Mihanpostپیشنهاد سردبیرعکسمحيط زيست

علت دو کشککه بودن پای شتر مرغ از نگاه محققان + عکس

دو کشککه بودن پای شتر مرغ موضوعی است که مدت ها است مورد تحقیق و پژوهش دانشمندان قرار گرفته است و در این میان آن ها اعلام کرده اند که شتر مرغ‌ تنها حیوان روی کره زمین است که دو تا کشکک زانو دارد و اگر چه وجود این دو کشکک همچنان به عنوان یک راز تکاملی برای بشر باقی مانده است اما به تازگی محققان پاسخی برای آن یافته اند . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

دو کشککه بودن پای شتر مرغ اگر چه تا به حال مورد توجه خاص محققان قرار نگرفته است اما سوفی رگنالت ، از دانشکده دامپزشکی سلطنتی بریتانیا ، که در این باره تحقیقات گسترده ایرا انجام داده است، می گوید:

درک بهتر از تنظیمات متفاوت کشکک پا در حیوانات مختلف می‌تواند کمک شایانی به طراحی اندام‌های مصنوعی، ابزارآلات جراحی کند و حتی منجر به ساخت ربات‌هایی با مفاصل پیشرفته‌ تر شود و البته در شتر مرغ ، کشکک بالایی شباهت زیادی به تک کشککی دارد که در اکثر گونه‌ ها وجود دارد اما کشکک پائینی شبیه به زائده استخوانی ثابت، مانند آرنج، است. تا آنجایی که ما می‌دانیم این کشکک زانوی دوتایی منحصرا به شترمرغ تعلق دارد؛ تاکنون هیچ مدرکی از وجود چنین استخوانی در پرندگان عظیم‌الجثه منقرض شده نیز پیدا نشده است.

دو کشککه بودن پای شتر مرغ

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که دو کشککه بودن پای شتر مرغ به طور غیر مستقیم مزیت مکانیکی انقباض ماهیچه‌های زانو را کاهش می‌دهد، در حالی که کشکک زانو در گونه‌های دیگر از جمله انسان اثرات مختلفی دارد: افزایش مزیت مکانیکی در بعضی از زوایای مفصل زانو و کاهش آن در زوایای دیگر.

این که تشخیص دو کشککه بودن پای شتر مرغ بر علمکرد دویدن شترمرغ تاثیر دارد یا خیر، بسیار دشوار است اما رگنالت و تیم تحقیقاتی وی در این باره چند نظریه دارند:

حدس می‌زنیم که داشتن کشکک دوتایی بدین معنا باشد که شترمرغ می‌تواند سریع‌ تر زانوان خود را منبسط کند .

دو کشککه بودن پای شتر مرغ

دانشمندان با استفاده از سی‌تی اسکن و فلوروسکوپی، بازسازی اشعه ایکس از مورفولوژی حرکتی، روی پای شترمرغ، یک مدل سه‌بعدی از استخوان‌های پا و کشکک این جانور ساختند. سپس پای شترمرغ را حرکت دادند تا نحوه جابه‌جایی استخوان کشکک در مدل سه‌بعدی را مشاهده کنند.

در حالی که این مطالعه یکی از جنبه‌های عملکرد استخوان‌های غضروف کنجدی را نشان داد اما هدف اصلی از انجام این مطالعه هنوز یک راز باقی مانده است.

رگنالت در آخر اضافه می‌کند: «هنوز مطمئن نیستیم که چرا کشکک زانوی دوم در شترمرغ تکامل یافته است. ممکن است این استخوان برای محافظت از تاندون این پرندگان دونده سنگین وزن وجود داشته باشد اما نقش‌های بالقوه دیگری نیز دارد که هنوز موفق به بررسی آنها نشده‌ایم».

منبع  sciencedaily

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا