گوناگون

اصفهان، قطب ارتباطی کشور

مدیر عامل شرکت مخابرات استان با بیان اینکه اصفهان مهم‌ترین قطب ارتباطی کشور است، گفت: اصفهان تنها استانی است که از فناوری جدید فیبر نوری برای ایجاد ارتباطات مخابراتی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، حسین کشایی امروز‌(دوشنبه) دهم شهریورماه به مناسبت افتتاح پروژه‌های جدید شرکت مخابرات استان اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر هفته گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: حضور وزیر ارتباطات، مدیران عامل شرکت‌های زیر ساخت ایران، مدیران عامل شرکت‌های پست، پست بانک و مخابرات ایران در اصفهان نقطه عطف ارتباطی برای استان محسوب می‌شود و هدف این سفر ایجاد تعامل میان دولت و بخش خصوصی بود.

وی با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات به اصفهان تصریح کرد: در این سفر 494 پروژه مخابراتی در قالب 112 پروژه فیبر نوری، 111 پروژه شبکه دیتا، 11 پروژه ارتباطات سیار و 252 پروژه ساختمانی ارتباط روستایی در مسیر بهره‌برداری قرار گرفت‌.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان خاطر‌نشان کرد: در میان این آمار پروژه‌های بسیار شاخصی نیز وجود دارد که از این جمله می‌توان به نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری HLR پر ظرفیت در مرکز شهید منتظری اصفهان با ظرفیت 80 میلیون مشترک و BSC پر ظرفیت در کاشان اشاره کرد‌.


رویکرد مخابرات استان رشد کمی شبکه تلفن ثابت است

کشایی با بیان اینکه رویکرد اصلی شرکت مخابرات استان اصفهان رشد کمی شبکه تلفن ثابت بوده است، گفت: رشد کمی تسهیلات مخابراتی شرکت مخابرات استان اصفهان در دو بخش هسته مرکزی سیستم‌ها و سوییچ‌ها و شبکه دسترسی انجام شد که در این بین توجه به گسترش دو مقوله فیبر نوری و کابل مسی در اولویت توجه متخصصان مخابراتی استان اصفهان قرار گرفته است.

وی به فعالیت‌های توسعه‌مندسازی شرکت مخابرات ایران در پنج سال گذشته اشاره کرد و افزود: از زمانی که شرکت مخابرات کشور به بخش خصوصی واگذار شده، میزان 78 کیلومتر کانال سازی، یک هزار و 325 کیلومتر فیبر نوری خاکی، 614 کیلومتر فیبر نوری کانالی، 52 کیلومتر فیبر نوری هوایی، یک هزار و 567 کیلومتر کابل مسی خاکی و 293 کیلومتر کابل کشی مسی کانالی و 9 میلیون و 593 هزار زوج مفصل‌بندی در کل کشور انجام شده است‌.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان ادامه داد: از27 اردیبهشت ماه سال جاری سهم اصفهان از این آمار تعداد چهار هزار و 328 متر کانال سازی، 131 هزار متر اجرای فیبر خاکی، 46 هزار متر فیبر نوری هوایی، 796 هزار متر کابل مسی خاکی، سه هزار و 800 متر کابل مسی کانالی و 27 هزار و 300 زوج مفصل بندی در سطح استان اصفهان اجرا شده است.

کشایی اظهار کرد: در بخش شاخصه‌های مخابراتی استان اصفهان برای اتصال دو میلیون و 721 هزار تلفن ثابت دارای مصوبه است که از این تعداد دو میلیون و 168 هزار شماره ثابت مشغول کار است، به طوری که ضریب نفوذ اصفهان در این بخش رقمی معادل 45 درصد است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان اصفهان تعداد چهار میلیون و 411 هزار نفر از تلفن همراه استفاده می‌کنند که از این تعداد یک میلیون و 438 نفر از تلفن دائمی و دو میلیون و 972 هزار مشترک از تلفن اعتباری استفاده می‌کنند که در این بخش نیز ضریب نفوذ اصفهان برابر 88 درصد است.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان خاطر نشان کرد: هم اکنون تعداد یک هزار و 546 روستا و شهرستان اصفهان به خدمات ارتباطی متصل هستند و آمار استفاده مشترکین از بخش ADSL نیز که قرار بود بر اساس مصوبات صورت گرفته رقمی برابر 500 هزار شماره باشد اکنون به رقمی برابر 320 هزار مشترک رسیده است که با احتساب آمار غیر رسمی از مشترکین شرکت‌های PAP این رقم به حدود 450 هزار مشترک می‌رسد که این آمار نشان دهنده این واقعیت است که 20 درصد مجموع مشترکین شرکت مخابرات استان اصفهان از اینترنت پر سرعت استفاده می‌کنند.

کشایی گفت: با پیگیری‌های فراوان صورت گرفته سرانجام سازمان تنظیم مقررات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروانه شرکت‌های متقاضی فعالیت در حوزه‌های ITو ICT را به طور رسمی دوشنبه هفته گذشته صادر کرد و بر این اساس شرکت‌های متقاضی اجازه یافتند به سامانه موبایل نسل سوم یا 3G وارد شوند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان به طور رسمی فعالیت خود را از شنبه گذشته برای نصب و راه اندزی تجهیزات نسل جدید موبایل آغاز کرده است، ادامه داد: فاز اول این سامانه پیشرفته در شهر اصفهان در حال بهره‌برداری است و شرکت مخابرات استان اصفهان در نظر دارد از دو ماه آینده شهرستان‌های نجف آباد، خمینی شهر و کاشان را نیز به این فناوری مجهز کند.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان به شعار جهانی سازمان بین المللی ارتباطات اشاره و تصریح کرد: سال 2014 به نام سال ارتباط باند پهن برای توسعه پایدار نام‌گذاری شده است و بر این اساس نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای عمل به این شعار بهره‌برداری از موبایل نسل سوم و چهارم را در مجموعه اقدامات خود قرار داده است.

کشایی خاطر نشان کرد: شرکت مخابرات استان اصفهان دو پروژه مهم و راهبردی را در دست ‌بهره‌برداری دارد که در این بین می‌توان به پروژه نصب سوییچ نسل آینده NGN با ظرفیت 500 هزار مشترک در مرکز فیض اصفهان با اعتباری بالغ بر 400 هزار میلیارد ریال و شبکه انتقال یا ترانس میشن بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا برای ارتباطات داخل شهری و ارتباط آسان میان شهرستان‌های استان اصفهان در قالب شبکه‌های NGN به صورت OTN اشاره کرد که قرار است ظرف یک سال و 45 روز آینده به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان تنها استانی است که از فناوری جدید فیبر نوری برای ایجاد ارتباطات مخابراتی استفاده می‌کند، گفت: راه‌های مواصلاتی مخابراتی استان اصفهان به سراسر بخش‌های کشور نیز از طریق فیبر نوری انجام می‌شود، به طوری که مسیر یزد-کرمان-نایین- اصفهان، مسیر خوزستان-نجف آباد –تیران-خوانسار و مسیر اصفهان- کاشان- دلیجان-قم-تهران از طریق فیبر نوری است، به طوری که می‌توان گفت اصفهان قطب مهم ارتباطی کشور است.

مراکز پاسخگویی صدای مشتری واحد می‌شوند

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان ادامه داد: در راستای ارتقاء سطح کیفی خدمات مخابراتی استان اصفهان شرکت مخابرات استان اصفهان تلاش کرده تا مراکز پاسخگویی خود را در قالب صدای مشتری واحد کرده و گسترش دهد و چون طرح پیشنهادی استان اصفهان مورد توجه مخابرات مرکز پایتخت قرار گرفته و اکنون قرار است همه استان‌ها تحت پوشش این صدای واحد قرار گیرند.

کشایی افزود: مشترکین خطوط دائمی و اعتباری می‌توانند با وارد کردن عدد 8* از سرویس‌های IVR یا ارزش افزوده مبتنی بر صوت استفاده کنند، این فرآیند جدید کارکردی شبیه وارد کردن شماره 973 دارد، اما پیشرفته‌تر است.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان در ارتباط با جایگاه مخابرات استان اصفهان در سطح کشور اظهار کرد: در حال حاضر استان اصفهان پس از استان تهران با 85 ایر لانگ حجم ارتباطی بالاترین ظرفیت مخابراتی کشور را دارد.

وی تصریح کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه استان اصفهان رقمی معادل 88 درصد است، این در حالی است که میزان این ضریب در متوسط کشوری رقمی معادل 79 درصد است، بنابراین ضریب نفوذ استان اصفهان حدود 130 درصد است که این رقم قابل قبول و امید بخش است.

ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان 45 درصد است

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان خاطر نشان کرد: ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان اصفهان حدود 45 درصد است، این در حالی است که متوسط رقم این ضریب در کل کشور 38 درصد است. در بخش استفاده از ADSL نیز هر چند اصفهان از لحاظ جمعیت و و سعت 6 درصد کل ایران را به خود اختصاص داده است، اما از 12 درصد اینترنت مخابراتی کل کشور استفاده می‌کند.

کشایی وجود زیر ساخت‌های اینترنتی مخابراتی برای اجرای پروژه تلویزیون اینترنتی در استان اصفهان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: شرکت مخابرات مسئولیتی در قبال نظارت بر محتوای این پروژه ندارد، اما از دو ماه پیش تجهیزات و ابزارآلات لازم برای راه اندازی آزمایشی این طرح را در برخی نقاط استان مستقر کرده‌ایم، اما به این دلیل که متولی بهره‌برداری از این طرح مخابرات ایران است، سازمان مخابرات اصفهان هنوز اقدامی برای راه اندازی این تکنولوژی انجام نداده است.

وی در خصوص اختلافات پیش آمده بر سر نصب آنتن‌های مخابراتی در سطح شهر ادامه داد: شبکه تلفن همراه کشور دارای استاندارد اروپایی GSM است و لازم است آنتن‌های BTS در سراسر نقاط پر تردد و پر ترافیک شهر برای افزایش کیفیت خدمات نصب شوند، به طوری که در بخش‌های کم ترافیک و کم چگالی سایت‌ها را با ارتفاع بیشتر نصب می‌کنند.

مخابرات و شهرداری تصمیمی برای درک یکدیگر ندارند

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان اظهار کرد: یک کارشناس شهرداری نباید درباره مباحث فنی و کارشناسی اپراتورهای ارتباط شهری سخن بگوید و درباره ارتفاع آنتن‌های مخابراتی یا میزان تشعشعات آنها اظهار عقیده کند.

کشایی تصریح کرد: مشکل شرکت مخابرات اصفهان با شهرداری اصفهان بر سر این مساله است که دو طرف تصمیمی برای درک سخنان یکدیگر ندارند، مخابرات اصفهان به افزایش کیفیت و رضایت مشترکین خود فکر می‌کند، در حالی که تمام فکر شهرداری به مساله زیبا سازی اصفهان معطوف شده است‌.

وی با تاکید بر اینکه همه اپراتورهای تلفن همراه با شهرداری اصفهان بر سر این مساله اختلاف نظر دارند، خاطرنشان کرد: کاش مسئولان شهری به سرعت تکامل سطح ارتباطات مخابراتی در همه کشورهای جهان نگاه می‌کردند، اکنون در همه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نسل سوم تلفن همراه راه اندازی شده، به طوری که ژاپن از تلفن‌های همراه نسل پنجم خود نیز رونمایی کرده، اما شهر توریستی مانند اصفهان هنوز بر سر احداث آنتن‌ها و سایت‌های مخابراتی خود با شهرداری دچار اختلاف است.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان گفت: شرکت مخابرات اصفهان پروانه احداث نسل سوم تلفن همراه را از دولت دریافت کرده و 30 درصد درآمدهای خود را نیز به حساب دولت واریز می‌کند، در چنین شرایطی چرا این شرکت خصوصی مجبور است برای اجرای مصوبات کشوری خود مطابق با نظر سازمان‌های استانی مانند شهرداری فعالیت کند.

کشایی از بهره برداری از سه قابلیت عمده مخابراتی در ماه‌های آینده خبر داد و افزود: با فعال شدن موبایل‌های نسل سوم استفاده از سه تکنولوژی مودم، روتر و دانگل عملا منسوخ می‌شود و متقاضیان دارای گوشی‌های هوشمند که خواهان استفاده از این دستاورد تازه هستند، اگر تا پیش از این از سرویس GPRS استفاده می‌کرده‌اند از این پس می‌توانند به صورت خودکار از موبایل‌های نسل سوم نیز استفاده کنند و در غیر این صورت باید نسبت به خرید یک بسته دیتا هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

وی ادامه داد: وجود سه نشانه H ، H مثبت یا 3G بر بالای صفحات تلفن همراه به معنای وجود امکان دسترسی کاربر به تلفن‌های نسل سوم است، اما متقاضیان همچنین می‌توانند از طریق تلفن گویای 9990‌ یا ارسال پیامک بدون متن به 8008 نسبت به استفاده از این روش مدرن ارتباطی استفاده کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا