گوناگون

ریزگردهای نمکی در راه تهران هستند

394534 530دبیر کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه افزایش سقط جنین دام یکی از تبعات منفی خشکی دریاچه ارومیه در حوضه آبخیر این دریاچه است، گفت: به دنبال تداوم خشکی این دریاچه امکان رسیدن ریزگردهای نمکی به پایتخت وجود دارد.

به گزارش فارس، مسعود تجریشی امروز در نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه که در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه به دنبال افزایش میزان خشکی دریاچه ارومیه و تبعات منفی آن سقط جنین دام در منطقه زیاد شده است و کشاورزان محصولات خود را از دست می‌دهند.

دبیر کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تا 40 درصد را یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و بیان داشت: این امر در یک دوره 5 ساله اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف آب کمتر به هیچ عنوان موجب کاهش محصولات و بهره‌وری کشاورزی نمی‌شود، افزود: این امر موجب می‌شود که کشاورزان به سمت تولید محصولات با مصرف آب کم و بهره‌وری بالا بروند.

تجریشی  با تاکید بر ضرورت همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط برای احیای دریاچه ارومیه بیان داشت: عزم دولت بر این است که تمام راهکارهای احیای دریاچه ارومیه اثربخش باشد.

دبیر کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: در غرب دریاچه ارومیه غبارهای محلی ناشی از چرای بی رویه دام و شخم زدن زمین وجود دارد، بخشی هم از کشور عراق وارد منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد دریاچه ارومیه مانند صافی عمل می‌کند و گرد و غبار را در بستر مرطوب خود جای می‌دهد.

تجریشی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امکان ورود ریزگردهای نمکی به پایتخت هم وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: مدل‌سازی‌های اولیه نشان می‌دهد با توجه به کوچک بودن ذرات نمک امکان پراکنده شدن آنها تا شعاع 700 کیلومتری وجود دارد.

وی گفت: بر همین اساس و با در نظر گرفتن اینکه این ریزگردهای نمکی می‌توانند مسیرهای طولانی را طی ‌کنند،انتظار می‌رود که در آینده به دنبال ادامه روند خشکی دریاچه ارومیه ریزگردهای نمکی حاصل از آن به تهران نیز برسد.

دبیر کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه این امر پدیده ‌ای است که باید به طور جدی از آن جلوگیری شود، بیان داشت: اگر دریاچه ارومیه احیا نشود بخش زیادی از کشور تحت تاثیر غبارهای نمکی قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا