گوناگون

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی: برنامه جامع برای حل پنج معضل اساسی اقتصادی کشور تدوین شد

81198826 5756763

محمد علی نجفی روز پنجشنبه در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی ، صنعت ، معدن و کشاورزی مشهد افزود: امروز کشور از نظر اقتصادی، سیاست بین المللی و داخلی در شرایط سختی به سر می برد.

وی گفت : بر اساس آمارها، عملکرد هشت ساله گذشته، صرف نظر از نیت و انگیزه ای که احتمالا در جهت خیر و توسعه کشور بوده است، به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

وی اظهار کرد: طبق برنامه پنجم قرار بود تورم تک رقمی شود اما دولت تدبیر و امید کشور را با تورم 41 درصدی تحویل گرفت بطوریکه بر اساس اعلام مراکز معتبر بین المللی از بین 161 کشور دنیا فقط هشت کشور تورم دو رقمی داشتند که در این میان ونزوئلا در جایگاه نخست و ایران دومین کشور دارای تورم دو رقمی آن هم به میزان 3/39 درصد بود.

وی ادامه داد: همچنین مقرر بود نرخ بیکاری هفت درصد شود که حداقل این نرخ بر اساس گزارش ها پارسال حدود 15 درصد بوده است.

وی گفت : در همین برنامه (پنجم توسعه ) متوسط رشد اقتصادی کشور هشت درصد تعریف شده بود که این میزان در سال گذشته، منفی شش و هشت دهم درصد اعلام شده که نه تنها رشد اقتصادی مثبت نداشتیم که رشد منفی بوده است.

نجفی تصریح کرد : این آمارها روشن می کند که سیاست ها و راهبردهای دولت قبل راهگشا نبوده و تحریم ها هم که بخشی از آن ناشی از سیاست های نادرست خارجی ها و قسمتی نتیجه عملکرد ناصحیح داخلی بوده به این وضعیت دامن زده و همه ما را امروز در شرایط دشوار قرار داده است.

وی گفت : در این میان دولت یازدهم در عبور از این بحران ها ، برنامه ای جامع در دو بخش تدوین کرده که تا پایان شهریور ماه بطور مکتوب در اختیار همه قرار می گیرد.

وی افزود: یک بخش، برنامه ای دو و نیم ساله و دیگری برنامه ای پنج ساله برای عبور از بحران و آماده ساختن کشور برای ورود به یک رشد اقتصادی می باشد.

او گفت : 10 ماه از برنامه دو و نیم ساله را در قالب تمرین گذراندیم و در این راستا تلاش می کنیم پنج معضل اساسی اقتصاد کشور از جمله تورم ، رکود اقتصادی ، فاصله طبقاتی و مانند آن را که بخشی از آن اجتماعی است حل کنیم.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور ادامه داد : امروز تورم ،ریشه بسیاری از مشکلات و بحران های اقتصادی کشور می باشد بطوریکه بسیاری از معوقات بانکی به نوعی مرتبط با آن است و نرخ ارز را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود : تلاش ما آن است در پایان سال جاری تورم را در حدود 20 درصد کنترل کنیم ضمن آنکه برای خروج از رکود هم طرحی با عنوان خروج غیر تورمی تهیه شده که طی چهار جلسه ستاد هماهنگی امور اقتصادی با حضور رئیس جمهوری در این زمینه بحث شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون بروز و ظهورهایی کمرنگ از آثار این تلاش را شاهدیم بطوریکه افزایش مصرف برق در حوزه تولید و صنعت، سه برابر شدن ورود گردشگران انفرادی به کشور نسبت به دو ماه اول سال قبل، افزایش سه برابری تولید خودرو ، افزایش تقاضا برای ماشین آلات کشاورزی و مانند آن نمونه هایی از این آثار است.

وی گفت : همچنین حل مشکل رانت خواری از دیگر مباحث و معضلات کشور است که در این زمینه نیز تدابیری اندیشیده شده است.

به گفته وی ، فاصله طبقاتی از دیگر معضلات حوزه اقتصاد است بطوریکه امروز فقر در جامعه توسعه یافته و با توجه به کاهش 15 درصدی درآمد سرانه در کشور طی سال های 91 و 92 عده ای خیلی چاق و فربه شده و در مقابل بخش هایی از جامعه از جمله طبقه متوسط به سوی طبقه فقیر حرکت کرده اند.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش و عزم عمومی در تمام بخش ها اعم از خصوصی و دولتی از این وضعیت دشوار در همه حوزه ها عبور کنیم .

وی عنوان کرد : امروز سیاست دولت نه در حرف که در واقعیت و عمل بر آن قرار گرفته که میدان را برای بخش خصوصی باز و مهیا نماید.

نجفی گفت : مهمترین محوری که در سفر رئیس جمهوری به ترکیه از سوی وی مورد توجه قرار گرفت باز کردن راه برای فعالیت و حضور بخش خصوصی بود به گونه ای که دولت باید از بخش های تصدیگری کنار رفته و راه را برای فعالیت بخش خصوصی هموار کند.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم زمینه حضور بخش خصوصی در توسعه واقعی کشور را فراهم و رونق پایدار از نظر اقتصادی ایجاد کنیم نتیجه مستقیم آن عاید دولت و مردم می شود.

نجفی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید از مرحله تصمیم سازی تا تصمیم گیری و عملیاتی شدن امور، حضور و دخالت داشته باشد، گفت : باید امیدوار باشیم که قدم هایی اساسی در این جهت در دولت تدبیر و امید برداشته شود.

وی ادامه داد : در این میان همه مشکلات و مسائل موجود در این حوزه به دولت بر نمی گردد و به عملکرد بخش خصوصی هم انتقاد وارد است.

وی گفت : بخش خصوصی نیز مسائل و مشکلاتی در عملکرد خود دارد که شاید بخشی از آن تحت تاثیر سیاست های گذشته و عدم اعتماد باشد اما ما بخش خصوصی ملی که به مصالح و منافع ملی توجه داشته باشد بسیار کم داریم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ارتباطی یک طرفه نیست، افزود : دراین میان قسمتی از این مسائل هم به حوزه فرهنگ و اجتماع بر می گردد و تا شما خود را در این حوزه ها مسوول ندانید ، این بخش ها اعم از فرهنگ و اجتماع هم به کمک شما نمی آید./2

2713 /664

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا