گوناگون

نخبه‌های مهارتی کشور شناسایی می‌شوند

رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین مسابقات ملی مهارت گفت: تجهیزات و امکانات رشته‌های مهارتی با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.

یدالله مهرعلیزاده، در حاشیه افتتاح پانزدهیمن دوره از مسابقات ملی مهارت در کرج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، اظهار کرد: در حال حاضر 700 مرکز آموزشی دولتی و 13 هزار آموزشگاه خصوصی فنی و حرفه‌ای در کشور فعالیت دارند.

وی افزود: هرچند سعی شده در این مراکز امکانات و تجهیزات مورد نیاز کارآموزان فراهم شود تا آنان بتوانند با استفاده از به‌روزترین ابراز و دستگاه‌ها در رشته مهارتی مورد علاقه خود آموزش ببینند اما به دلیل این که اکثر این تجهیزات گران و وارداتی هستند، مشکلاتی برای تامین این امکانات وجود دارد.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: بر این اساس می‌توان گفت امکانات بخش مهارتی کشور با استانداردهای سایر کشورها به ویژه کشورهای توسعه‌یافته فاصله دارد که همین امر رقابت با آنها را دشوار می‌سازد‌.

وی ادامه داد: کمبود امکانات گاه سبب می‌شود ایران بیش ازاین که بتواند برای ارتقای رتبه مهارتی خود در دنیا تلاش کند، سعی در حفظ جایگاه فعلی خود داشته باشد‌.

این مسئول تأکید کرد: باید شرایطی ایجاد شود که همه افرادی که توان فعالیت در رشته‌های مهارتی را دارند، جذب مراکز آموزشی شوند تا استعداد واقعی آنها شناسایی و شکوفا شود‌.

مهر علیزاده افزود: بدون شک نخبه‌های مهارتی کشور به مراتب بیش از تعدادی است که در مسابقات ملی مهارت شرکت کرده و پس از آن به مسابقات جهانی راه پیدا می‌کنند.

رئیس ستاد اجرایی پانزدهمین مسابقات ملی مهارت ادامه داد: اگر بخش خصوصی و صنایع به کمک بخش دولتی بیایند و بخشی از هزینه‌ها و اعتبارات لازم برای توسعه فعالیت‌های مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای را تامین کنند، طی چند سال آینده تعداد بیشتری نخبه مهارتی در کشور شناسایی می‌شود‌.

وی یادآورشد: بدون شک صنایع می‌توانند با بهره‌گیری از دانش و تجربه این نخبه‌های مهارتی گام‌های اساسی برای ارتقای وضعیت صنعت و افزایش بهره‌وری این حوزه بردارند.

این مسئول در پایان گفت: در حال حاضر سامانه‌ای برای شناسایی نخبه‌های مهارتی کشور تعریف شده که وظیفه شناسایی و معرفی استعدادهای واقعی این حوزه را به بخش صنعت به عهده دارد و این سامانه معرف افراد به بنگاه‌ها و صنایع است و به نوعی حلقه اتصال استعدادهای مهارتی کشور به بازار کار محسوب می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا