Mihanpostپیشنهاد سردبیرسیاسی

آثار لغو تحریم‎ها هنوز مشاهده نشده است

به گزارش میهن پست -وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک رسانه غربی، اعلام کرد که تهران حاضر نیست در توافق نهایی با کشورهای ۱+۵ تحقیق در خصوص سانتریفیوژها را متوقف کند.

به  نقل مهر، “محمد واد ظریف” در مصاحبه با رویترز با بیان این مطلب در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه “آیا ایران حاضر است تا به عنوان بخشی از توافق نهایی تحقیق درباره سانتریفیوژها را متوقف کند؟” گفت: نه و من نیز شخصا حاضر نیستم در مورد این موضوع مذاکره کنم.

وزیر امور خاره ایران در ادامه گفت: قرار است درباره وجوه مختلف برنامه هسته ای مذاکره کنیم و فکر نمی کنم فناوری و علم ربطی به اشاعه هسته ای داشته باشد.

ظریف در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص پیش بینی خود از دور آتی مذاکرات ایران و ۱+۵ که قرار است در تاریخ ۱۸ فوریه برگزار شود و اینکه چه مدت طول می کشد تا این مذاکرات به نتیجه برسد نیز گفت: این فقط آغاز راه رسیدن به توافق نهایی است. برای دستیابی به توافق نهایی هنوز اول راه است. این گفتگوها نخستین گام  است و انتظار دارم این گفتگوها مدتی طول بکشد. از نظر ما دستیابی به توافق نهایی چندان دشوار نیست البته هم طرف ها باید حسن نیت و اراده لازم برای آزمایش گزینه های مختلف جهت رسیدن به هدف مشترک و اطمینان حاصل کردن از اینکه برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باشد را دارا بوده و برای رسیدن به آن تلاش کنند. ما برای این کار آماده ایم زیرا معتقدیم که این جزو منافع ماست و هدف دیگری از این مذاکرات نداریم. لذا از جنبه نظری این مذاکرات نباید دشوار باشند. ممکن است رسیدن به جزئیات مشکل باشد از همین رو باید منتظر مذاکرات بمانیم.

وزیر امور خارجه ایران از اقدام کشورهای ۱+۵ در تعلیق برخی از تحریم ها اشاره کرد و گفت: طرف غربی تقریبا کمابیش به تعهدات خود در خصوص تعلیق برخی از تحریم ها عمل کرده اما هنوز خیلی زود است که این اقدام بر مبادلات تجاری ایران تاثیر بگذارد. تاثیر روانی این مساله موجود است اما هنوز تاثیر عملی آن در پتروشیمی و سایر تجارت‌ها رخ نداده است.

رویترز در ادامه مصاحبه با ظریف، به کنفرانس ژنو ۲ و اقدام “بان کی مون” دبیر کل سازمان ملل متحد در دعوت از ایران و سپس پس گرفتن این دعوت اشاره کرده و می نویسد: ظرف گفته که گفتگوهای ژنو در خصوص سوریه، بدون مشارکت ایران به پیشرفت خاصی نمی رسید.

ظریف در پاسخ به پرسشی در خصوص کنفرانس ژنو که دور اول آن بدون رسیدن به نتیجه ای خاص پایان یافت نیز گفت: وضعیت بسیار دشواری است.

ظریف در پایان با اشاره به وضعیت موجود در سوریه گفت: فرایند دشواری است و هیچ کس نباید مشکلات پیش رو را کوچک بشمارد. اما من معتقد نیستم مذاکره بر مبنای توهم قدرت مخالفان در ژنو که اصلا هیچ جایگاهی در سوریه ندارند و حتی در بخش‌هایی که در کنترل گروه‌های مسلح در سوریه است محبوبیتی ندارند بتواند به دستیابی به راه حلی صلح آمیز برای این نبرد فاجعه‌ بار کمکی بکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا