Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرتغذيه

با مهمترین خواص و مضرات نوشیدن قهوه آشنا شوید ؟

میهن پست – همه ما حتما در مجلات ، روزنامه ها ،رادیو ، تلویزیون و فضای مجازی در مورد خواص قهوه مطالبی دریافت کرده و مورد توجه قرار داده ایم ، خواصی همچون حفظ سلامت مغز انسان با مصرف مناسب و درست قهوه و کمک به تنظیم متابولیسم بدن .چرا که خطر ابتلا به اختلال ضعیف شناختی در افرادی که بطور متوسط روزی دو فنجان قهوه مصرف می کنند بیشتر از افرادی است که نوشیدنی های کافیئن دار مصرف می کنند.

قبل توضیح در مورد مطلب فوق باید گفت که درخت قهوه دارای برگ هایی همیشه سبز و زیبا دارد، گیاهی از تیره Coffee که بیشتر از یک سوم مردم جهان هر روز آن را به عنوان یک نوشیدنی محبوب می نوشند. واژه قهوه برگرفته از زبان عربی و به معنای تحریک کننده و زائل کننده اشتهاست.

قهوه در در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه ایرانیها باز کرد و نمونه‌ای است از ورود ایران به شبکه اقتصادی جهانی آن دوران. تا قرن نوزدهم که چای به نوشیدنی غالب مردم تبدیل شد، همچنان این ماده سیاه و تلخ بسته به منطقه جغرافیایی و طبقه اجتماعی دوستداران خود را داشت. امروزه نوشیدن انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه فوری و شیرقهوه طرفداران زیادی پیدا کرده. البته قهوه ترک بخاطر محبوبیت میان ایرانیان ارمنی از گذشته در میان مردم رایج بوده و بواسطه فال قهوه جایگاه خاص خود را داشته.

در این میان محققان دانشگاه «باری آلدو مور» ایتالیا در یک مطالعه، جدول مصرف قهوه و سلامت مغزی عصبی هزار و ۴۴۵ ایتالیایی ۶۵ تا ۸۴ ساله را در جریان یک مطالعه سه ساله ترسیم کردند.

خواص قهوه
خواص قهوه

این تحقیقات نشان داده است که خطر ابتلا به اختلال ضعیف شناختی در افرادی که بطور متوسط روزی دو فنجان قهوه مصرف می کنند بیشتر از افرادی است که نوشیدنی های کافیئن دار مصرف می کنند.

به این ترتیب که کافئین موجود در قهوه به میزان ۱۰ درصد سرعت پردازش اطلاعات را در مغز افزایش داده و مصرف یک فنجان قهوه بعد از نهار، مانع از بی حالی پس از مصرف غذا در ظهر می‌شود.

در عین حال این مطالعه نشان داد افرادی که مصرف قهوه آنها در طول زمان افزایش می یابد خطر ابتلا به زوال عقل خفیف در آنها افزایش می یابد اما مصرف خفیف قهوه به سلامت مغز کمک می کند.

پژوهشگران در مقاله جدید خود که در مجله «Alzheimer’s Disease» منتشر شده است، نوشتند: خطر ابتلا به اختلال ضعیف شناختی در افراد مسن تر که هرگز قهوه مصرف نکرده اند و یا به ندرت قهوه مصرف می کنند و افرادی که عادت مصرف قهوه شان افزایش می یابد، بیشتر می شود.

محققان معتقدند که مواد موجود در قهوه از نرون ها در برابر پلاک های مرتبط به بیماری آلزایمر و سایر بیماری های عصبی محافظت می کند.این اولین مطالعه ای نیست که نشان می دهد افرادی که قهوه می خوردند به سلامت بدن و مغز خود کمک می کنند.

البته نباید فراموش کنیم که مصرف زیاد قهوه نیز مضراتی هم دارد که باید نسبت به آن بی توجه نباشیم

مهمترین این مضرات که در تحقیقات مختلف نشان داده شده این است که مصرف زیاد قهوه باعث کاهش میل جنسی، ناباروری در مردان و زنان، بیماری قلبی و عروقی، سرطان و ناهنجاری‌های رفتاری می‌شود.مصرف زیاد قهوه باعث کاهش میل جنسی، ناباروری در مردان و زنان، بیماری قلبی و عروقی، سرطان و ناهنجاری‌های رفتاری می‌شود، افزود: یک فنجان قهوه بین ۴۰ تا ۱۷۰ میلی‌گرم کافئین دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا