گوناگون

دیگر هیچ چیز در پستو نمی‌ماند

استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد بندرعباس گفت: در روزگاری به سر می‌بریم که دیگر هیچ چیز در پستو نمی‌ماند.

دکتر سیدرضا هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، اظهار کرد: سرمایه اجتماعی مجموعه‌ای از توجه به نگرش‌ها، هنجارها و روابط متناسب بین آحادهای اجتماعی است و رسانه‌ها نیز بخشی از سرمایه‌های اجتماعی هستند.

وی با اشاره به اینکه اعتماد مردم نسبت به رسانه‌های رسمی تا حدودی کاهش یافته است، معتقد است: مسئولین باید به جای گریز از اطلاع رسانی با شفافیت، آنچه حقیقت دارد را از طریق رسانه‌های رسمی اعلام کنند، در غیر این‌صورت قطعاً شایعه جای آن را می‌گیرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: جامعه ما به دلیل نوع بافت اجتماعی و فرهنگی و پیشینه تاریخی، مستعد پذیرش شایعه است و همیشه حرف‌های در گوشی و زمزمه‌های در پستو وجود داشته‌اند. شبکه‌های اجتماعی امروز هم در واقع برآیند شایعه خیزی مردم است که تغییر شکل داده و به صورت تکنولوژیکال درآمده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده این مشکل به برنامه‌ریزان و تصمیم گیران مربوط می‌شود، افزود: اگرچه باید بپذیریم که بخشی از گستره اطلاع رسانی به امنیت کشور برمی‌گردد و برخی اخبار نباید منتشر شوند، اما در عین حال نباید فراموش کرد که یکی از ارکان اصلی سرمایه اجتماعی، اعتماد مردم است.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد بندرعباس با ابراز این عقیده که اعتماد بین مسئولین و مردم باید بازسازی شود تا دیوار بی‌اعتمادی از بین رفته بازسازی شده و اطلاع رسانی‌ها در جهت تکذیب نباشد، گفت: اکثر مواقع مواجهه اطلاع رسانی صحیح با جامعه صورت نگرفته و همین امر زمینه را برای گسترش شایعه فراهم می‌کند، لذا معتقدم شکافی که در ساحت اعتماد ایجاد شده تا حدودی عمیق است و پر کردن آن راحت نیست.

هاشمی با اشاره به این‌که معتقدم هر زمان واقعیتی از مردم پنهان یا دور نگه داشته شود، به شکل شایعه بروز می‌یابد، گفت: با محدودیت، مصونیت ایجاد نمی‌شود. باید تلاش شود اعتماد به جامعه برگردد، این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است و بخش عمده آن به نحوه مواجهه مسئولین با مردم بستگی دارد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در اتاق‌های فکر مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، ردی از کارشناسان و متخصصان وجود ندارد یا وجودشان آنقدر کم رنگ است که صرفاً جهت خالی نبودن عریضه است، اظهار کرد: برای شکل گیری اندیشه اجتماعی باید به زیرساخت‌های اجتماعی توجه کنیم، دانش و توانمندی کارشناسان را باور داشته باشیم و از برون داده‌های علمی و دانشگاهی استفاده کنیم و به انتخاب راهکارهای کوتاه مدت و مسکن‌های مقطعی پایان دهیم.

وی اضافه کرد: در غیر این صورت باید هزینه‌های زیادی بپردازیم چرا که مسکن‌های مقطعی چاره ساز نیستند و به هرحال مشکلات در جای دیگری و به شکل دیگری بروز می‌یابند و باز هم توان همه را برای مقابله با آن می گیرند و سرمایه‌های اجتماعی را از بین می‌برند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا