Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ساخت ربات جالبی که می تواند مثل حشرات روی آب بپرد + ویدیو

میهن پست – همه ما به خوبی می دانیم که در عصر حاضر – عصر تکنولوژی – دنیای روباتیک همه روزه با ورود و ساخت انواع مختلفی از این گجت ها به زندگی ما همواره در حال تحول و پیشرفت است از ربات های پرنده گرفته تا ربات های سرباز ، ربات های امدادگر و مهمتر از همه ساخت ربات های جاسوس است که روز به روز اندازه ی آن ها کوچک و کوچکتر شده و زندگی خصوصی همه ما را تحت شعاع قرار می دهد.

در این میان دانشمندان با همکاری دانشگاه ملی سئول و دانشگاه هاروارد روبات جالبی ساخته‌اند که می‌تواند روی آب راه برود و حتی بپرد.این محققان موفق به ایجاد یک مکانیسم الهام گرفته از حشرات شدند که می‌تواند حتی بدون ایجاد صدای چلپ‌چلوپ آب، بر روی یک سطح مایع ایستاده و بپرد. با ایجاد پاهایی که بالای آن اندکی خم شده و یک طراحی مبتنی بر حرکت حشرات آب‌پیما، این تیم موفق به ایجاد یک روبات شده است که می‌تواند نیرویی معادل ۱۶ برابر وزن بدن خود را ایجاد کرده و هیچ‌گونه اختلالی در سطح آب ایجاد نکند.

رباتی که روی آب راه می رود

در توضیح درباره این ربات باید گفت که این روبات که حدود دوهزارم یک اونس وزن و سه‌چهارم اینچ قد دارد، می‌تواند قدرت و دقت فوق‌العاده‌ای را به نمایش بگذارد. یکی از محققان برجسته این تحقیق به نام Kyu Jin Cho می‌گوید: «به منظور دستیابی به فرآیند پریدن، سطح آب بایستی در سرعتی مناسب و در زمان کافی تا عمق مشخصی فشرده شود. حشره آب‌پیما می‌تواند تمام این کارها را بدون هیچ وقفه‌ای انجام دهد».

پژوهشگران پس از اندازه‌گیری میزان فشار وارده به سطح آب توسط حشرات اقدام به شبیه‌سازی شرایط موجود بر روی یک ربات مینیاتوری کردند که قادر است حرکات حشرات را تقلید کرده و مانند آنها از روی آب عمل پریدن را انجام دهد.
یکی از این محققین بنام Robert Wood استاد دانشگاه هاروارد که مؤسس آزمایشگاه میکرو روبات‌های دانشگاه هاروارد و مسئول تعدادی از این نوآوری‌های باورنکردنی علمی بوده در این باره می گوید: «اگر حداکثر نیرو را به سرعت ممکن به آب وارد کنید، اعضای بدن از سطح آب عبور می‌کند و شما به هیچ جایی نخواهید رسید»؛ اما این تیم این مشکل را بدین‌صورت حل کرد که این روبات کوچک دارای تماس پایی روی آب در حداکثر مدت در حین فرآیند پرش است. این همان اصلی است که به حشره آب‌پیما و حشرات مشابه دیگر اجازه پرواز کردن، شناور شدن، شنا کردن یا پرش در آب را می‌دهد، با وجود این که اندازه کوچک و منابع قدرت محدودی دارند.

دانلود

این را فراموش نکنید که ساخت این ربات تنها یک پروژه علمی سرگرم‌کننده نیست، بلکه علاوه بر توسعه فرم جدید نقل و انتقالات روباتیک و ارائه بینش‌های جدید در مکانیک‌ طبیعی حرکت بر روی آب، دانشمندان معتقدند این روبات‌ها ممکن است در عملیات جستجو نیز مورد استفاده قرار گیرند. ساخت این حشرات کوچک مصنوعی که می‌توانند روی آب نیز همانند روی زمین بپرند، نسبتاً کار آسانی است. این روبات‌ها را می‌توان در صورت نیاز برای ایجاد ارتشی مختص مأموریت‌های خاص به تعداد زیاد تولید کرد.در نهایت شاید موجودات بعدی که علم اجازه راه رفتن بر روی آب را به آن‌ها خواهد داد، انسان‌ها باشند.

منبع : yro.slashdot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا