به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،سیدصولت مرتضوی، توسعه حمل و نقل ریلی را از راههای کاهش آلودگی شهر
دانست و گفت: تا پایان سال، ساخت پنج کیلومتر باقی مانده خط یک قطار شهری
مشهد به اتمام میرسد؛ همچنین خط 2 را در یک برنامه 38 ماهه به پایان
میرسانیم و امسال اقدامات اجرایی برای شروع خط 3 را آغاز میکنیم.
وی، شهر مشهد را بعد از تهران، دومین شهر آلوده کشور دانست و با بیان اینکه
عوامل مصنوعی یکی از علل اصلی آلودگیهای شهری است، اظهار کرد: در مشهد
2400 دستگاه اتوبوس در حال فعالیت است که از این تعداد 1000 دستگاه اتوبوس
در بخش دولتی و خصوصی دارای مشکل هستند؛ همچنین از 12 هزار ناوگان
تاکسیرانی، 7000 دستگاه تاکسی فرسوده است که وجود چنین مشکلاتی در حمل و
نقل بر آلودگیهای شهر مشهد میافزاید.
وی ادامه داد: جهت بهسازی و نوسازی 1000 دستگاه اتوبوس مشهد 720 میلیارد
تومان اعتبار نیاز است. در بعضی موارد خسیس هستم اما در توسعه فضای سبز
خساستی ندارم و امیداریم در یک برنامه پنج ساله تا سال 96-97 سرانه فضای
سبز مشهد به 15 مترمربع افزایش یابد.
مرتضوی خاطرنشان کرد: حدود 84 درصد از مصرف آب، مختص بخش کشاورزی و راندمان
آن 33 درصد است و این در حالی است که دو سوم آب در این بخش بیهوده مصرف
میشود. شهر مشهد 9 میلیون هکتار فضای باغات دارد که اگر از آن استفاده
بهینه شود حداقل راندمان به 60 درصد افزایش مییابد.
شهردار مشهد تصریح کرد: امروزه در جهان و کشور دو عنصر با هم محیطزیست را
مورد هجمه و تخریب قرار دادهاند. کاهش نرخ بارندگی و پالایش آبهای
زیرزمینی نیز سبب شده است پدیده بیابانزایی و کویرزایی در کشور توسعه
یابد.
وی ادامه داد: پدیده بیابانزایی نه تنها در جغرافیای ایران بلکه در
خلیجفارس رخ داده و به لحاظ نوسانات اقلیمی و وزش بادهای تند به سمت ایران
همواره محیطزیست را با چالش جدی مواجه کرده است. گذر از سنت و صنعتی شدن و
پدیدههای مصنوعی را از دیگر عوامل مخاطرات زیستمحیطی است.
مرتضوی با بیان اینکه صرفا با اتکا به منابع مردمی نمیتوانیم پاسخگوی
مشکلات باشیم خطاب به معاون رئیسجمهور تصریح کرد: تقاضا میکنیم دولت با
توسعه حمل و نقل ریلی، پرداخت اعتبار برای تامین ناوگان عمومی و اجرای
تعهدات در بازسازی ناوگان تاکسیرانی در این زمینه کمک نمایند.