گوناگون

تخلیه 70درصد منایع زیرزمینی آب در آذربایجان غربی

معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی گفت: متاسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و خشکسالی در دهه اخیر و پایین بودن راندمان آبیاری در بخش کشاورزی و مصرف بی رویه منابع آب، نزدیک به 70 درصد از منایع زیرزمینی آب در استان تخلیه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، دکتر هادی بهادری در یک برنامه تلویزیونی استانی گفت: در صورت ادامه این روند و مدیریت ناصحیح منابع موجود، در آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.

وی افزود: با اهتمام ریاست جمهوری و مسئولین، به همراه کارشناسان و دانشگاهیان 25 راهکار برای احیای دریاچه ارومیه در ستاد ملّی احیای دریاچه ارومیه تصویب شده است که با اختصاص منابع مالی عملیات اجرایی این طرح‌ها آغاز شده‌اند. این طرح‌ها در قالب 98 پروژه عمرانی با سرمایه گذاری بیش از یک هزار و 465 میلیارد تومان اجرا می‌شوند.

بهادری ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح‌ها در مدت زمان کمتر از 10 سال، سطح آب دریاچه ارومیه به سطح تراز اکولوژیک در محدوده 3000 کیلومتر مربع می‌رسد.

وی تصریح کرد: 90 درصد منابع آب استان در حوزه بخش کشاورزی مصرف می‌شود که با توجه به پایین بودن راندمان آبیاری، بخش عظیمی از این منابع به هدر می‌روند و به همین منظور اصلاح شیوه آبیاری در مزارع و باغات استان و اصلاح الگوی کشت مورد توجه جدی دولت قرار گرفته و منابع اعتباری قابل توجهی در حدود 1900 میلیارد ریال برای اجرای شبکه آبیاری قطره‌ای و بارانی در اراضی حوضه آبریز دریاچه اختصاص یافته است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود: در سالهای گذشته بیش از 6000 میلیارد تومان تعهد مالی در پروژه‌های نیمه تمام ایجاد شده است که با توجه به میزان اعتبارات عمرانی استان برای اتمام این طرح‌ها نزدیک به 3 دهه زمان نیاز است. در چنین شرایطی برای تسریع در اتمام پروژه‌های نیمه تمام، استفاده از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در راس برنامه‌ها قرار گرفته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا