رسمی، قیمت‌ها بالا بوده و سود حاصل از این تجارت به جیب واسطه‌های متعدد تجاری می‌رود. اگر این کمپانی در ایران دفتری رسمی داشته باشد و همچون سایر نقاط دنیا محصولات خود را از طریق فروشگاه‌های اختصاصی به فروش برساند، مطمئنا هم می‌تواند آمار فروش خود را بالا ببرد، هم سود حاصل از این تجارت را نصیب خود کند، نه واسطه‌ها!

کاهش تحریم‌ها بی‌شک اتفاق مبارکی هم برای علاقه‌مندان کاهالاهای دیجیتال و هم برای تجار خرد و عمده این بازار محسوب می‌گردد. فرصت باقی‌مانده تا سال نوی خورشیدی می‌تواند برای فروشنده و خریدار مناسب باشد. بی‌شک فروشندگان برای استفاده از این فرصت قیمت‌ها را واقعی‌تر اعلام خواهند کرد و مشتریان نیز با کاهش قیمت‌ها و با توجه به فصل خرید رغبت بیشتری به خرید این محصولات نشان خواهند داد.

پیشنهاد ما این است که اگر قصد خرید گوشی، تبلت، کامپیوتر یا هر گجت دیجیتالی را دارید از این فرصت استفاده کنید. وقت بگذارید و بازار را خوب بگردید تا محصول مورد نظرتان را با قیمت واقعی‌تری خریداری کنید.

امیدواریم روند نزولی کاهش قیمت‌ها تداوم داشته باشد تا بازار محصولات دیجیتال دوباره جان بگیرد. همچنین امیدواریم تا با لغو کامل تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی و رونق بیشتر کسب و کار (که محصولات دیجیتال نیز از آن مستثنی نیستند) هم به بازاری رقابتی برای شرکت‌های خارجی تبدیل شویم و هم زمینه تولید و توسعه محصولات دیجیتال داخلی فراهم گردد.

منبع : گجت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا