گوناگون

رشد 48 درصدی درآمدهای مالیاتی/ سقف بدهی ممنوع‌الخروجی‌ مالیاتی حقیقی؛ 10 میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین وکیلی امروز در نشستی خبری از تمدید مهلت ارایه اظهارنامه مربوط به موضوع 169 مالیات مکرر سال های 91، 92 و سه ماهه اول 93 تا پایان شهریور ماه و برای آخرین بار خبر داد و گفت: این مهلت برای آخرین بار تمدید شده و به صورت مجدد تمدید نخواهد شد.

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به رشد 48 درصدی درآمدهای مالیاتی در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، اظهار داشت: در این مدت 10 هزار و 700 میلیارد تومان مالیات مستقیم و کالا و خدمات دریافت شده که برهمین اساس این رقم نسبت به بودجه حدود 72 درصد تحقق داشته است.

وی با بیان اینکه 100 درصد اظهارنامه ها در سال جاری به صورت الکترونیکی دریافت می شود، تصریح کرد: به همین دلیل پرداخت الکترونیکی نیز در سال جاری امکانپذیر شده البته پرداخت الکترونیکی مالیات محدود به اظهارنامه سال جاری نیست و تمام پرداخت های مربوط به سال های قبل نیز از طریق الکترونیکی امکانپذیر است.

وکیلی گفت: اشخاص حقیقی باید کد رهگیری پیش ثبت نام و کد ملی و اشخاص حقوقی نام کاربری و کد رهگیری پیش ثبت نام را برای اظهارنامه و پرداخت الکترونیکی ارایه کنند. هرچند مودیان تا سال 92 مهلت ثبت نام برای کد رهگیری داشتند اما افراد باقیمانده می توانند در مدت زمان ارایه اظهارنامه در سال جاری برای دریافت کد رهگیری اقدام کنند.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: سازمان امور مالیاتی تا امروز 421 هزار و 98 اظهارنامه به صورت الکترونیکی دریافت کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 10 برابری داشته است. تاکنون 10 هزار و 824 اظهارنامه مربوط به اشخاص حقوقی و 61 هزار و 913 اظهارنامه در ارتباط با اجاره بوده و مابقی نیز به سایر موارد تعلق دارد.

وی با تاکید بر اینکه ثبت نام مودیان منجر به دسترسی به پرونده الکترونیکی برای آنها می شود، گفت: کسانی که پیش ثبت نام انجام نداده اند، نمی توانند پرداخت الکترونیکی داشته باشند زیرا لازمه ورود به دنیای الکترونیکی مالیات ها ثبت نام است. همچنین از سه میلیون و 300 هزار مودی که تاکنون پیش ثبت نام کرده اند ثبت نام یک میلیون و600 هزار مودی مردود بوده است زیرا دارای ایراداتی در زمان ثبت نام بوده اند. کسانیکه ثبت نام خود را انجام نداده اند معافیت مالیاتی سال 92 آنها لغو می شود.

وکیلی تصریح کرد: همچنین فهرستی که مودیان باید هر سه ماه یک بار از معاملات و خرید و فروش کالا تهیه و برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند از دو طریق اینترنتی به صورت آنلاین و دانلود فایل و همچنین از طریق ارایه سی.دی به سازمان امور مالیاتی امکان پذیر است.

معاون سازمان امور مالیاتی درباره آستانه الزام به ارایه فهرست به سازمان امور مالیاتی، گفت: این آستانه براساس موضوع ماده 169 برای سال 91، 670 هزار تومان، برای سال 92، 880 هزار تومان و برای سال 93 یک میلیون و 200 هزار تومان است ضمن آنکه فاکتورهایی که مبالغی کمتر از این ارقام دارند نیازی به ارایه آنها به سازمان نیست بلکه جمع معاملات سه ماهه در یک خط باید ارایه شود.

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور با هشدار به کدفروشان و یا افرادی که فاکتورهای صوری ارایه می کنند، گفت: تمام فاکتورهای کدفروشی رسیدگی می شود و افرادی که از این فاکتورها استفاه کنند و فرد صادرکننده، مسوولیت تضامنی دو طرف را خواهند داشت.

وی با اشاره به توافق سازمان امور مالیاتی با اصناف کشور گفت: اصنافی که سال گذشته یک میلیون تومان مالیات پرداخت کردند در سال جاری 4 درصد افزایش، اصنافی که یک تا سه میلیون تومان مالیات پرداخت کردند امسال 9 درصد افزایش و اصنافی که بالاتر از سه میلیون تومان پارسال مالیات دادند 14 درصد افزایش را باید در سال جاری اعمال کنند و سازمان امور مالیاتی این ارقام را قبول می کند.

به گفته وی مودیانی که مالیات سال 91 آنها قطعی شده می توانند 40 درصد را تا 31 تیرماه و مابقی را تا دی ماه به مدت 6ماه تقسیط کنند که البته چک های تقسیط را می توانند تا پایان مرداد ماه به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند ضمن آنکه اشخاص حقوقی باید مالیات شان را تا تیرماه ارایه کنند.

وکیلی از افزایش سقف ممنوع الخروجی های مالیاتی خبر داد و گفت: این رقم طبق قانون مالیات های مستقیم یک میلیون تومان بود که براساس قانون بودجه 93 و اختیار سازمان امور مالیاتی این رقم برای بخش های تولیدی به 500 میلیون تومان، برای غیرتولیدی ها 100 میلیون تومان و برای افراد حقیقی 10 میلیون تومان تعیین شده است. ممنوع الخروجی های مربوط به سال های گذشته که دارای بدهی کمتر از این ارقام هستند می توانند به سازمان امور مالیاتی مراجعه و رفع ممنوع الخروجی کنند.

وی در مورد مشکل دسترسی برخی از مودیان به سامانه امور مالیاتی برای ارایه اظهارنامه الکترونیکی گفت: دریافت اظهارنامه الکترونیکی در سال جاری و تاکنون ده برابر سال قبل بوده زیرا پهنای باند خط این سازمان به 100 برابر افزایش یافته و احتمالا این کاربران مشکل اصلی شان سیستم ورودی بوده است.

وی گفت: گسترش عدالت مالیاتی و رضایتمندی مودیان از اهداف طرح جامع مالیاتی است که هم اکنون در سه استان تهران، کرمانشاه و اصفهان به صورت پایلوت در حال اجرا است و در سال آینده وارد بحث توسعه ملی آن و نصب نرم افزار اصلی می شویم. طرح جامع مالیاتی ظرف یکی دوسال آینده در کشور کامل می شود.

وی با بیان اینکه در اصلاحیه قانون مالیات ها ماده 104 حذف شده بنابراین کسر مالیات تکلیفی حذف خواهد شد، در مورد فرار مالیاتی گفت: برخی از مودیان قابل شناسایی نیستند اما در اصلاحیه قانون مالیات ها و طرح جامع مسیرهای مختلفی برای شناسایی مودیان پیش بینی شده که براساس آن فرار مالیاتی در کشور به استانداردهای جهانی خواهد رسید.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور از افزایش معافیت مالیاتی حقوق بگیران به یک میلیون تومان خبر داد و گفت: معافیت مالیاتی بخش های خصوصی و دولتی تا سال گذشته متفاوت بود اما این ارقام در سال جاری یکسان شده است. نرخ اول 10 درصد است که تا یک میلیون تومان آن معاف از مالیات می باشد. همچنین از یک تا 8 میلیون تومان حقوق شامل 10 درصد معافیت و مازاد آن 20 درصد از معاف از مالیات خواهد بود.

وی ادامه داد: 22 درصد مالیات های مستقیم مالیات حقوق است که 9 درصد مربوط به بخش عمومی و 13 درصد مربوط به بخش خصوصی است. مالیات حقوق نسبت به کل مالیات های دریافتی مستقیم و کالا و خدمات 14 درصد است که 6 درصد مربوط به بخش عمومی و 8 درصد مربوط به بخش خصوصی است.

وی مالیات دریافتی از حقوق در سه ماهه ابتدای سال جاری را 1460 میلیارد تومان اعلام کرد و با بیان اینکه مالیات حقوق 14 درصد از کل مالیات ها در این دوره بوده است، درباره مدیران دارای بدهی مالیاتی گفت: مدیرانی که باعث ایجاد بدهی مالیاتی می شوند نمی توانند در شرکتی دیگر صورتجلسه برای مدیریت داشته باشند.

وکیلی درباره معافیت مالیاتی فعالیت های انتشاراتی و هنری گفت: سازمان امور مالیاتی تاکنون مالیاتی از این فعالیت ها مطالبه نکرده و نخواهد کرد. درباره دریافت مالیات از کتابفروشی رشد اهواز نیز باید گفت که این انتشارات علاوه بر فعالیت انتشاراتی دارای فعالیت های دیگری است و سازمان امور مالیاتی از سایر فعالیت های این انتشارات مالیات دریافت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا