Mihanpostاجتماعی

دلالی برای عدم نشان دادن غم و اندوهمان به دیگران

به گزارش میهن پست – یک مدرس قرآن  بنام منظمی معتقد است شناخت بهترین راه استفاده از شادی، اندوه، خشم و ترس است  چرا که  انسان چهار نوع هیجان دارد که این چهار هیجان عبارت از شادی، اندوه، خشم و ترس هستند که این چهار مورد هیجان از درون انسان تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: اندوه یک هیجان است که از درون انسان تولید می‌شود و باید جهت آن را دریافت؛ چراکه اگر جهت آن‌را متوجه نشویم نخواهیم توانست درست از این هیجان استفاده و آن‌ را در مسیر صحیح قرار دهیم.

منظمی با تأکید بر این‌که «باید یاد بگیریم از هیجاناتی که در زندگی تولید می‌شود درست استفاده کنیم و نباید این هیجانات را سرکوب کرد» ادامه داد: شناخت به‌موقع هر یک از این هیجانات به ما کمک می‌کند از آن‌ها درست استفاده کنیم.

وی شناخت را بهترین راه استفاده از هیجانات شادی، اندوه، خشم و ترس دانست و گفت: هر یک از این هیجانات کاربردهایی در زندگی ما دارند چنان‌که در حدیثی از امام علی(ع) در رابطه با اندوه آمده که «شادی مؤمن در چهره‌اش و اندوه وی در قلبش است» و این بیان‌گر این است که مؤمن اندوهش را در چهره و ظاهر مشخص نمی‌کند تا دیگران را از اندوه خود اندوهناک نکند بلکه شادی‌هایش را در چهره‌اش نمایان می‌کند تا دیگران را در شادی خود سهیم کند.

وی با اشاره به این‌که «قوت مؤمن در دین و اندوهش در دلش است و این یک فرمول برای زیستن درست است» افزود: نکته‌ای که در این احادیث وجود دارد این است که باید اندوهمان را به دلمان ارجاع دهیم نه به چهره و ظاهرمان تا دیگران را دچار آزردگی خاطر نکنیم.

این مدرس قرآن با یادآوری این‌که «قوت ما باید در دینمان باشد؛ چراکه دین ما همه زندگی ماست» اضافه کرد: دین می‌تواند در همه اجزای زندگی ما خودش را نشان دهد؛ لذا لازم است از دین و اعتقاداتمان درست استفاده کنیم و اینکه اندوه مؤمن در دلش است این یک صفت مهم برای مؤمن است.

وی گفت: البته اندوه انواع مختلفی دارد و این‌که نسبت به چه چیزهایی باید اندوه نشان دهیم و از چه چیزهایی نباید اندوهگین شد و اگر اندوهگین شدیم چگونه باید به آن جهت دهیم خود بحث مفصلی است.

حجت‌الاسلام سالاروند، مسئول عقیدتی سپاه ناحیه سپیددشت نیز با بیان این‌که در آیات قرآن و روایات معصومین، علت غم و اندوه را ناشی از ضعف ایمان در وجود انسان می‌دانند، افزود: اگر ایمان به خدا و امداد و رحمت او در وجود انسان تقویت شود، بسیاری از غم‌ها و غصه‌ها از بین می‌رود.

وی با اشاره به این مطلب که «اگر انسان دارای ایمان قوی باشد نسبت به ظاهر دنیا همچون مال، مقام و رفاه، غمگین نمی‌شود» خاطرنشان کرد: ایمان به خدا انسان را از دلبستگی به دنیا می‌رهاند و این باور را برای او ایجاد می‌کند که دنیا مقصد نیست.

این کارشناس در ادامه با اشاره به تاثیر سیروسفر بر خارج کردن دل از غم و اندوه اشاره کرد و افزود: زندگی در یک مکان خاص، یکسانی و یک‌نواختی می‌آورد و همین باعث گرفتگی روحی و از دست رفتن شادی می‌شود لذا برای رهایی از چنین وضعیتی، مسافرت بهترین راه است.

وی درددل کردن با برادران دینی و مؤمن را یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای خارج کردن غم و اندوه از دل دانست و خاطرنشان کرد: درمیان گذاشتن عقده‌ها و گرفتاری‌ها با هسته‌های مشاوره و مۆمنانی که اهل درد و سوزند باعث برطرف کردن غم و اندوه در انسان می‌شود.
منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا