Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

احتمال زنده ماندن میکروب در مریخ با آزمایش دانشمندان قوت گرفت ؟

علاوه بر این که زنده ماندن میکروب در مریخ با آزمایش دانشمندان قوت بیشتری به خود گرفته است اما بشر در تلاش است که علائمی بهتری را از حیات در این سیاره نسبتا شبیه به زمین را پیدا کند . در این میان و در نتایج آزمایشی یک ساله که توسط یک تیم از زیست شناسان سیاره‌ای از دانشگاه آرکانزاس انجام شده نشان می‌دهد که میکروب‌ ها می‌توانند با وجود شرایط سخت در سیاره مریخ زنده بمانند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

زنده ماندن میکروب در مریخ اگر چه بنا بر ساختار فیزیکی و شرایط آن توسط بعضی از دانشمندان رد نشده است اما بعضی از دانشمندان پس از اینکه مریخ نورد کنجکاوی موفق به شناسایی گاز متان در این سیاره شد ، پژوهشی جدی را برای تایید زنده ماندن میکروب در مریخ را آغاز کردند.

به گفته محققان پژوهش بر روی زنده ماندن میکروب در مریخ ، بیشتر متان موجود بر روی زمین توسط موجودات زنده تولید شده که این امر می‌تواند در مورد مریخ نیز صدق کند. یک گروه از میکرو ارگانیسم‌ ها به نام متانوژن که در باتلاق‌ها و در روده گاوها وجود دارند این گاز طبیعی را در سیاره ما تولید می‌کنند.

زنده ماندن میکروب در مریخ
دانشمندان قبلا نیز زنده ماندن میکروب در مریخ را رد نکرده اند

جالب است بدانید که برای زنده ماندن میکروب در مریخ ، متانوژن‌ ها برای زندگی به اکسیژن یا فتوسنتز نیاز نداشته و برای بقای خود تنها به یک مکان زیر سطحی نیاز دارد که آن ها را از سطوح بالای اشعه ماوراء بنفش سیاره سرخ محافظت کند و این رد حالیست که دانشمندان معتقدند که احتمال وجود حیات در مریخ آن هم به صورت میکرسکوپی وجود دارد.

در این میان و از آن جا که انتقال گاوها به فضا برای انجام آزمایشات متانوژن ممکن نیست ، دانشمندان این میکروب‌ها را در لوله‌های آزمایشگاهی و در مایعاتی که قبلا از زیر سطح مریخ برای نمونه گرفته شده بود پرورش دادند.

زنده ماندن میکروب در مریخ
اگر وجود میکروب زنده در مریخ به صورت قطعی تایید شود ، حیات در سیاره سرخ تحت شعاع آزمایش های جدید قرار خواهد گرفت

با این حال دانشمندان در پژوهش زنده ماندن میکروب در مریخ همچنین فشار اتمسفر بسیار پایین منطقه زیر سطح مریخ را در این لوله‌های آزمایشگاهی شبیه سازی کردند .به علاوه، آن ها موجودات را به تقلید از آن سیاره در درجه حرارت انجماد قرار دادند.

پس از گذشت تقریبا یک سال از آزمایش بر روی چهارگونه مختلف ، دانشمندان دریافتند که همه آنها موفق به زنده ماندن در این شرایط سخت به مدت سه تا ۲۱ روز شدند و محققان این پژوهش می‌گویند که متان موجود در مریخ می‌تواند محصول آتشفشان‌ها و عوامل دیگر نیز باشد.

منبع engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا