Mihanpostاینترنتعلمی و فناوری

راه حل هایی هوشمندانه در جستجوهای اینترنتی + آموزش

به گزارش میهن پست -اینترنت یک منبع شگفت انگیز برای دسترسی سریع به همه نوع اطلاعات است، با اینحال میزان اطلاعات آنقدر زیاد است که گاهی یافتن آنچه دنبال آن می گردید، در میان حجم انبوه اطلاعات دلهره آور و دشوار به نظر می رسد.

راه حل های جستجو در اینترنت
راه حل های جستجو در اینترنت

اینترنت یک منبع شگفت انگیز برای دسترسی سریع به همه نوع اطلاعات است، با اینحال میزان اطلاعات آنقدر زیاد است که گاهی یافتن آنچه دنبال آن می گردید، در میان حجم انبوه اطلاعات دلهره آور و دشوار به نظر می رسد. موتورهای جستجو ناجیان طلایی شما در رسیدن به پاسخ هستند اما اگر در همین موتورهای جستجو، راه و رسم جستجو کردن را بلد نباشید، ممکن است ساعت ها در وب چرخ بزنید و حتی یک سرنخ کوچک هم پیدا نکنید. برای همین در این گزارش سراغ ساز و کار استفاده بهینه از موتورهای جستجو رفته ایم.

گوگل اصلی ترین و کلیدی ترین موتور جستجو است که مردم در سراسر دنیا، روزانه اطلاعات زیادی را در آن جستجو یا به اصطلاح گوگل می کنند. امروزه به مدد گوگل می توانیم با سرعتی باورنکردنی به اطلاعات مورد نیازمان دسترسی پیدا کنیم. با تایپ حروف اول کلمه ای که دنبال آن هستید، ماموریت گوگل آغاز می شود و بلافاصله هوشمندانه ترین پاسخ ها به نمایش درمی آید. هر چند این فرآیند ساده و کافی به نظر می رسد اما راه هایی برای جستجوی کارآمدتر، سریع تر و آسان تر نیز وجود دارد و این ما هستیم که باید قضاوت کنیم کدام یک از این اطلاعات صحت دارد. برای بالا بردن کیفیت جستجوی خود در گوگل با ۱۲ راه آشنا شوید.

۱- استفاده از کنترل f
کنترل f (کامند F در مک) ابزاری ساده و فریبنده است که به شما اجازه می دهد به سرعت کلمه ای را که در صفحه ای دنبال آن می گردید، پیدا کنید. پس از تایپ کلمه مورد نظر، به صورت مستقیم به آن کلمه یا عبارت در فهرست جستجوی راهنمایی می شود. براساس گفته دانیال راسل، کارشناس جستجوی شرکت گوگل؛ نود درصد از کاربران اینترنت از این قابلیت سیستم خود بی اطلاع هستند و زمان باارزش خود را صرف بالا و پایین کردن صفحات برای یافتن کلمه کلیدی مورد نظر خود می کنند.

راه حل های جستجو در اینترنت
راه حل های جستجو در اینترنت

۲- ساده بگیرید
استفاده از عبارات یکی از راه های جستجو در وب سایت هاست، فکر کنید یک نویسنده ممکن است چگونه از آن عبارت استفاده کرده باشد؟ خود را به جای نویسنده بگذارید تا نزدیکترین عبارت را جستجو کنید.

۳- تعریف عبارات
این یکی از بهترین قابلیت های گوگل است. برای آموختن معنی و مفهوم کلمات کافی است ابتدا Define و سپس کلمه مورد نظر را تایپ کنید.

۴- به نتایج یک جستجو استناد نکنید
اگر فقط می خواهید اطلاعاتی از جمله تاریخ تولد یک ستاره مشهور مانند آل پاچینو را پیدا کنید، مهم نیست از چند منبع استفاده می کنید اما برای یافتن پاسخ سوالات مهمی که ممکن است به صورت مستقیم روی زندگی شما تاثیر بگذارند، بیش از یک جستجو انجام دهید، عمیق تر وارد موضوع شوید و منبع دوم را نیز پیدا کنید.

۵- منبع را پیدا کنید
وب سایت ها گاهی اطلاعات نادرستی منتشر می کنند. همانطور که همه ما می دانیم چگونه اطلاعات تماس یک سازمان را پیدا کنیم، شماره تلفن آن را کنترل کنیم و دنبال نام نویسنده یا نشانه های قابل اعتماد دیگری مانند لوگوی یک سایت یا شرکت بگردیم، سوءاستفاده کننده ها نیز این چیزها را می دانند؛ بنابراین ممکن است گاهی همه این علائم وجود داشته باشند ولی اطلاعات آن سایت قابل اطمینان نباشد. جستجوگران می توانند در سایت who.is اطلاعات دقیقی درباره یک سایت از جمله محل آن، زمان انتشار و آدرس آی پی پیدا کنند.

راه حل های جستجو در اینترنت
راه حل های جستجو در اینترنت

۶- تایید محتوا
پیدا کردن عبارات و جملات مشابه در سایت های مختلف امری معمول است، زیرا مردم گاهی مطالب را از جای دیگر برداشته و در سایت خود عینا تکرار می کنند. برای تعیین منبع اصلی محتوا می توانید به تاریخ نوشته نگاه کنید اما این کار نیز دقیق نیست، زیرا وقتی نویسنده مطلبی را ویرایش می کند، تاریخ انتشار آن نیز تغییر می کند.

وب سایت های قابل اطمینان معمولا «ستون اشتباه ها» یا چیزی مشابه آن دارند که در آن اشتباه ها اصلاح می شود. وقتی دیدید روی کلماتی خط کشیده شده، این علامت نشان می دهد که اطلاعات قبلا منتشر شده، اصلاح شده اند. همچنین می توانید Update را بالای مطلب جایی که توضیحات منتشر شده ببینید.

۷- به googleinstant توجه کنید
در بیشتر موارد جستجوی فوری گوگل با دقت پیش بینی می کند که دنبال چه می گردید و پیشنهادهایی نیز ارائه می دهد. لازم نیست به تایپ کردن ادامه بدهید، زیرا گاهی با تایپ ابتدای یک جمله یا عبارت، این قابلیت گوگل به کمک شما می آید و فهرستی از ادامه عبارت یا کلمه را نشان می دهد، کافی است موردی را که به جستجوی شما نزدیکتر است، انتخاب کنید.

راه حل های جستجو در اینترنت
راه حل های جستجو در اینترنت

۸- از علامت + استفاده نکنید
استفاده از این علامت ممکن است اثرات جانبی منفی داشته باشد. اضافه کردن علامت + موتور جستجو را مجبور می کند که فقط همان عبارت را جستجو کند و ممکن است جستجو را به مسیری ببرد که شما آن را نمی خواهید. این ابزار برای کلمات خارجی یا کلماتی که بسیار کم تکرار شده اند، مفید است.

۹- کارکرد لینک
شیوه ای که گوگل برای رتبه دهی سایت ها استفاده می کند ممکن است گیج کننده باشد. حتی گاهی سایتی که نظرات و انتقادات منفی زیادی دارد، در بالای فهرست جستجو قرار گرفته زیرا به دفعات به آن سایت اشاره شده است. وقتی می خواهید بدانید سایت های دیگر درباره سایتی که جستجو کرده اید چه می گویند، عبارت Link:www.(yourwebsitename).com را تایپ کنید تا همه پست هایی را که به این سایت اشاره کرده اند ببینید.

۱۰- به حالت امن کوچ کنید
اگر در خانه کودکی دارید، بهتر است جستجوی امن را فعال کنید. در تنظیمات مربوط به جستجو (Search Settings)، گزینه SafeSearchFiltering را انتخاب کنید. برای یافتن سریع تر آن می توانید از کلید میانبر Ctrl+F استفاده کنید. سپس سطح فیلتر را انتخاب کنید، گوگل همه انواع و ترفندهای جستجوی امن را روی google family safety center ارائه می دهد.

۱۱- کارکردهای متنوع
می توانید از گوگل برای انجام محاسبات استفاده کنید، مثلا کافی است تایپ کنید convert 12 inches to mm تا نتیجه به شما نشان داده شود. همچنین در گوگل می توان تصاویر، ویدئوها، ترجمه زبان ها و ثبت اختراع ها را جستجو کرد. حتی اگر عملکردها و ویژگی های گوگل یادتان نیامد می توانید آنها را نیز در گوگل جستجو کنید.

راه حل های جستجو در اینترنت
راه حل های جستجو در اینترنت

نکته
موتورهای ابری
موتورهای ابری از دیگر ابزارهای جستجو هستند. Dogpile و Clusty جزو سرویس هایی هستند که به خوبی این کار را انجام می دهند. همچنین دو سرویس تخصصی Surfwax و Copernic در ترکیب ویژگی هایی مختلف به شما برای جستجوی سریع تر کمک می کنند.

رقیبان گوگل

bing
موتور جستجوی بینگ، محصول شرکت مایکروسافت است که نتایجی متفاوت از گوگل به شما نشان می دهد، زیرا از ساز و کار تصمیم گیری متفاوتی استفاده می کند.

yahoo
موتور جستجوی یاهو هنوز از فناوری خودش برای جستجو استفاده می کند. این فناوری نه تنها وب را به خوبی جستجو می کند، بلکه تمام صفحات محتوایی یاهو را نیز می گردد.

راه حل های جستجو در اینترنت
راه حل های جستجو در اینترنت

Lycos
Lycos یکی از قدیمی ترین و کم طرفدارترین موتورهای جستجو در اینترنت است که هنوز به حیات خود ادامه می دهد. این موتور جستجو به شما اجازه می دهد دسته بندی های مختلفی از جمله وب، تصویر، ویدئو، مردم، مراکز خرید و … را جستجو کنید. لیکاس از فناوری Retriever استفاده می کند که اولین موتور ترکیب اطلاعات وب است. این فناوری، وب را برای یافتن بهترین اطلاعات در هزاران موضوع جستجو می کند و آنها را به روز نگه می دارد. همچنین خواندن نتایج نمایش داده شده توسط این موتور جستجو راحت است.

ask.com
ask.com به شما اجازه می دهد از یک راه بصری تر برای جستجو استفاده کنید. کافی است برای یافتن موضوع مورد نظر خود به جای استفاده از فهرستی از کلمات کلیدی، آن را به صورت یک سوال کامل تایپ کنید. نتایج بر پایه الگوریتم ExpertRank نمایش داده می شوند این الگوریتم با استفاده از محبوبیت موضوع خاصی، اولویت وب سایت ها را در نتایج خود تعیین می کند.

منبع:مجله دانستنی ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا