Mihanpostسیاسی

روزولت گاو چرانی بود که به ریاست جمهوری آمریکا رسید ؟

روزولت گاو چرانی بود که به ریاست جمهوری آمریکا رسید ؟ بله درست است ،تئودور روزولت Therodore Roosevelt بیست و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه بود. درخشان‌ترین دستاورد روزولت این بود که وی توانست اولین جایزه نوبل را برای آمریکایی‌ها به ارمغان آورد. وی که در دور دوم ریاست ویلیام مک‌کینلی در کاخ سفید آمریکا معاونت وی را بر عهده داشت، پس از ترور او قدرت را در این کشور به دست گرفت. با میهن پست همراه شوید.

روزولت در تاریخ سیاست خارجی آمریکا نیز دستاوردهای بی سابقه‌ای را به ثبت رساند. وی اجازه تحریک شورش در پاناما را صادر کرد تا از اعتراض‌ها و کارشکنی‌های کلمبیا در کانال پاناما خلاصی یابد. او همچنین با میانجیگری در جنگ روسیه و ژاپن به حفظ توازن قدرت در شرق کمک کرد. همین موضوع باعث شد تا وی اولین آمریکایی باشد که جایزه نوبل را دریافت می‌کند.

روزولت گاو چران در رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۹۰۴ بر رقیب دموکرات محافظه‌کار خود پیروز شد. روزولت در سال ۱۹۱۲ بار دیگر تلاش کرد تا نامزدی حزب جمهوریخواه را برای سومین دور ریاست بر کاخ سفید از آن خود کند. اما «ویلیام هووارد تافت» وزیر جنگ وی، در دور دوم ریاست جمهوری‌اش گوی سبقت را از وی ربود و توانست برای بار دوم از حزب متبوعش برای شرکت در رقابت‌های انتخابات سال ۱۹۱۲ کاندید شود.

اما نکته جالب توجه در زندگی روزولت اینجاست که او پیش از ورود به عرصه سیاست در منطقه داکوتای آمریکا به همان شغل پدری یعنی گاوچرانی و گله‌داری مشغول بوده است.بیست و ششمین رئیس جمهور امریکا حتی بعد از پایان دوره ریاستش باز به سراغ همین کار می ­رود و حتی در کنار گاوچرانی،شکار را هم اضافه می ­کند.

البته وی متولد سال مرگ ۱۸۵۸ بود و یکی از نخستین آمریکایی‌هایی بوده است که در رشته ورزشی جودو فعالیت مستمری داشته و توانسته است به کمربند قهوه‌ای در این رشته نیز دست پیدا کرد. روزولت در سال ۱۹۱۹ چشم از جهان فرو بست.

منبع   wikipedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا