Mihanpostسیاسی

روحانی:دولت قدمهای مهمی را در زمینه بهره وری آب شروع کرده است

به گزارش میهن پست – رئیس جمهور در آستانه میلاد امام رضا (ع) در جمع مردم مشهد گفت : فشار مامون برای سفر آن حضرت به پایتخت جهان اسلام هم پذیرشش امکان پذیر بود و هم رد آن، اما امام راه وسط و اعتدال و راهی را بر مبنای تدبیر امامت برگزیدند.

حجت الاسلام حسن روحانی در هشتمین سفر استانی خود در جمع مردم مشهد و در حرم امام رضا (ع) گفت: امام هشتم امام بزرگ شیعیان امام پرفتخار برای ایرانیان و سرزمین فارس و پارسیان و اقوام مختلف سرزمین ایران است.

وی افزود: برای امام هشتم سفر به مرو و خراسان با فشاری که دولت عباسی زمان بر او وارد آورده بود کاری سخت و دشوار بود، او نه پیام حاکم زمان را رد کرد و نه پذیرفت. فشار مامون برای سفر آن حضرت به پایتخت جهان اسلام هم پذیرشش امکان پذیر بود و هم رد آن علی رغم همه سختی ها و مشکلات و احتمال شهادت امکان پذیر بود اما امام راه وسط و اعتدال و راهی را بر مبنای تدبیر امامت برگزیدند.

به نقل از مهر ، روحانی تاکید کرد: امام از شعار تندروها نترسید که بگویند چرا امام تسلیم شده است و نه در برابر آن پیام دعوت، رد را انتخاب کرد که می توانست موجب خونریزی علویان در برابر عباسیان و عرب آن زمان در برابر ایرانیان شود.

وی ادامه داد: آن زمان شرایط سختی بود و امام راه وسط و راه اعتدال و تدبیر را به ما آموخت. او علاوه بر اینکه پیشنهاد مامون را رد نکرد اما در کنار قبر پیامبر(ص) آنچنان سخن گفت که اعتراض خود را به گوش جهانیان رساند.

رئیس جمهور ایران را سرزمین عشق به خاندان رسالت نامید و گفت: ایرانیان با زور شمشیر ایمان نیاوردند ایران جز بخش کوچک آن با عشق به اسلام و فهم بلندشان در شناخت دین راستین و خاندان رسالت و اهل بیت راه آنان را برگزیدند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ایران هوشیارانه بهترین دین و بهترین راه را برگزید، گفت: امام هشتم از اهواز و در مسیر راه و بالاخره در خراسان که عشق مردم ایران را دید آن را فرصتی یافت تا خود را به جهانیان ابراز دارد.

وی خراسان را سرزمین ادب و شعر نامید و اظهار داشت: خراسان یعنی سرزمین رودکی و فردوسی، خراسان یعنی سرزمین زنده کردن ادب پارسی، خراسان یعنی سرزمین ادبیات و تاریخ.

روحانی ادامه داد: خراسان یعنی سرزمین ایستادگی، خراسان یعنی سرزمین رهبری نهضت اسلامی که در این شهر و دیار بدست مقام معظم رهبری بوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: خراسان یعنی سرزمین شهیدان و شهید هاشمی نژاد، خراسان یعنی سرزمین مرجعیت، سرزمین آیت الله العظمی وحید خراسانی و آیت الله العظمی سیستانی، خراسان یعنی سرزمین علم و فقاهت، سرزمین فرهیختگان و در نهایت خراسان یعنی سرزمین اعتدال.

وی با اشاره به انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته افزود: این شما بودید که در خرداد سال گذشته علم و پرچم اعتدال را در این زمین برافراشتید و این شما بودید که با حضور قهرمانانه‌تان در شهر مشهد حماسه بزرگ آفریدید.

روحانی اضافه کرد: در آن چهارشنبه فراموش نشدنی جوانان عزیز و پرشور مشهد بودند که زمینه را برای دولت اعتدال در این کشور فراهم کردند.

رئیس جمهور خراسان را سرزمین توسعه نامید و تصریح کرد: خراسان یعنی مرکزیت تمدن ایرانی و اسلامی که نشأت گرفته از خاندان رسالت است.

وی مشهد را پایتخت معنوی ایران، ایرانیان، شیعیان و عاشقان خاندان رسالت عنوان کرد و گفت: قبل از آنکه مولای ما علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) دیده بر جهان بگذارد، پیامبر اسلام(ص) بشارت سرزمینی مقدس به نام طوس و خراسان را داده و فرموده بودند پاره تن من در سرزمین خراسان مدفون خواهد شد.

روحانی بیان کرد: کدام دل غمگین است که به مشهد و خراسان بیاید و کدام شخص گرفتار است که به این سرزمین بیاید و گره زندگی‌اش باز نشود. خراسان سرزمین معجزه‌ها است و انشاءالله این سرزمین همه مشکلات ایران و دنیای اسلام را بگشاید.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز یکسال از حماسه شما مردم ایران می گذرد، گفت: ما امروز بعد از یکسال افتخار داریم که سال دوم دولت تدبیر و امید را از کنار مضجع شریف امام رضا(ع) شروع می‌کنیم.

وی اظهار داشت: من اولین سخنرانی انتخاباتیم را از مشهد شروع و آخرین سخنرانی انتخاباتیم را در مشهد تمام کردم و در اولین سفر بعد از انتخابات ریاست جمهوری به پابوس امام رضا(ع) آمدم و امیدوارم لطف این امام(ع) شامل ملت ایران، دولت خدمتگزار، همه شیعیان و ملت مسلمان شود.

روحانی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت در یکسال گذشته یادآور شد: ما امروز قدم های بزرگی در این یکسال برداشتیم و به کمک شما مردم قدم های بلندتری در سال پیش‌رو برخواهیم داشت.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: در بخش اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، فرهنگ و مسائل اجتماعی با کمک شما مردم به نقطه ای رسیدیم که شاید سال گذشته برای ما باورکردنی نبود.

وی با بیان اینکه همه جوانان و همه مردم باید برای پیشرفت و توسعه دست به دست هم دهند، اظهار داشت: دو جناحی اشکال ندارد، افکار و احزاب متفاوت اشکالی ندارد، اما یادمان باشد همه داخل یک کشتی نشسته ایم و یادمان باشد دولت واحد در این زمین حاکم است و دولت، خدمتگزار این مردم است و این جناح و آن جناح، شهری و روستایی و مرد و زن ندارد، همه ما عاشق ایران، اسلام و خاندان رسالت هستیم.

روحانی افزود: برای ما ایرانی بودن افتخار است، پیرو امام بودن افتخار است، برای ما وحدت در این سرزمین افتخار است، انقلاب اسلامی افتخار است، ادامه دادن راه شهیدان افتخار است، برای ما حمایت از همدیگر و حمایت از دولتی که خدمتگزار شماست، افتخار است.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی که دولت بر آن فائق آمده است، گفت: ما توانسته ایم در این مدت رشد سریع تورم را مهار کنیم، توانسته ایم بیش از آنچه سال گذشته قول داده ایم و گفته ایم تورم را مهار کنیم.

وی ادامه داد: ما گفته بودیم که تا پایان امسال تورم را به زیر ۲۵ درصد می رسانیم و امروز می توانیم با قدرت بشارت دهیم که پایان امسال رشد تورم به مراتب از ۲۰ درصد هم پایین تر خواهد بود.

روحانی با اشاره به طرح دولت برای خروج از رکود بیان کرد: این طرح آماده شده است و آنجا که نیاز به تصویب مجلس داشت لایحه اش به مجلس فرستاده شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز در کنار بارگاه امام رضا(ع) اعلام می کنم که ما خوشبختانه از رکود عبور کرده ایم و محاسبات اول سال ۹۳ به ما اعلام می کند که دولت از رکود عبور کرده است و امروز، روزی است که باید برای رونق دست به دست هم دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه انرژی، نفت و گاز شاهد تحولی چشمگیر خواهید بود، خاطر نشان کرد: تا پایان سال آمار و ارقام را در این زمینه خواهید دید که انشاءالله در زمینه نفت رشد ۸ درصدی خواهیم داشت.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به معضل آب در کشور گفت: معضل آب اصلی ترین معضل کشور ما است که نه تنها در خراسان و مشهد بلکه در سراسر ایران معضلی به نام آب داریم، حتی آب برای آشامیدن، صنعت و کشاورزی به میزان کافی نداریم اما دولت قدمهای بسیار مهمی را در زمینه مهار اب های مرزی و بهره وری آب شروع کرده است.

وی گفت: دولت برای امسال و ۴ سال آینده ۱۰ میلیارد دلار برای آب اختصاص داده است، امسال علاوه بر بودجه های گذشته که برای آب در نظر گرفته می شد ۲ میلیارد  دلار برای بهره وری، مهار، صرفه جویی آب و اجرای طرح های مختلف کانال کشی و زهکشی در نظر گرفته است.

روحانی با بیان اینکه برای استان خراسان هم طرح های آبی مد نظر قرار داده ایم، خاطرنشان کرد: تفصیل این طرح ها فردا در جلسه شورای اداری استان بیان می شود.

وی گفت: ۳ سد را در این استان تا پایان سال به بهره برداری رسانده و دهها طرح برای بهره وری داریم که آن را به نتیجه خواهیم رساند؛ البته این استان نیاز به طرح هایی دارد که در سالهای آتی باید اجرا شود.

روحانی با اشاره به اینکه محیط زیست در کشور همواره توام با مشکلات بوده که دولت قدمهای اولیه را در این زمینه برداشته است، ادامه داد : در شهرهای بزرگ و پرجمعیت با تبدیل بنزین، آب و هوا متفاوت شده که انشاالله در سال ۹۳ بنزین یورو ۳ را برای مشهد اختصاص خواهیم داد.

وی گفت: اختصاص ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و نیز راه اندازی بخشی از مترو در این استان در سال ۹۳ از سوی دولت اجرایی خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: هر خدمتی که در استان خراسان و مشهد از سوی دولت انجام گیرد تنها خدمت به مردم این استان نیست بلکه خدمت به سراسر ایران است، شهری که پذیرای ۲۵ میلیون زائر در طول سال است خدمت به آن به معنای خدمت به ایرانیان، شیعیان و عاشقان ائمه هدی است.

روحانی با اشاره به معضل بافت فرسوده اطراف حرم و حاشیه نشینی در مشهد گفت: این مسئله توام با معضلات زیادی است؛ به هیات وزیران اعلام کردم که دولت فردا در شهر مشهد تشکیل جلسه خواهد داد و دستور کار هیات دولت مسئله بافت فرسوده و حاشیه نشینی مشهد است که ان شاالله این دو معضل که سالهاست تلاش های فراوانی برای رفع آن صورت گرفته و قول ها و خدمات بسیاری انجام گرفته است اما مشکلات اصلی همچنان باقی است، برطرف شود.

وی با بیان اینکه ان شاالله در ۳ سال آینده قدمهایی برخواهیم داشت که در محضر ثامن الحجج شرمنده نباشیم خاطرنشان کرد: دولت همه تلاشی که در توان دارد در این زمینه بکار خواهد گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۱۲۹ طرح عمرانی برای خراسان در جلسه اداری فردا اعلام می شود، گفت: تمام این ۱۲۹ طرح در سال ۹۳ و ۹۴ اجرایی، تکمیل و ان شاالله افتتاح خواهد شد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز منطقه ما در شرایط سختی قرار گرفته است، گفت: در شرایط فعلی منطقه که مسلمانان عزیز و عاشقان اهل بیت(ع) در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و کشورهای دیگر همچون لیبی و یمن گرفتار جنگ های داخلی و مداخلات قدرت های خارجی هستند، دولت ضمن اینکه مشکلات کشور را حل کرده بالاترین قدمها را برای امنیت و ثبات منطقه برداشته است.

وی افزود: در شب میلاد امام هشتم و در این جمع اعلام می کنم که بیشترین کمک برای نجات مردم جنوب، غرب، شرق و شمال عراق و نیز کردها ، سنی نشینها و شیعه نشین ها برای ایجاد امنیت و ثبات نسبی از سوی جمهوری اسلامی ایران و این نظام مقدس شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته در عراق ، مردم و مرجعیت بالاترین ایثار، تلاش و تدبیر را انجام داده اند اما اگر کمک ملت و دولت مردم ایران نبود امروز شاهد آن نبودیم که در عراق امنیت نسبی مستقر شود و روز به روز کوچه و شهر و منطقه از دست تروریست ها و آدم کشان نجات پیدا کند.

روحانی گفت: اگر همت ملت ایران، تلاش نظام جمهوری اسلامی ایران، دولت و رهبری نبود شاهد پیروزی مردم غزه بر رژیم جنایتکار صهیونیستی نبودیم، اگر می بینیم امنیت نسبی در سوریه و لبنان برقرار شده در سایه تلاش این ملت است.

وی با بیان اینکه ما امروز مسئولیت سنگینی بر دوش داریم، گفت:  در صورتی می توانیم این مسئولیت را به سرانجام رسانیم که همه دست به دست هم داده و اختلافات را کنار بگذاریم، اشکال ندارد افکار و سلیقه ها مختلف باشد اما برای نظام و توسعه و تعالی کشور، اخلاق و فرهنگ جامعه، هدف همه ما باید واحد باشد و همه در کنار هم قرار گرفته تا ملت را به اوجی برسانیم که مورد نظر پیامبر، ائمه و مولایمان علی ابن موسی الرضا و حضرت ولی عصر(ع) باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه می توانیم از مشکلات عبور کنیم، تصریح کرد: مگر دولت در زمینه سلامت آن هم در شرایط تحریم قدمهای مهمی بر نداشت؟ گرچه باید این مسیر ادامه پیدا کند هنوز برای سلامت، بیمه مردم و امنیت غذایی اقشار ضعیف جامعه باید کار شود.

روحانی گفت: دولت حدود ۱۰ میلیون نفر را زیر پوشش امنیت غذایی قرار داده که ان شاالله این میزان را توسعه خواهد داد، آنهایی که امروز به بیمارستان دولتی مراجعه می کنند راحت تر ، آسانتر و با خرج کمتر می توانند از بیمارستان مرخص شوند، این قدم کوچکی است که دولت خدمتگزار برای سلامت جامعه برداشته و ان شاءالله در ماهها و سالهای آینده آن را گسترش می دهد.

رئیس جمهور افزود: ما اگر بخواهیم در زمینه های مختلف به توسعه اقتصادی ، علمی، اجتماعی و فرهنگی برسیم باید همه قوا در کنار یکدیگر باشند، دولت، مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، مردم، سازمانهای مردم نهاد، احزاب و اقشار مختلف باید دست به دست هم دهیم.

روحانی با اشاره به اینکه تلاش دولت بر این است که وحدت بیشتر شده و اخلاق محمدی، علوی و رضوی وجود داشته باشد، گفت: امروز با فرهنگمان، افتخار به قرآنمان، به سنت پیامبر عظیم الشانمان  و سیره ائمه هدی ان شاالله تعالی اخلاق را درجامعه مد نظر قرار می دهیم به گونه ای که روح مطهر پیامبر و ائمه و علی ابن موسی الرضا(ع) که ایران در پناه او است از ما راضی باشد.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: دولت ظرف فردا و در جلسه شورای اداری خدماتی که به استان خراسان عرضه خواهد کرد را به اطلاع مردم خواهد رساند؛ همیشه در پنای مولایمان موفق و سرافراز باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا