گوناگون

درمان پرنده خجالتی در فومن

رئیس اداره محیط زیست شهرستان فومن از رهاسازی بوتیمار مصدوم در فومن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، اصغر روشنی اظهار کرد: به دنبال برخورد یک قطعه پرنده حمایت شده بوتیمار به سیم برق و مصدومیت آن، یکی از دوستداران محیط زیست این پرنده را جهت مداوا به اداره محیط زیست فومن تحویل داد. این پرنده پس از مداوا و قابلیت پرواز به دامن طبیعت بازگردانده شد.

رئیس اداره محیط زیست فومن با اشاره به اینکه بوتیمار یک پرنده مهاجر زمستانه، تقریباً بزرگ، خجالتی، تک زی و مخفی کار است، خاطرنشان کرد: زیستگاه این پرنده در نیزارها، باتلاقها، شالیزارها و آب بندانها واقع شده است که به دلیل زیستگاه غیرحفاظت شده، مهاجر بودن و پرواز آرام بوتیمار هر ساله مورد شکار شکارچیان قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر حفاظت از این گونه پرنده در گیلان افزود: بوتیمارهای زیبا در پاییز و زمستان در استان گیلان قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، بوتیمار یا غم‌خورک پرندهٔ آبچر از راسته سقامرغ‌سانان و خانوادهٔ حواصیلان است. ویژگی اصلی این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می‌کند، گردن کوتاه‌تر آن است.

بوتیمار، آهسته و به‌ دشواری و در ارتفاعی کم پرواز می‌کند و گردن خود را هنگام پرواز جمع می‌کند و به هنگام خطر بی‌حرکت می‌ایستد و منقار خویش را به شکلی ویژه عمودی نگاه می‌دارد و به شکلی گوژپشتانه حرکت می‌کند. وی رابطه نامأنوسی با انسان دارد و بیشتر از انسان دوری می‌جوید و صبح زود یا به هنگام غروب از نهانگاه خود بیرون می‌آید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا