Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

علت رفتار اجتماعی مورچه ها توسط محققان آمریکایی تشریح شد ؟

مورچه‌ ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر از فرومون استفاده می‌کنند و احتمال و علت رفتار اجتماعی مورچه ها عنوان شده بود ، چرا که این سیگنال‌های شیمیایی در مورچه‌ها نسبت به سایر نازک بالان تکامل یافته تر است. همانند سایر حشرات مورچه‌ها برای تشخیص بوی فرومون ، از شاخک های بلند و نازک متحرک خود استفاده می‌کنند. مورچه بوسیله دو شاخک خود اطلاعات لازم در مورد جهت و شدت بو را استخراج می‌کند. اما امروز دانشمندان علت رفتار اجتماعی را در ژنوم دو گونه مورچه توالی عنوان کرده اند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

رفتار اجتماعی مورچه ها موضوعی تاره ای نیست که دانشمندان بدان پرداخته باشند بلکه موضوعی است که سال ها مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است . حال در ادامه این تحقیقات ، نتایج یک تحقیق دانشگاهی در آمریکا نشان می‌دهد که رفتارهای اجتماعی در مورچه‌های مهاجم تحت کنترل ژن‌ها‌ست و با تغییر در این ژن‌ها این رفتارها خاموش می‌شود.

رفتار اجتماعی مورچه ها و تماشای مورچه‌هایی که به‌ صورت اجتماعی با یکدیگر و برای یک هدف فعالیت می‌کنند همواره برای همه ما جالب است و قدمتی طولانی دارد اما این‌که این رفتار تا چه اندازه آموختنی و چقدر ژنتیکی‌ است، پرسشی مهم در علوم رفتاری و زیستی بود که با انجام تحقیقات تازه‌ای در دانشگاه راکفلرها به آن پاسخ داده شد.

رفتار اجتماعی مورچه ها

در تحقیقی تازه دانشمندان مرکز راکفلرها مورچه‌های مهاجمی را در آزمایشگاه تولید کردند از روش کلنینگ و با دستکاری ژنتیکی، توان تولید و تشخیص مواد بودار راهنما (موادی که مورچه‌ها از خود در محیط برجای می‌گذارند تا راهنمای گروه پشت سری برای یافتن مسیر باشد) را نداشتند. این مورچه‌های دستکاری‌شده با رنگ‌آمیزی مختلف مشخص و سپس به یک کلونی از همنوعان خود فرستاده شدند.

کامپیوترها با استفاده از دوربین‌های خود و با تشخیص این رنگ‌آمیزی‌ها این نمونه‌های رنگ‌آمیزی شده را زیرنظر گرفتند و دریافتند که مورچه‌هایی که توانایی انتشار و تشخیص مواد بودار راهنما را ندارند گاهی چندین روز به‌تنهایی سرگردانند و هیچ کار جمعی‌ای انجام نمی‌دهند. درواقع بدون راهنمای فیزیکی، هیچ مورچه‌ای قادر به یافتن جماعت و عضویت در جامعه خود نیست.

در مرحله بعدی این دانشمندان مولکول‌های گیرنده خاصی در سیستم اعصاب مورچه‌ها را نشان‌گذاری رادیواکتیو کردند تا ببیند که رفتارهای مغزی مورچه‌های غیراجتماعی چه تغییر کرده است.

آن ها در این بخش متوجه شدند که مورچه‌هایی که قادر به پیروی از راهنماهای اجتماعی نیستند، نمی‌توانند توانایی‌های آموختنی را بیاموزند و درنتیجه عملا ناکارآمد خواهند بود. این مورچه‌ها حتی به‌روش آموزش نیز قادر به پیروی از جامعه نبودند و در نهایت نیز توسط مورچه‌های پلیس، که کار حفاظت از کلونی را برعهده دارند، اعدام می‌شوند.

رفتار اجتماعی مورچه ها
یک مسیر ایجاد شده توسط مورچه‌ها که نشان از رفتار اجتماعی این موجود است

نتایج این تحقیق می‌تواند نقاط تاریک در درک ما از بیماری‌هایی مانند اوتیسم و افسردگی و حتی جامعه‌ستیزی را روشن کند و در آینده شاید بتواند روشی علمی برای اصلاح افراد جامعه‌ستیز نیز بیابد.

منبع  sciencedaily

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا