گوناگون

در کمپ‌های ترک اعتیاد استان مرکزی چه می‌گذرد ‌

‌روز به روز آمار اعتیاد در حال افزایش بوده و گرایش به مواد صنعتی بیشتر از مواد سنتی شده است.

در کنار افزایش شمار معتادین، به همان مقدار شاهد افزایش تعداد افراد خواهان ترک اعتیاد هستیم. برخی با تمام توان تصمیم به کنار گذاشتن این بلای جان می‌گیرند و داوطلبانه مسیر درست را انتخاب می‌کنند و برخی خسته از این شرایط توان کنار گذاشتن را ندارند و به واسطه‌ی نیروی انتظامی دستگیر و روانه مراکز ترک اعتیاد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)‌- منطقه مرکزی، به هر حال ترک مواد مخدر با هر روشی که انجام شود تصمیمی مسرت‌بخش است. نجات یک انسان از این بلای خانمانسوز علاوه بر کاهش آسیب‌های اجتماعی امید را بار دیگر به خانواده، البته در صورتی که خانواده‌ای باقی مانده باشد، بازمی‌گرداند.

اخبار مربوط به کمپ‌های غیرمجاز و رفتارهای گاه عجیب و گاه نگران‌کننده‌ای که از رفتار با معتادان در برخی کمپ‌ها به گوش می‌رسد، برخی خانواده‌ها را در استفاده از خدمات این مراکز با تردید مواجه می‌کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در این رابطه با اشاره به وجود 30 مرکز ترک اعتیاد خصوصی در استان مرکزی گفت: صدور مجوز و نظارت بر این 30 مرکز بر عهده بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است، البته پلیس نیز از طریق اعزام گروهی از مأموران به صورت تصادفی، نظارت ویژه‌ای بر چگونگی درمان معتادان اعمال می‌کند.

سرهنگ حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: در سال گذشته 22 مورد کمپ غیر مجاز فاقد پروانه در استان مورد نظارت قرار گرفت که تعدادی از آنها با قبول تخلف تعطیل شده‌اند و تعدادی با پیگیری پلیس و با دستور مقام قضایی به وسیله پلیس اماکن پلمب شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: از اقداماتی که در سال گذشته نیروی انتطامی به آن توجه داشته و امسال نیز در دستور کار است، جمع‌آوری معتادان است. در سال گذشته حدود چهار هزار و 600 نفر معتاد در استان دستگیر شده‌اند که از این تعداد 200 نفر به کمپ دولتی رمضان و مابقی به کمپ‌های خصوصی معرفی شدند.

وی اضافه کرد: ظرفیت کمپ دولتی رمضان 100 تا 120 نفر است و درمان در این کمپ دولتی کاملاً رایگان است اما، در کمپ‌های خصوصی هزینه درمان را باید خود بیمار پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی الله‌دادی معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی نیز در رابطه با نظارت بر کمپ‌ها و مراکز بهبودی معتادان گفت: با توجه به اینکه در استان مرکزی 25 مرکز بهبودی(کمپ) دارای مجوز فعال است، نظارت بر این کمپ‌ها در قالب اعزام کارشناس ناظر از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان از طریق اداره کل بهزیستی انجام می‌شود و در کنار آن بازدیدهایی به صورت رندوم و تصادفی توسط مدیرکل بهزیستی، معاونت پیشگیری و تیم نظارتی هر ماه، هر دو ماه یا هرسه ماه یکبار در قالب بازرسی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به عضویت بهزیستی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: نظارت دیگری هم تحت عنوان نظارت عالیه(خارج از بهزیستی) وجود دارد که زیر نظر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان انجام می‌شود.

الله‌دادی در مورد برخورد با کمپ‌های غیرمجاز عنوان کرد: ناجا اطلاعاتی که در اختیار دارد را به مراجع قضایی گزارش می‌دهد و طبق تصمیم مقام قضایی دستور پلمب صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در مراکز بهبودی یک پزشک وظیفه ویزیت و بررسی سیر درمانی معتادان را بر عهده دارد، اضافه کرد: کارشناسان دوره دیده یا پزشکانی در این مراکز فعالند و عملاً این مراکز با پنج تا شش نفر نیرو فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص شیوه پذیرش معتادان گفت: به غیر از معتادان خطرناکی که در سطح شهر هستند و توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری و معرفی می‌شوند، شیوه پذیرش در کمپ‌ها داوطلبانه است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی، ظرفیت این مراکز را 30 نفر عنوان کرد که البته گاهی بیشتر می‌شود و یادآور شد: معتادان بعد از درمان در مراکز بهبودی حاضر و به معتادان دیگر مشاوره می‌دهند.

وی با بیان اینکه کار روانشناسی در کمپ‌ها صورت نمی‌گیرد، چراکه جزو وظایف کمپ‌ها نیست، گفت: اشخاص بعد از بهبودی به انجمن‌هایی همچون NA، کلینیک ترک اعتیاد و مراکز مشاوره معرفی می‌شوند تا از این طریق از بعد روانی بررسی شوند و تخریب‌ها جبران شود.

الله‌دادی اظهار کرد: در سال گذشته یک نفر فوت در مراکز بهبودی رخ داده است که علت اصلی آن بیماری خود فرد بوده و ارتباطی به عملکرد یا اقدامات درمانی مراکز بهبودی نداشته است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا