گوناگون

دلیل افزایش دو برابری مصرف برق در کردستان چیست؟

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، میزان مصرف برق استان را در سال گذشته 4.5 درصد عنوان و اظهار کرد: با توجه به بالارفتن دمای هوا در سال جاری این میزان افزایش دوبرابری داشته و به هشت درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، مهندس نجفیان امروز، 10 شهریورماه در نشست خبری مدیران‌عامل صنعت آب وبرق استان کردستان که در سال اجتماعات شرکت توزیع برق استان برگزار شد، به افزایش دو برابری مصرف برق استان اشاره و اظهار کرد: نصب کولر گازی یکی از دلایل افزایش میزان مصرف برق در کردستان است.

وی با اشاره به شرایط آب و هوا در استان کردستان وسایر استان‌ها، نصب کولرهای گازی در تابستان را امری غیرضروری دانست و افزود: متاسفانه علی‌رغم آب و هوای خوب منطقه، این امر در سال جاری روند رو به رشدی به خود گرفته که بسیار مضر است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، خاطرنشان کرد: در زمستان سال گذشته با افزایش 24 درصدی تعرفه برق، پیش‌بینی می‌شد که میزان مصرف برق کاهش پیدا کند اما متأسفانه با توجه به بالا رفتن دمای هوا این میزان مصرف، روز به روز در حال افزایش است.

55 درصد برق تولیدی کردستان در بخش خانگی مصرف می‌شود

نجفیان با اشاره به اینکه کار اصلی شرکت توزیع نیروی برق کردستان فروش و توزیع انرژی است، اظهار کرد: در حال حاضر این شرکت دارای 550 هزار مشترک است که 86 درصد آن را مشترکین بخش خانگی تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، تعداد مشترکان بخش صنعت را یک درصد عنوان و تصریح کرد: این امر نشان از ضعف بخش صنعت استان کردستان است.

وی به میزان مصرف نیروی برق استان اشاره و اظهار کرد: از میزان برق تولیدی استان کردستان 55 درصد در بخش خانگی، 12 درصد در بخش صنعت و مابقی در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها مصرف می‌شود.

وی از پوشش کلیه مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان از طریق شبکه به هم پیوسته خبر داد و افزود: در حال حاضر ضریب نفوذ برق استان 100 درصد بوده و این امر نشان از عملکرد مطلوب دولت در این زمینه در کردستان است.

نجفیان با اشاره به تبادل انرژی شرکت توزیع نیروی برق با سه استان غربی کشور، اظهار کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در حال حاضر از سه نقطه با استان‌های همدان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی تبادل انرژی دارد تا در شرایط بحران با کمبود برق روبرو نشویم و از سایر نیروگاه‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به از رده خارج شدن نیروگاه‌های برق آبی در کشور اعلام کرد: 15 درصد برق کشور از طریق نیروگاه‌های برق آبی تأمین می‌شد که با از رده خارج شدن آن‌ها این امر به نوعی ما را با مشکل مواجه کرده است.

تولید 956 مگاوات برق در نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به فعالیت نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج، با ظرفیت تولید ۹۵۶ مگاوات تصریح کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج شامل چهار واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی و دو واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در زمینی به مساحت ۷۲ هکتار راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به فعالیت 20 پست فوق توزیع شرکت برق برای تأمین انرژی مشترکان استان اعلام کرد: از این تعداد چهار پست در سنندج، دو پست در قروه، دو پست در دهگلان و مابقی در سایر شهرستان‌های استان فعال است.

نجفیان با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام پست فوق توزیع استان کردستان اظهار کرد: در صورت راه‌اندازی این پست‌های فوق توزیع نیروی برق و تأمین اعتبار آن، استان کردستان به قطب اصلی تولید برق منطقه تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های فوق توزیع نیروی برق 60 کیلووات و 230 کیلو وات مریوان به دلیل کمبود منابع به مدت چهار سال متوقف شده است، افزود: برای تکمیل پروژه‌های فوق توزیع برق استان 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی اعلام کرد: برای راه‌اندازی این پروژه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بلند مدت داریم چراکه میزان اعتبار مورد نیاز در پنج سال گذشته تأمین نشده است.

نیاز مبرم شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به ظرفیت‌سازی

نجفیان با اشاره به اینکه استان کردستان در انتهای شبکه توزیع نیروی کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: با این شرایط و بالارفتن میزان مصرف مردم استان در سال‌های آتی جوابگوی نیازهای مردم نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: در این راستا باید برای تأمین برق استان در سال‌های آتی ظرفیت‌سازی صورت گیرد تا دچار معضل جدی در استان نشویم.

وی با اشاره به اینکه زمان پیک مصرف در فصل تابستان ساعت 20 تا 24 و در زمستان 19 تا 23 است، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شدت گرما در روز نیز زمان پیک مصرف از ساعت 11 تا 16 عصر را داریم.

هزینه برق مصرفی کشاورزان رایگان می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: در راستای کاهش مصرف برق استان، در زمان پیک مصرف کشاورزانی که کاهش مصرف داشته باشند، کل مصرف دوره آنان رایگان می‌شود.

وی با اشاره به اهرم‌های تشویقی در سطح شهرها نیز افزود: به مشترکینی که مصرف برق آنها در تیر و مردادماه جاری 10 درصد کمتر از مصرف سال گذشته آنان باشد یک میلیون ریال هدیه تعلق می‌گیرد که در قبض‌های برق آنان لحاظ خواهد شد.

نجفیان با اشاره به قدمت بیش از 50 سال شبکه‌های توزیع نیروی برق استان کردستان و فرسوده شدن آن‌ها اظهار کرد: به دلیل کمبود منابع تا کنون نتوانسته‌ایم کل آن‌ها را بازسازی و تعمیر کنیم به نحوی که در صورت نیاز فقط نقاط حساس شبکه بازسازی شده است.

وی میزان اعتبارات شرکت توزیع نیروی برق در سال جاری را 60 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: این میزان اعتبار صرف امورات جاری، اصلاح شبکه و منابع عمومی می‌شود.

35 درصد از شبکه توزیع برق کردستان فرسوده است

وی با اشاره به اینکه 35 درصد از شبکه توزیع برق کردستان فرسوده است، عنوان کرد: به دلیل کمبود اعتبارات شرکت توزیع برق استان کردستان نمی توانیم اعتبار مورد نیاز بازسازی شبکه‌های فرسوده استان را تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به میزان اعتبار مورد نیاز برای تعمیر و بازسازی شبکه توزیع نیروی برق استان کردستان اشاره کرد و افزود: 50 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی شبکه نیاز است.

وی مشکل اساسی شبکه برق استان را انشعابات غیرمجاز دانست و اعلام کرد: عدم رعایت مردم، عدم توجه مسئولان به امر ساخت و ساز و رشد پدیده حاشیه نشینی در سنندج، مریوان و بانه عوامل اصلی رشد انشعابات غیرمجاز در استان است.

وی با اعلام اینکه متاسفانه در حال حاضر 50 درصد فعالیت شرکت صرف این امر می‌شود، عنوان کرد: در طول سال بیش از سه میلیارد تومان از این طریق به شرکت توزیع نیروی برق ضرر می‌رسد که تقاضا داریم مسئولان استان بتوانند این موضوع را مهار کنند البته در شورای حفاظت اراضی ملی اقداماتی صورت گرفته که کافی نیست.

نجفیان عنوان کرد: در راستای کاهش خسارت در مناطق حاشیه شهرهای استان از کابل‌های خود نگهدار استفاده می‌شود که این امر تا حدی توانسته از معضل انشعابات غیرمجاز جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه پرت انرژی برق استان کردستان در سال‌های گذشته 14 درصد بوده است، بیان کرد: با انجام اقدامات صورت گرفته توانسته‌ایم پرت انرژی را به 12 درصد کاهش دهیم.

نجفیان با اشاره به اینکه افزایش استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر یکی از راه های خروج از بحران کمبود انرژی برق است، افزود: در این راستا شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با استفاده از تبلیغات و ترویج استفاده از انرژی خورشیدی سعی دارد تا ادارات و مدارس سطح استان را به این امر تجهیز کند.

15 مدرسه کردستان به انرژی خورشیدی تجهیز می شوند

وی با اشاره به اینکه رویکرد شرکت برق حرکت به سمت تکنولوزی نو انرژی‌های تجدیدپذیر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای ترویج بیشتر این امر با اعتبارات شرکت توزیع نیروی برق 15 مدرسه استان را به انرژی خورشیدی تجهیز می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، با اعلام اینکه 1700 روستای استان کردستان برق دار هستند، عنوان کرد: در سال گذشته هفت روستای استان از طریق انرژی خورشیدی برق دار شده‌اند.

وی به قیمت تمام شده هر کیلو وات برق تولیدی اشاره کرد و افزود: قیمت تمام شده هر کیلووات برق تولیدی 86 تومان است و این درحالیست که مبلغ 26 تومان از مردم وصول شده و مابقی به عنوان یارانه دولت در بخش انرژی برق است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان خاطرنشان کرد: در سال آغاز هدفمندی یارانه‌ها مصرف انرژی استان کاهش چشمگیری داشته است اما در سال‌های آتی این میزان روند رو به افزایش به خود گرفته که برای نهادینه شدن فرهنگ مصرف مشترکین نیازمند فرهنگ سازی است.

وی با اعلام اینکه فرهنگ‌سازی باید به مرحله عمل برسد، یادآور شد: برای به مرحله عمل رساندن فرهنگ نیاز به الگوسازی و تبلیغات گسترده از طریق رسانه‌های گروهی به ویژه از طریق صدا و سیماست و این در حالیست که صدا و سیمای مرکز کردستان برای پخش خاموشی‌ها نیز با دید تجاری به آن می‌نگرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا