گوناگون

رییس اتحادیه دامداران اصفهان: کارخانه ها شیر را به قیمت مصوب دولت نمی خرند

81229609 5809800

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، معاون اجرایی ریاست جمهوری چندی پیش مصوبه دولت که در آن قیمت خرید هر کیلوگرم شیر خام از اول تیر ماه جاری یکهزار و 440 تومان اعلام شده را برای اجرا در سراسر کشور ابلاغ کرد.

پس از انتشار این خبر قیمت محصولات لبنی به ویژه شیر در استانهای مختلف افزایش یافت.

برای مثال قیمت شیر کم چرب دامداران از دو هزار و 150 تومان به دو هزار و 500، شیرکم چرب آپادا از هزار و 950 تومان به دو هزار و 200، شیر کم چرب چوپان از دو هزار تومان به دو هزار و 250 تومان، شیر پرچرپ چوپان از دو هزار و 150 تومان به دو هزار و 500 تومان و شیر پگاه پاکتی از یکهزار و 400 تومان به یکهزار و 650 تومان رسید.

از آنجا که استان اصفهان با داشتن تعداد چهار هزار و 152 واحد دامداری صنعتی و 13 هزار و 624واحد دامداری نیمه صنعتی و ایستادن در رتبه اول تولید شیر کشور یکی از قطب های مهم تولید محصولات دامی در کشور به شمار می آید، مشکلات دامداران در این استان بیشتر از سایر نقاط کشور خود نمایی می کند.

رییس اتحادیه دامداران استان اصفهان در باره مصوبه افزایش قیمت شیر توسط دولت و عدم اجرای آن در استان اصفهان گفت: در حال حاضر هر کیلو گرم شیر درب کارخانه ها به قیمت یکهزار و 250 تومان از دامداران خریداری می شود و کارخانه ها زیر بار افزایش قیمت شیر تا مرز یکهزار و 440 تومان نمی روند.

قاسم علی حسن زاده افزود: این در حالی است که قیمت تمام شده شیر برای دامداران حدود یکهزار و 560 تومان است و در شرایط حاضر نیز دامداران تا حدودی متضرر هستند.

وی تصریح کرد: دامداران باید تمام نهاده های خود را نقدی تهیه کنند اما پول فروش شیر به کارخانه ها پس از گذشت 40 روز الی دو ماه به آنها پرداخت می شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده های مورد نیاز دامداران در چند سال اخیر و نیاز به نقدینگی قابل توجه، این برخورد کارخانه ها مشکل سرمایه در گردش دامداران را تشدید کرده است.

حسن زاده تصمیمات دولت برای تولید و بازار شیر در کشور را مقطعی خواند و گفت: تصمیمات مقطعی دردی از صنعت شیر درمان نخواهند کرد و این صنعت نیاز به تصمیمات زیر بنایی دارد.

وی خواستار اجرای قوانین مسکوتی که در جهت حمایت از تولید تصویب شده است، از سوی دولت شد و گفت: در صورتی که این قوانین اجرا شود بخش بزرگی از مشکلات تولید کنندگان حل خواهد شد.

رییس اتحادیه صنایع لبنی استان اصفهان نیز گفت: صنایع لبنی تحت پوشش این اتحادیه تاکنون افزایش قیمت نداشته اند.

هومان امیری اظهار کرد: دولت اجازه افزایش قیمت محصولات لبنی را صادر نکرده و برخی از برندهایی که اقدام به افزایش قیمت کرده اند، زیر نظر این اتحادیه قرار ندارند.

وی تصریح کرد: برخی از برندهای صنایع لبنی، تحت پوشش انجمن صنفی صنایع لبنی ایران هستند.

وی با بیان اینکه صنایع لبنی به این موضوع اعتراض کرده اند، تصریح کرد: تا مادامی که این مجوز صادر نشود، صنایع لبنی توان خرید شیر به قیمت مصوب را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه 70 درصد از تولید صنایع لبنی کوچک و متوسط وابسته به شیر است، گفت: چگونه امکان دارد که خرید مواد اولیه حدود 40 درصد رشد قیمت داشته باشد اما محصول تولید شده بدون افزایش قیمت به فروش برسد.

وی خاطر نشان کرد: صنایع لبنی با افزایش قیمت محصولات موافق نیستند زیرا افزایش قیمت تبعات منفی بر تولید خواهد داشت.

امیری گفت: کاهش تقاضا، کاهش تولید و تهدید اشتغال واحدهای تولیدی و از طرف دیگر کاهش سلامت مردم از جمله تبعات منفی افزایش قیمت محصولات صنایع لبنی است.

در این حال اخبار منتشر شده از سوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران حاکی از صدور مجوز افزایش قیمت محصولات صنایع لبنی توسط دولت است.

وزیر جهاد کشاورزی قرار است امروز برای پاسخگویی در باره علل افزایش قیمت شیر، در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی حضور یابد.

در چند سال اخیر قیمت شیر و فرآورده های لبنی هر از گاهی تحت تاثیر تصمیمات دولتی با نوسان شدید مواجه بوده است.

بگفته کارشناسان تصمیم گیری در سیستم دولتی متناسب با تحولات بازار نیست و دولتها به صورت دستوری در مقاطع مختلف اقدام به تثبیت قیمت ها می کنند اما در نهایت تحت فشار سیستم بازار ناچار به موافقت با افزایش های جهشی قیمت ها می شوند و این نوع برخورد بر روند عرضه و تقاضا تاثیر منفی می گذارد.

بگفته کارشناسان بخش کشاورزی با توجه به خودکفایی کشور در تولید شیر خام و حتی وجود تولید مازاد در صورت حمایت از واحدهای دامداری موجود، دولت باید تعیین قیمت در این بازار را به فعالان آن بسپارد و فقط در صورت احساس نیاز به حمایت مقطعی از تولید کننده یا مصرف کننده این کار را به صورت پرداخت یارانه هدفمند و به هنگام انجام دهد.

گ/7135/ 607

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا